Eiropas Komisijas piedāvājums ierobežot Kohēzijas fonda līdzekļu plūsmas kā korektīvu instrumentu pret valsti, kas neievēro noteikto budžeta deficīta 3% no IKP, radot bažas.
Nule EK ir nākusi klajā ar uzraudzības un sankciju mehānismiem, lai stingrāk vērstos pret tām ES dalībvalstīm, kuras pieļauj pārmērīgu budžeta deficītu, lielu valsts parādu, vai arī īsteno politikas, kas liek šaubīties par šo valstu finanšu sistēmas ilgtspēju un ekonomikas konkurētspēju.
ES ir kopēja monetārā politika, taču, kā apliecina neseni notikumu reģionā, tai trūkst kopējas fiskālās disciplīnas, uzskata finanšu ministrs Einars Repše. Viņaprāt, ir stingri jāapņemas noturēt fiskālo disciplīnu ilgtermiņā. Tas ir viens no elementiem, lai valsts spētu atgūt stabilitāti starptautiskajā finanšu tirgū. Līdzīgu izaicinājuma priekšā šobrīd atrodas eirozona un visa ES.
Priekšlikums par ciešāku sasaisti starp budžeta deficīta un parāda līmeņiem būtu atbalstāms. Tomēr nopietna diskusija ir nepieciešama par piedāvātajiem sankciju mehānismiem un to piemērošanu dalībvalstīm, kas pārkāpj kritērijus. Finanšu ministrija vērtē piedāvātos instrumentus Stabilitātes un izaugsmes pakta ietvaros kā pietiekami spēcīgus, lai šobrīd papildu nekoncentrētos uz jaunu sarežģītu sodīšanas pasākumu veidošanu.
Piemēram, Latvijas gadījumā Kohēzijas fonda līdzekļi ir viens no būtiskākajiem finanšu resursu avotiem, kas pie valsts budžeta fiskālajiem ierobežojumiem krīzē palīdz valstij stimulēt ekonomiku, īstenot investīciju projektus. Finanšu ministrija uzskata, ka Kohēzijas fonda līdzekļu plūsmas ierobežojumi radītu tikai pretēju efektu uzsāktajām strukturālām izmaiņām ekonomikā.
Ja lēmums par sankciju mehānismu ieviešanu tiks pieņemts, papildu būtu jāanalizē ne tikai Kohēzijas fonda, bet arī citu ES finanšu instrumentu sasaisti ar Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumu īstenošanu.
Vēl nav rasts balanss starp ES līmeņa uzraudzību un nacionālo valstu budžeta sagatavošanas procesu. Katras dalībvalsts suverenās tiesības ir sagatavot valsts gada budžetu. ES nevar dot stratēģiskās norādes par politikas veidošanu noteiktajā valstī.
EK priekšlikums par valsts budžeta plāna izskatīšanu un komentēšanu pirms tas tiek apstiprināts nacionālajā parlamentā, būtu jāvērtē nacionālas valsts neatkarības un kompetences sadalījumu kontekstā.
Eiropas Komisijas piedāvājums ierobežot Kohēzijas fonda līdzekļu plūsmas kā korektīvu instrumentu pret valsti, kas neievēro noteikto budžeta deficīta 3% no IKP, radot bažas.
Nule EK ir nākusi klajā ar uzraudzības un sankciju mehānismiem, lai stingrāk vērstos pret tām ES dalībvalstīm, kuras pieļauj pārmērīgu budžeta deficītu, lielu valsts parādu,