Daudziem, lai veicinātu tūrismu, ir jāiegulda milzu nauda mārketingā, novadam šādas problēmas nav - Līgatni pazīstot.
Lielākais pašvaldības projekts ir Līgatnes papīrfabrikas ciemata kultūrvēsturiskās tūrisma takas izveide. «Noteikti ir jāskatās uz mūsu stiprajām pusēm. Kompleksa lielākā vērtība - tas joprojām ir «dzīvs». Tā varētu būt būtiskākā atšķirība no līdzīgiem objektiem Eiropā, kas lielākoties ir pārtapuši muzejos. Līgatnes papīrfabrika joprojām strādā, ražo papīru, koka ēkās joprojām dzīvo cilvēki,» stāsta Līgatnes novada domes priekšsēdētājs Ainārs Šteins.
Sadarbībā ar Arhitektūras biroju Forma izstrādāta Līgatnes papīrfabrikas ciemata vēsturiskā centra attīstības koncepcija. To zinātniski pamatoja Karklins Design Studio LLC (ASV), pielietojot patentētu pētniecības modeli un ņemot par piemēru realizētus projektus Amerikā, Anglijā un Somijā. Visas koncepcijas realizācija paredzēta vairākās kārtās.
Arhitektūras biroja Forma vadītāja, arhitekte Ināra Kārkliņa stāsta, ka galvenā apbūve Līgatnē ir izveidojusies XIX gadsimtā. Latvijas brīvvalsts laikā, arī padomju gados neviena jauna ēka tur nebija uzbūvēta, un tas ir brīnišķīgākais, ka komplekss ir palicis lielā mērā tāds pats kā senāk. Tā ir lielākā vērtība, ko varētu pastiprināt, viņa uzsver.
Koncepcijas autoriem bija jārēķinās, ka uz kompleksu attiecas divi ierobežojumi. Tas ir pilsētbūvniecības piemineklis - tādējādi neko brīvi tur nevar būvēt. Domājot par apbūves saglabāšanu, tas nākot par labu, bet papīrfabrikai, kas ir kompleksa kodols, tas varētu traucēt attīstīties. Otrs liegums - komplekss atrodas Gaujas Nacionālā parka teritorijā. Tādējādi kā labākais risinājums varētu būt kompleksa iesaistīšana tūrisma industrijā, bet tuvākajā laikā veicamie uzdevumi - sakārtot infrastruktūru, labiekārtot teritoriju, atjaunot ceļu segumu, atsevišķus sabrukušos tiltiņus (Vilhelmīni, Eiženu), nojaukt haotiski sabūvētos šķūnīšus, to vietā vienotā stilā izveidojot jaunus.
Projekta kopējās izmaksas - 756 tūkst. latu, no kuriem 65% sedz no ERAF. Pašvaldības vadītājs apgalvo, ka pusgada laikā jau ir radītas 52 darba vietas tūrisma un ar to saistītajās nozarēs. Tikmēr arhitekte Ināra Kārkliņa uzsver, ka svarīgi ir sakārtot dzīvojamo vidi un to saglabāt. Arī viņa uzsver, ka mērķis nav izveidot tikai tūrisma taciņu, bet ar šīm aktivitātēm būtu jāpanāk un jānodrošina vietējiem iedzīvotājiem nodarbošanās.
Kopumā sāktu projektu Līgatnē esot ļoti daudz. «Nozarē strādājošie uzņēmēji ir sapratuši, ka, darbojoties atsevišķi, nekas nenotiks. Ir vairāki tūrisma piesaistes punkti, kas tagad būtu jāsasaista kopā. Cilvēki būtu jānotur pēc iespējas ilgāk. Svarīgi mums domāt plašāk - par «ķēdi» Sigulda - Līgatne - Cēsis, par Vidzemi,» spriež pašvaldības vadītājs.
#2/12
Kompleksā ir bijuši 25 dažādi tiltiņi. Iespējams, ka fabrikas inženieri, kas savulaik strādāja kompleksā, brīvajā laikā gribējuši pārbaudīt dažādas, tobrīd Eiropā populārās konstrukcijas, un varbūt dažīem tiltiņiem piešķirtie vārdi ir saistīti ar īpašnieka ģimeni, stāsta arhitekte Ināra Kārkliņa.
#4/12
Bez kompleksa kodola - fabrikas ēkas - tajā bija un līdz mūsdienām saglabājušās strādnieku dzīvojamās mājas, sabiedriskās ēkas. Mērķis ir iesaistīt šo kompleksu tūrisma industrijā, sakārtot infrastruktūru - atjaunot ceļu segumu, izveidot tiltiņus un gājēju celiņus.
#11/12
Dzīvojamā apbūve kompleksā būvēta vienotā stilā. Mājas ir saglabājušās un tiek apdzīvotas arī pašlaik.