Covid-19 krīzes laikā, martā, pieprasījums pēc jauniem autobusiem Eiropas Savienībā sarucis par 47,3%, liecina "Busworld" apkopotie dati. "IVECO BUS" tirdzniecības uzņēmuma "ALKOM-TRANS" pārstāvis Aleksejs Lisenkovs uzskata, ka situācija Latvijā ir dramatiska.
"Ārkārtas situācija un ar to saistītie ierobežojumi Eiropas valstīs devuši pamatīgu triecienu transporta, tostarp, komerctransporta un autobusu tirdzniecības nozarei. Dramatiska situācija bija vērojama arī Latvijas tirgū, taču pilnībā sekas būs iespējams novērtēt tikai tuvāko mēnešu laikā," db.lv sacīja Aleksejs Lisenkovs.
Atbilstoši "Busworld" datiem martā Eiropas Savienībā pieprasījums pēc jauniem autobusiem kopumā saruka par 47,3%. Spānijā tika reģistrēts viens no lielākajiem kritumiem - 68,8%. Tomēr atsevišķās valstīs tika novērots pat zināms pieaugums, piemēram, Vācijā par 11,8%, Austrijā - 12, 3%, Kiprā - 33,3%. Nestabilas ekonomiskās situācijas apstākļos parasti sarūk patērētāju interese investēt. "To varēja novērot arī Latvijā, jo komerctransporta nozarē praktiski nebija nekādas intereses par komerctransporta iegādi. Pārsvarā tika realizēti jau iepriekš uzsākti projekti," norādīja A. Lisenkovs.
Martā CSDD reģistrēja tikai divus jaunus autobusus. Parasti Latvijā ik mēnesi tiek iegādāti 40 līdz 50 jauni autobusi.
"Šobrīd vairums Latvijas komerctransporta tirdzniecības nozares uzņēmumu pārdzīvo sarežģītu periodu. Īpaši grūti klājas uzņēmumiem, kuriem nav uzkrājumu un ir līzings vai kredītsaistības," db.lv uzsvēra A. Lisenkovs, piebilstot, ka valsts atbalsts, piemēram, nodokļu atlaižu, nodokļu termiņa pagarinājuma vai kā citādi būtu īsti laikā.
"Diemžēl, ja nozare nesaņems atbalstu tuvāko mēnešu vai pusgada laikā - daļa Latvijas komerctransporta tirdzniecības uzņēmumu, kā arī citi ar transporta nozari saistīti uzņēmumi, tai skaitā, autoservisi, varētu bankrotēt," prognozē A. Lisenkovs.
Viņš arī norāda, ka patlaban tirgū ir manāmas pozitīvas vēsmas. "Latvijas starptautisko pārvadājumu kravas un pasažieru pārvadājumu nozare visciešāk ir saistīta ar Eiropas tirgu - Itāliju, Angliju, bet īpaši ar Poliju, Vāciju un Skandināviju. Samazinoties ārkārtas situācijas ierobežojumiem šajās valstīs, arī Latvijas komerctransporta kravu un pasažieru pārvadātāju nozarē būs jūtama jauna kustība," sacīja A. Lisenkovs.
DB jau rakstīja, ka šobrīd noslēdzas Autotransporta direkcijas rīkotais reģionālo pasažieru pārvadājumu konkurss, kas paredz pārvadātājiem iegādāties jaunus transportlīdzekļus uzreiz pēc konkursa noslēguma.
Šobrīd rezultāti jau pasludināti 12 lotēs no 16. Četrās lotēs notiks atkārtots konkurss. Iepirkumu uzraudzības birojam jāizskata vēl rinda sūdzību, bet valdībai jālemj par dotāciju apjomu turpmākajiem 10 gadiem. Kad šīs formalitātes būs notikušas – uzņēmumi uzsāks transportlīdzekļu iegādi, lai varētu uzsākt līgumu izpildi jau no 2021. gada jūnija.
Paredzams, ka pilnīga skaidrība konkursā būs līdz vasaras beigām un septembris var kļūt par pavērsienu autobusu tirdzniecības nozarē. No kā seko, ka palīdzība transporta tirgotājiem vai vismaz daļai no viņiem būtu nepieciešama vien trīs mēnešus.