Līzinga tirgus ir viens no rādītājiem, kas parāda vispārējo ekonomisko noskaņojumu, un pandēmijas izraisītā krīze nav bijis izņēmums. Luminor dati liecina, ka 2020.gadā jaunu līzinga darījumu skaits ir krities par trešdaļu, salīdzinot ar 2019.gadu, taču būtiski audzis lietotu auto darījumu īpatsvars attiecībā pret jaunu auto iegādi.
Līdzīgi kā citus gadus, arī 2020.gadā lielāko daļu no līzingā noformēto darījumu kopsummas veidoja vieglās automašīnas un vieglais komerctransports, bet aptuveni 20% veidoja lauksaimniecības tehnika, piemēram, traktori un kombaini.
Pērn jaunu auto reģistrācija samazinājusies par 26%, bet vieglā komerctransporta iegāde sarukusi par 22%. Neskatoties uz lietoto automašīnu darījumus skaita kritumu par 14%, kopumā 2020.gada laikā lietotu auto darījumu skaita īpatsvars ievērojami pieaudzis, salīdzinot ar jaunu auto iegādi.
"Pieprasījums pēc līzinga pakalpojumiem atspoguļo arī iedzīvotāju ekonomisko noskaņojumu - līzingā noformēto darījumu skaits samazinājies par 28%, taču lielākais līzinga darījumu kritums novērojams uzņēmēju vidū, samazinoties par 31%. Pandēmijas laikā arī iedzīvotāji rūpīgāk izvērtējuši savas iespējas uzņemties papildu finansiālas saistības un nepieciešamību pēc jaunas automašīnas, tādējādi privātpersonu līzingā veikto darījumu skaits krities par 23%. Arī 2021.gads sācies ar kritumu, janvārī darījumu skaits samazinājies par 30%, bet februārī tikai par 15%. Tas vieš cerību, ka piepildīsies Eiropas un Baltijas auto nozares ekspertu prognozes, ka šogad auto tirgus varētu augt par 15%, tomēr vēl joprojām tirgus attīstību diktē pandēmija un ar to noteiktie drošības pasākumi," stāsta Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.
Šķietami liels pieaugums 2020.gadā bijis arī jaunu elektroauto segmentā, sasniedzot 700% pieaugumu, tomēr darījumu skaits joprojām ir neliels arī Latvijas mērogam. Pērn iegādāti tikai 323 elektoroauto, veidojot aptuveni 2% no jaunajiem darījumiem auto segmentā. To skaits aug un tie ir arvien biežāk sastopami uz Latvijas ceļiem, pamatojoties gan uz zaļāku domāšanu un iedzīvotāju vēlmi izcelties, gan nepieciešamību pietuvoties ES noteikto izmešu samazinājuma plānu.
Kopumā auto tirgotāji ir ļoti radoši pielāgojušies situācijai, kad iespējas parādīt klientiem automašīnu un veikt klātienes testa braucienus ir ierobežotas, nereti pat aizliegtas. Lai varētu turpināt pārdošanu, auto nozare ir ieviesusi tādus risinājumus kā, piemēram, virtuālās auto tūres, kurās automašīnas iespējams novērtēt un izmēģināt tiešsaistē vai ar videozvana palīdzību.
Vislielākais pieprasījuma kritums 2020.gadā ir celtniecības tehnikas tirgū, kur jauno darījumu skaits sarucis par 47%. Galvenie iemesli ir celtniecības projektu pārcelšana, ko veicinājusi pandēmijas laika nenoteiktība un nedrošība par tālāku projektu attīstību. Salīdzinot ar 2020.gadu, ko industrijas pārstāvji vērtējuši kā negatīvu, 2021.gads tiek uztverts kā, iespējams, dinamiskākais pēdējās desmitgades laikā. To var skaidrot ar apjomīgu ES projektu attīstību, piemēram, Rail Baltica būvniecību.
Lai gan lauksaimniecība ir viena no tām nozarēm, kas pandēmijas laikā atradusi veidus, kā turpināt attīstīties, lielākoties pateicoties lieliskai graudu ražai un labām cenām starptautiskajos tirgos, līzinga pieprasījumi pēc lauksaimniecības tehnikas kopumā ir kritušies, ko veicinājis samazinājums jaunu kombainu iegādē par 37%. Toties pandēmija neietekmēja traktortehnikas iegādi - tā saglabājusies 2019.gada līmenī.
Papildu tehnikas iegādes samazinājumu līzingā galvenokārt radījuši divi iemesli: Lauku atbalsta dienesta (LAD) finansējuma pieejamība tikai rudenī, nevis pavasarī, kad noris aktīvākā jaunas tehnikas iegāde, un neziņa par pandēmijas tālāko ietekmi. Arī šogad LAD finansējums, kas ļauj iegādāties tehniku ietaupot pat 30% no kopējām izmaksām, būs pieejams rudens periodā. Finansējuma perioda nobīde uz rudeni var potenciāli samazināt arī līzinga darījumu skaitu par 20%, salīdzinājumā ar 2020.gadu.
Neskatoties uz auksto ziemu, kas veiksmīgi ļāvusi realizēt mežsaimniecības darbus, pērn nozares uzņēmēji bijuši krietni piesardzīgāki - līzinga darījumu skaits jaunas lielās mežistrādes tehnikas iegādei samazinājies teju trīs reizes. Taču, ņemot vērā intensīvo tehnikas izmantošanu šoziem, 2021.gada laikā prognozējams līzinga darījumu pieaugums, taču arī to var ietekmēt pandēmijas laika pieprasījums pēc kokmateriāliem un kopējā situācija kokmateriālu noieta tirgos.