Gadījumā, ja tiks atbalstīta Eiropas Savienības (ES) valstu vides ministru vienošanās līdz 2035. gadam izbeigt jaunu automobiļu ar iekšdedzes dzinējiem tirdzniecību, tā samazinot oglekļa dioksīda izmešu apjomu, Latvija var pārvērsties par lietotu auto kapsētu.
Latvijas patērētāju pirktspēja ir salīdzinoši zema, tāpēc prognozēju, ka bez pamatīgas valsts atbalsta stratēģijas mūsu zeme pārvērtīsies par milzīgu lietotu auto kapsētu. Vecos auto ar iekšdedzes dzinējiem patērētāji pārdot vairs nevarēs vai to cena būs kritiski zema, bet jaunu elektroauto iegādes iespējas būs ierobežotas.
Manuprāt, konkrēti Latvijai definētais pārejas periods ir pārāk īss, savukārt auto nozare šobrīd piedzīvo pārāk daudz izaicinājumu vienlaikus.
Nevar visām valstīm noteikt vienu termiņu, līdz kuram jāizbeidz auto ar iekšdedzes dzinējiem tirdzniecība. Ir jāņem vērā katras valsts unikālā ekonomiskā situācija, kur atšķiras arī iedzīvotāju pirktspēja. Būtiski, ka šobrīd Latvijā esošā infrastruktūra ērtai elektroauto izmantošanai un uzturēšanai vēl nav sasniegusi tādu attīstības līmeni, lai motivētu patērētāju mainīt savus auto izvēles un lietošanas paradumus.
Vienlaikus aptuveni 45% Latvijas iedzīvotāju apzinās, ka elektroauto iegāde ilgtermiņā atmaksājas vairāk nekā lētākas iekšdedzes dzinēja automašīnas iegāde, kas ikdienā patērē degvielu, liecina aptaujas dati*.
Šobrīd pieprasījums pēc jauniem elektroauto ir augsts, ko ietekmē degvielas cenu kāpums un pieejamais valsts atbalsts. Tomēr mūsu valstij aizvien ir tāls ceļš ejams, lai auto iegādes un lietošanas paradumi ietu roku rokā ar ES klimatneitralitātes mērķiem.
Ja valsts palīdzēs ar dažādiem pasākumiem jaunu “zaļo” auto iegādē, tad mēs spēsim izvairīties no situācijas, ka Latvija pārtaps par citu Rietumeiropas valstu nolietoto auto “izgāztuvi”. Tā ir reāla iespēja, jo citās valstīs atbalsta apjoms iedzīvotāju un uzņēmumu pārejai uz elektroauto ir ievērojamāks. Kaut vai paraudzīsimies uz Lietuvu, kur valsts atbalsts, lai arī summāri ir līdzīgs kā Latvijā, ir pieejams gan privātpersonām, gan biznesam. Latvijā – tikai privātpersonām. Tas ir viens no iemesliem straujajam lietoto elektroauto pārdošanas apjomu kāpumam Lietuvā, kas, salīdzinot ar aizvadītā gada pirmo pusgadu, šogad audzis gandrīz 20 reizes.
Kaimiņvalstī elektroauto īpašnieki var izmantot bezmaksas autostāvvietas atsevišķos rajonos, kā arī Viļņā braukt pa ceļa joslām, kas ir īpaši rezervētas e-transportlīdzekļiem.
Kopumā valstij ir jārod risinājums, kā saglabāt līdzsvaru starp iekšdedzes dzinēju un elektroauto rotāciju lokālajā tirgū vienā no lielākajām nozarēm pasaulē.
*”Moller Auto” aptauja īstenota 2022. gada maijā, sadarbojoties ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija” un piedaloties 710 ekonomiski aktīviem iedzīvotājiem vecumā no 18 līdz 74 gadiem.