Pandēmijas ietekmē privātpersonas un uzņēmumi atlika jaunu automašīnu iegādi, bet turpmāk jaunu automašīnu pārdošanas apmēri varētu saglabāties esošajā līmenī, norādīja automašīnu tirgotāja "Moller auto" uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā Izīda Gerkena.
Viņa pauda, ka pēdējo divu gadu laikā automašīnu cenas ir augušas, ko ietekmēja ierobežotā pusvadītāju pieejamība, karš Ukrainā, inflācija un citi faktori. Savukārt energoresursu sadārdzinājums pagaidām vēl nav ietekmējis automašīnu cenas, bet, visticamāk, to vēl varēs izjust.
Atsaucoties uz Lietuvas tirgus izpētes kompānijas "Auto tyrimai" datiem, Gerkena norādīja, ka kopumā Baltijā jaunu auto mašīnu reģistrācija 2022.gada deviņos mēnešos, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, ir samazinājusies par 13%. Taču augustā un septembrī ir reģistrēts par attiecīgi 6% un 14% vairāk jaunu automašīnu nekā šajos pašos mēnešos 2021.gadā.
"Tas varētu liecināt par jauno automašīnu tirgus atveseļošanos. Protams, to vēl var mainīt inflācijas pieaugums, energokrīzes tālāka attīstība un ekonomiskā situācija kopumā," skaidroja Gerkena.
Pēc viņas teiktā, kopējais cenu pieaugums ir radījis izmaiņas arī pircēju paradumos, tiecoties meklēt ekonomiski izdevīgākus risinājumus. Šobrīd novērojams, ka cilvēki ir piesardzīgāki automašīnu izvēlē, kā arī palielinās to iedzīvotāju skaits, kuri apdomā iespēju iegādāties elektroauto. Elektroauto izmantošanu daļai ekonomiski izdevīgāku padara arī tas, ka elektrības sadārdzinājuma ietekmē daudzi cilvēki ir uzstādījuši saules paneļus.
Tāpat "Moller auto" pārstāvji novērojuši, ka palielinās pircēju skaits, kuri izvēlas viena litra dzinēju spēkratus. Tās ir budžeta klases automašīnas, kas ikdienas lietošanā patērē mazāk degvielas un līdz ar to rada mazākus izdevumus. Interese par viena litra dzinēju automašīnām ir augusi kopš 2019.gada, un "Moller auto" Baltijas pārdošanas dati liecina, ka pieprasījums pēc šiem spēkratiem šogad augustā ir divkāršojies.
Gerkena atzīmēja, ka automašīnu tirgus attīstību tālākā nākotnē šobrīd ir ļoti grūti prognozēt.
"Vienlaikus jāņem vērā, ka gan privātpersonas, gan galvenokārt uzņēmumi pandēmijas ietekmē bija atlikuši jaunu auto iegādi. Savukārt turpināt braukt ar nolietotu automašīnu ir finansiāli dārgāk nekā ar jaunu. Tas ir iemesls, kādēļ jaunu automašīnu pārdošanas apmēri varētu saglabāties esošajā līmenī," viņa sacīja.
"Moller auto" Latvijā un Lietuvā pārstāv automašīnu zīmolus "Volkswagen" un "Audi", bet Igaunijā "Volkswagen" un "Škoda" autorizēto servisu. "Moller auto" uzņēmumu grupu Baltijā veido deviņi uzņēmumi, un to kopējais apgrozījums 2021.gadā bija 267 miljoni eiro, bet peļņa - pieci miljoni eiro.
Kompānija "Moller auto" reģistrēta 2014.gadā, un tās pamatkapitāls ir 1,5 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmuma apgrozījums 2021.gadā bija 32,64 miljoni eiro, savukārt peļņa bija 1,22 miljoni eiro. "Moller auto" īpašnieks ir Norvēģijas "Moller Bil".