2021. jūnijā auto tirdzniecības pieauguma temps sarucis un joprojām spēcīgi atpaliek no pirms Covid-19 laika pārdošanas apjomiem, informē Latvijas Auto asociācija.
Šī gada jūnijā pārdotas vien 1657 jauno auto vienības pret 1841 2019. gada jūniju. Pandēmijas sekas auto industrijā joprojām būtiski ietekmē visu industriju. Aizvien izteiktāk sāk iezīmēties ražošanas problēmas, kuras izraisījis pusvadītāju deficīts, kā rezultātā vairākiem auto tirgotājiem tiek kavētas piegādes un tie nespēj apmierināt faktisko pieprasījumu pēc jauniem auto.
Salīdzinot pret 2020. gada jūniju jaunu vieglo auto tirgus ir pieaudzis par 16%, bet kopumā gada griezumā tirgus pieaugums veido 18%. Taču pārdošanas apjomi joprojām būtiski atpaliek no 2019. gada.
Ar 292 jūnijā pārdotajām automašīnām tirgus līdera pozīciju nostiprinājusi Toyota, kuras tirgus daļa pirmajā pusgadā veido 17,3%. Tai seko VW ar 197 pārdotām automašīnām un 13,3% tirgus daļu. Tur pat uz papēžiem min Skoda, kura ar jūnijā pārdotām 173 automašīnām ieņem 12,9% tirgus pirmajā pusgadā.
Kopumā no vieglo auto segmenta straujāk atkopjas vieglais komerctransports. Ja vieglo pasažieru auto segments pieaudzis par 15% pret 2020. gadu, tad vieglajam komerctransportam šis pieaugums veido 24%. Nedaudz labāk atkopjas lietoto auto tirgus. Jūnijā tas pieaudzis par 27% pret 2020. gada jūniju un šādu pašu pieaugumu uzrāda arī pirmajā pusgadā kopumā.
Jaunu elektroauto tirgus atgriezies normālās izaugsmes robežās. Jūnijā elektroauto veido 1,6% no jauno auto apjoma, 36 vienības. Jūnija līderis ar 6 auto ir Nissan Leaf. Rekorda pieaugumu uzrāda lietotu elektroauto tirgus. Jūnijā importēti 53 šādi auto, no kuriem līderis ir BMW i3 ar 15 vienībām, kam seko Tesla ar 10 automašīnām.
Nemainīgi strauju pieaugumu uzrāda smagā komerctransporta segments, kur pieaugums ir jau devīto mēnesi pēc kārtas. Jūnijā tas veido 313%, bet pirmajā pusgadā 164% pret 2020. gadu. Taču pārņem arvien lielākas bažas, vai šādus pieauguma tempus izdosies noturēt, jo virkne ražotāju sāk saskarties ar piegāžu problēmām, gluži tā pat kā vieglo auto ražotāji, kas var veicināt piegāžu kavēšanos.
Pateicoties reģionālajam pasažieru pārvadājumu iepirkumam, būtisku izrāvienu piedzīvo arī jauno autobusu tirgus. 99 vienību piegādes nodrošinājusi segmentam 1550% pieaugumu jūnijā, un 429% pieaugumu pirmajā pusgadā.
"Kopumā auto tirgotāji ir visai veiksmīgi pārvarējuši pandēmijas izraisīto krīzi, ko gan nevarētu teikt par ražotājiem, kuri joprojām cīnās ar pandēmijas sekām un piegāžu pārrāvumiem. Situācija nedaudz asociējas ar epizodi no filmas "Emīla nedarbi" un pārfrazējot galvenā varoņa citātu var teikt "Tad kad man ir ko tirgot, tad es tirgot nedrīkstu. Tad kad es drīkstu tirgot, tad man tirgot nav ko. Kad tad lai es tirgoju," komentē Andris Kulbergs, Auto Asociācija prezidents.