Latvijā no 2023.gada janvāra līdz 2023.gada novembrim kopējais reģistrētais jauno automašīnu skaits bija 17 895, kas, salīdzinot ar jauno vieglo automobiļu reģistrāciju starp Baltijas valstīm, ir vismazākais rādītājs, informē Auto asociācijā.
Starp Baltijas valstīm pērn 11 mēnešos augstākais kopējais reģistrētais automobiļu skaits bija Lietuvā ar 25 771 spēkratiem, kamēr Igaunijā tās bija 21 007 reģistrētas automašīnas.
Vienlaikus Latvijā pērn bija vislielākais reģistrēto auto skaita pieaugums - 14,4% apmērā, salīdzinot ar 2022.gada datiem, savukārt Igaunijā pieaugums bija 9% apmērā, bet Lietuvā - 7,2%, norāda asociācijā.
Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs (AS) atzīmē, ka 2023.gadā bijis lielākais reģistrēto automobiļu skaits kopš 2007.gada, kad jaunā vieglo pasažieru automašīnu reģistrācija Latvijā sasniedza 30 800 automašīnas, tomēr viņš piebilst, ka Latvijas auto tirgus ir atguvies vien par divām trešdaļām, salīdzinot ar 2007.gadu, un turpina būt mazākais Baltijas valstīs.
Kulbergs arī uzskata, ka viens no galvenajiem iemesliem sliktākiem jaunu auto pārdošanas rādītājiem Latvijā ir ierobežotā auto finansēšana. "Stingrie banku finansēšanas nosacījumi un lielākais ēnu ekonomikas īpatsvars, tostarp aplokšņu algas un neuzrādītie ienākumi, ir nozīmīgākais auto tirgu bremzējošais faktors," atzīmē Kulbergs, piebilstot, ka rezultātā lietotu automašīnu imports turpina būt 70% no kopējā importa, savukārt jauni auto - 30%, kamēr tanī pat laikā Igaunijā jaunu automašīnu rādītāji ir 50% no importa.
Vienlaikus pērn privātajā sektorā minimāli palielinājies jaunu automašīnu pārdošanas apjoms un vienlaikus būtiski attīstījušies auto nomas uzņēmumi, kuri pērn iegādājušies 3749 jaunus pasažieru automobiļus, kas ir 31% no visiem korporatīvajiem darījumiem un 20% no visām jauno pasažieru automobiļu reģistrācijām, norāda asociācijā.
Kulbergs prognozē, ka arī 2024.gads auto nozarē būs izaicinājumiem pilns, jo turpināsies ievērojams jaunu automobiļu pasūtījumu kritums.
"Lai arī reģistrēto transportlīdzekļu statistika joprojām ir pozitīva, jo pēc inerces tiek realizēts vēl liels apjoms ar ilgā ražošanā esošiem pasūtījumiem, jaunu automašīnu pasūtījumu apmērs ir nokrities par 40-60%. Tas īpaši būs novērojams statistikas rādītājos, sākot ar 2024.gada vidu," norāda Kulbergs.
Tāpat viņš uzsvēra, ka šogad plānots ieviest elektroautomašīnu iegādes atbalsta programmu uzņēmumiem, valsts iestādēm un pašvaldībām, kuras ir lielākie potenciālie elektroautomašīnu pircēji. "Līdz ar to pastāv neliela cerība, ka šogad varēsim vērot jaunu elektroauto reģistrāciju rekordu," skaidro Kulbergs.
Jau ziņots, ka Auto asociācija apvieno mehānisko transportlīdzekļu ražotājus, mehānisko transportlīdzekļu komponenšu un rezerves daļu ražotājus, importētājus, pilnvarotos auto tirgotājus, autorizētos mehānisko transportlīdzekļu remonta un tehniskās apkopes pakalpojuma sniedzējus.