Auto asociācijas biedri un autodīleri elektroauto uzturēšanas iespēju pilnveidē un pārdošanas apjomu veicināšanā diagnostikas un remonta aprīkojumā, darbinieku apmācībās un uzlādes punktos Latvijā līdz šim ir ieguldījuši 1,8 miljonus eiro, informē asociācijā.
Asociācijā apstiprina, ka, neskatoties uz elektromobiļu tirdzniecības tempu Latvijā, autoražotāji ir izvirzījuši stingru kursu uz pilnīgu elektrifikāciju, un jau tikai pēc septiņiem, astoņiem gadiem, daudzu kompāniju piedāvājumā būs tikai elektriski un elektrificēti spēkrati.
Pārstāvji pauž, ka, gan Eiropas Savienības līmenī, gan atsevišķās valstīs jau ir pieņemti lēmumi jauno auto tirgū atļaut tikai bezizmešu vieglā transporta tirdzniecību, tāpēc, vērtējot globāli, jautājums ir tikai par to, kad auto pircēji pārsēdīsies elektriskajos auto, nevis par to, vai tas notiks.
Organizācijā prognozē, ka visaptveroša elektrifikācija prasīs visu veidu pielāgošanos, sākot no atbilstošas uzlādes infrastruktūras pilnveidošanas un beidzot ar auto dīleru servisu pakārtošanu jaunām apkopes un remonta prasībām. Asociācijā pieļauj, ka tirgū parādīsies jauni ar uzlādi saistīti pakalpojumi un turpināsies to standartizācija, kā arī tiks risināti jautājumi, kas saistīti ar patērētāju tiesībām.
"Latvijā pēdējā pusgada laikā publiskajā telpā vairākkārt ir izskanējis viedoklis, ka Latvijā strādājošie uzņēmumi nav gatavi apkalpot elektromobiļu īpašniekus. Tas neatbilst patiesībai, " uzsver Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs (AS).
Viņš norāda, ka 70% Auto asociācijas biedru ir gatavi elektromobiļu apkopei un remontam, un tie, kuri gatavību nevar apliecināt, ir uzņēmumi, kuru pārstāvēto ražotāju portfelī vēl nav elektromobiļu. 80% asociācijas biedru ir reģistrējušies elektromobiļu iegādes atbalsta programmas izmantošanai.
Elektromobiļu remontam ir trīs iespējamie līmeņi. Pirmajā automobili var pieņemt apkopē, bet nav atļauts strādāt ar elektriskās piedziņas komponentiem. Otrajā līmenī ir atļauts veikt visu veidu darbus, izņemot akumulatora remontu. Ja tas nepieciešams, akumulatoru var noņemt un nosūtīt uz remontu.
Ja serviss ir akreditēts darbam trešajā līmenī, dīlera servisa speciālisti var veikt akumulatora remontu. Praksē tas nozīmē, ka, konstatējot atsevišķa bloka defektu, dīlera tehniskais speciālists pats var veikt tā nomaiņu.
Vviena no problēmām, kas aktualizējas līdz ar elektroauto ieviešanu, ir speciālistu kvalifikācija - ja agrāk mehāniķis un elektriķis bija divas dažādas profesijas, tad darbs ar elektromobiļiem pieprasa šo prasmju kombināciju, un kopumā inženiertehnisko zināšanu līmenim ir jābūt augstākam.
A.Kulbergs uzsver, ka nepieciešamo speciālistu sagatavošana nav un nevar būt tikai auto tirgotāju problēma. Atbilstošu mācību programmu izstrādē iniciatīvai ir jānāk gan no tehniskajām koledžām, gan universitātēm.
"Auto asociācija pastāvīgi nodarbojas ar tirgus attīstības modelēšanu, un saskaņā ar mūsu prognozēm 2040.gadā elektriski vieglie automobiļi Latvijā veidos 35% autoparka. Runa nav par jaunajiem spēkratiem, bet par pilnīgi visiem, kas reģistrēti Latvijā. Šī prognoze vien norāda, ka speciālistiem pavērsies ārkārtīgi plašs darba lauks," skaidro Kulbergs.
Jau vēstīts, ka, saskaņā ar Eiropas Automašīnu ražotāju asociācijas (ACEA) jaunākajiem datiem, elektrisko automobiļu tirdzniecības apjoms pērn Eiropas Savienībā (ES) sasniedzis rekordaugstu tirgus daļu.
Elektriskās automašīnas ES pagājušajā gadā veidoja 12,1% no kopējā jaunu automobiļu tirdzniecības apjoma, salīdzinot ar 9,1% pirms gada un 1,9% 2019.gadā.
Elektroauto pārdošanas apjoms ES pērn palielinājās par 28% un pārsniedza 1,1 miljonu vienību.
Latvijā elektrisko automobiļu tirdzniecība pagājušajā gadā palielinājusies par 158% un veidojusi 1068 spēkratus. Lietuvā un Igaunijā reģistrēts kāpums attiecīgi par 17,3% un 51%.