SEB līzinga finansētais apjoms uzņēmumu segmentā 2023. gada pirmajā pusgadā sasniedzis 81 miljonu eiro, kas ir par 66% vairāk nekā pērn attiecīgajā laika periodā.
Par 10% audzis arī darījumu skaits – visvairāk finansētas vieglās automašīnas, komerctransports un industriālā tehnika, kur lielāko īpatsvaru veido meža tehnika.
Lauksaimniecības nozarē īpaši pieaudzis finansējums labības novākšanas kombainu un traktoru iegādei, kas saistīts ar tehnikas parku modernizāciju.
“Jaunas tehnikas iegāde ir liels un ļoti atbildīgs lēmums, kas balstīts gan uz finanšu aprēķiniem, gan arī ļoti praktiski domājot par maksimāli efektīvu savu platību apsaimniekošanu. Daļa klientu tradicionāli izmantotā finanšu līzinga vietā sāk izvērtēt operatīvā līzinga iespējas, tieši koncentrējoties uz savu pamatdarbību – graudkopību,” komentē SEB līzinga valdes priekšsēdētājs Renārs Vīksna.
Dominē operatīvais līzings 75% no visiem darījumiem veido operatīvais līzings. Uzņēmumi aktīvi atjauno savus autoparkus, it īpaši īstermiņa un ilgtermiņa nomas uzņēmumi, pēc kuru sniegtajiem pakalpojumiem pieprasījums arvien pieaug.
Vieglo automašīnu finansēšanas pieauguma galvenais iemesls ir iepriekš atliktās vai novēlotās automobiļu piegādes. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, automašīnu pieejamība ir normalizējusies, un lielai daļai auto tirgotāju ir pietiekoši daudz mašīnu savās vietējās noliktavās. Līdz ar to uzņēmējiem, kuriem ir interese par jaunas automašīnas iegādi, vairs nav jāgaida mēnešiem ilgi. Turpretim individuāli komplektēta automobiļa piegāde joprojām var ilgt 6-12 mēnešus.
Šogad uzņēmumu segmentā gan skaita, gan arī finansētā apjoma ziņā izteikts līderis ir Škoda automašīnas, apsteidzot Toyota, kas bija populārākā izvēle pērn. Visbiežāk uzņēmi ir izvelējušies automašīnu modeļus Toyota RAV 4, Škoda Octavia un KIA Ceed.
Uzņēmēju vidū augusi interese par jaunu elektroauto iegādi. SEB līzings elektroautomobiļu iegādei piešķīris par 64% vairāk finansējuma kā pērn pirmajā pusgadā. Šogad populārākais elektroauto modelis uzņēmumu segmentā ir Audi e-tron. “Salīdzinoši ar privātpersonu vēlmi iegādāties elektroauto, uzņēmumi tomēr tos iegādājas retāk. Lai arī ir pieejams valsts atbalsts granta veidā elektroauto iegādei, līdz šim konkrētā programma nav bijusi ļoti populāra uzņēmēju vidū. Iespējams, viens no stimuliem elektroauto iegādes veicināšanai būs šogad palielinātais reprezentatīvā auto vērtības slieksnis,” skaidro R.Vīksna.