Arvien vairāk studentu vēlas saņemt samaksu par praksē pavadīto laiku, liecina uzņēmumu novērojumi. Pašu darba devēju viedoklis par to dalās – vieni uzskata, ka alga būtu jāmaksā, citi skaidro, ka prakse ir lielisks veids, kā uzkrāt pieredzi, taču sakarā ar praktisku iemaņu trūkumu studenti nevar ieņemt vai aizstāt pilnvērtīga uzņēmuma darbinieka vietu, līdz ar to darba samaksa izpaliek, raksta laikraksts Neatkarīgā.
«Prakse un algots darbs nav viens un tas pats. Algotam darbam kandidāts piedāvā savas amatam atbilstošās kompetences, īpašības un pieredzi. Savukārt prakse ir tieši iespēja iegūt zināšanas un prasmes, lai labāk sagatavotos interesējošai profesijai vai jomai. Jauniešos, kas nāk praksē uz Swedbank, daudz ieguldām, lai sniegtu zināšanas, izpratni par bankas darbību, praktiskas iemaņas. Turklāt prakse ir arī ļoti laba iespēja jau realitātē saprast, vai šī ir joma, kas mani tiešām interesē un man ir piemērota. Ja atbilde ir jā, tad pieredze reālā uzņēmuma ikdienā palīdz jaunietim izvērtēt, kādas zināšanas viņš var sevī pilnveidot, lai varētu attīstīties izvēlētajā virzienā,» laikrakstam stāstījusi bankas pārstāve Kristīne Jakubovska.
Prakses iespējas visa gada garumā piedāvājot arī Tele2. «Mēs uzskatām, ka prakse ir lieliska iespēja jaunietim uzkrāt darba pieredzi, pārbaudīt mācību iestādē iegūtās zināšanās reālā darba vidē un iepazīt savu izvēlēto profesiju. Taču ir gadījumi, kad studenti praksi saista tikai ar iespēju nopelnīt, kas neatbilst Tele2 uzstādījumam par prakses vietu nodrošināšanu. Tādos gadījumos par prakses vietu mums neizdodas vienoties,» stāstījusi Tele2 personāla vadības direktore Ieva Kronīte.
Praktikantu atalgojumu prasības nepilnam darba laikam vidēji esot 200 latu mēnesī pēc nodokļu nomaksas. I. Kronīte novērojusi, ka par atalgojumu visbiežāk taujā studenti, kas apgūst tehniskās specialitātes, jo šo speciālistu pieprasījums ir augstāks, bet topošie radošo profesiju pārstāvji, kur savstarpējā konkurence darba tirgū ir ievērojami lielāka, primāri interesējas, kā viņi var būt noderīgi un ko no viņiem gaida Tele2.
Savukārt Latvenergo personāla vadības direktore Inga Kola norādījusi: «Uzskatām, ka atalgojums jānopelna, pierādot sevi prakses laikā, kad samaksa netiek nodrošināta – gan ar attieksmi, gan ieinteresētību izvēlētajā jomā, konkrētajā profesijā, tiešajos pienākumos. Pēc tam jau ar pašiem labākajiem varam apspriest jautājumu par atalgojumu. Mūsuprāt, praksē pats galvenais ir sniegt jauniešiem šo tik nepieciešamo pieredzi, lai palīdzētu saprast, vai izvēlētā profesija ir tas, ko tiešām viņi vēlas, vai tomēr ir jāmeklē cits ceļš.»
Apdrošināšanas sabiedrības Balta personāla direktore Liene Ozolkāja Neatkarīgajai uzsvērusi: «Prakses laikā Baltā studentam atlīdzība netiek piedāvāta, tā vietā sniedzot pilnvērtīgu iespēju izmantot savas teorētiskās zināšanas, mācīties, apgūt jaunas prasmes, kā arī iepazīties ar darba vidi un pierādīt sevi, lai nākotnē kļūtu par pastāvīgu darbinieku.»
Atalgojumu par praksi nepiedāvā arī Bite. «Protams, praktikantam būtu lielāka motivācija, ja viņam maksātu. Tajā pašā laikā mums šķiet būtiskāk, ka praktikants iegūst profesionālas zināšanas un prakses laikā smeļas maksimāli daudz savai izaugsmei. Galvenais, lai prakse izvēlētajā jomā sniedz pēc iespējas lielāku priekšstatu, ko tad šis darbs īsti nozīmē,» Neatkarīgajai norādījusi Bite personāla menedžere Kristīne Briede.
Turpretī Nordea paudusi pārliecību, ka praktikanta atbildība un centība ir jāatalgo, jo praktikanti pievieno vērtību ne tikai sev, bet arī organizācijai. «Praktikanti Nordea bankā ne tikai gūst interesantu un vērtīgu pieredzi, bet arī palīdz bankas darbiniekiem viņu ikdienas darbā. Prakse ir ne tikai tiesības mācīties, bet arī pienākums pildīt sev uzticēto godprātīgi un atbildīgi. Tāpat kā darbinieku ikdiena, arī praktikantu darba saturs ir gan aizraujoši darbi, gan ikdienas rutīna un pienākumi, kas atkārtojas un kas katru reizi jāizpilda ar rūpību un precizitāti. Tāpat kā darbiniekiem, arī praktikantiem ir saistoši darba kārtības noteikumi, drošības prasības un darba kvalitātes noteikumi,» stāstījusi bankas personāla vadības departamenta vadītāja Helma Purvinska. Viņa teikusi, ka studentu atsaucība uz Nordea 10 apmaksātajām vasaras prakses vietām ir ļoti augsta un nereti konkurss ir lielāks nekā stājoties darbā. Populārākās struktūrvienības bankā ir Kredītu departaments, Sabiedrisko attiecību departaments un Karšu apstrādes nodaļa, kur uz vienu prakses vietu regulāri pretendē vairāki desmiti līdz pat simt studentu no dažādām augstskolām.