Kādreizējais premjera Kalvīša ekonomikas padomnieks un nesenais tieslietu ministrs Aigars Štokenbergs kā a/s Pasažieru vilciens valdes loceklis izraudzīts, lai «izshēmotu» veidu, kā Vienotība varētu «ielekt aizejošā vagonā» un iegūt ietekmi pār simtiem miljonu vērto jauno pasažieru vilcienu iepirkumu, raksta portāls Pietiek.com.
Pēc procesam tuvu stāvošu avotu sniegtās informācijas, šajā shēmā iespējama vilcienu iepirkumā kā apakšuzņēmēja iesaistītās Rīgas Vagonbūves rūpnīcas (RVR) pārņemšana līdzīgi kā tas notika ar airBaltic, par ko liecina pēdējo nedēļu pavērsiens uzņēmuma sarunās ar Latvijas Krājbankas administratoru.
Pirmdienas vakarā Vienotības valdes sēdē atsevišķi tās biedri uzdevuši kritiskus jautājumus par veidu, kā bezpartejiskais Ronis, par kura darbību Vienotība kopā ar «Olšteina sešinieku» uzņēmusies politisko atbildību, izraudzījies a/s Pasažieru vilciens valdes locekļus, liecina Pietiek rīcībā esošā informācija.
Vairāki Vienotības valdes locekļi neoficiāli apstiprināja, ka partijas pašreizējai līderei Solvitai Āboltiņai nācies taisnoties, ka viņa un Vienotības Saeimas frakcijas vadītājs, par sadarbību ar bezpartejisko ministru Roni partijā atbildīgais Dzintars Zaķis par Štokenberga un ar Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) ietekmi saistītās Silvijas Dreimanes iecelšanu neesot bijuši informēti.
Procesam tuvu stāvoši avoti norāda uz pretējo - Štokenbergs izraudzīts, lai «izshēmotu» veidu, kā Vienotība varētu «ielekt aizejošā vagonā» un iegūt ietekmi pār simtiem miljonu vērto iepirkumu, kas līdz šim saistījies ar Ventspils mēra Aivara Lemberga «patronāžu». Līdzšinējais kadru izvēles princips SM struktūrās liecinājis par tiešu Vienotības un «Olšteina sešinieka» ietekmi. Satiksmes ministrs Ronis aizdomas par iespējamu spiedienu no Vienotības puses iecelt amatā Štokenbergu nekliedē, jo otrdien Pietiek atteicās komentēt, ar ko apspriedis politiķa piemērotību a/s Pasažieru vilciens valdes locekļa amatam.
Oficiāli tiek apgalvots, ka Štokenberga uzdevums a/s Pasažieru vilciens valdē būs izmantot iepriekšējos amatos gūto pieredzi un autoritāti, lai risinātu sarunas ar ES institūcijām, vai nu novēršot iespējamās finanšu sankcijas pret Latviju vai palīdzot sadarbībā ar ES institūcijām noorganizēt jaunu – apjomos mazāku – vilcienu iepirkumu.
Neoficiāli izskan, ka jurista ar uzņēmējdarbības pieredzi Štokenberga personā Vienotības spice atradusi cilvēku, kurš spētu izshēmot vilcienu iepirkumā apakšuzņēmēja statusā iesaistītās Rīgas Vagonbūves rūpnīcas (RVR) pārņemšanu pēc līdzīgas shēmas, kā tas notika ar airBaltic, raksta Pietiek.com.
Aprīļa beigās sarunās ar RVR pēkšņi iesaistījās citas personas, kuras savulaik spēlēja lomu airBaltic pārņemšanā. Pēc Pietiek rīcībā esošās informācijas, RVR vadību uz tikšanos uzaicinājuši mazpazīstamie Jānis Bankovs un Edijs Ziediņš, par kuriem plašāka sabiedrība pirmo reizi izdzirdēja šā gada februārī, kad Latvijas Krājbanka caur meitasuzņēmumu SIA Atlantijas biroji pilnībā pārņēma lidsabiedrības airBaltic tā brīža privāto akcionāru SIA Baltijas aviācijas sistēmas (BAS). Bertolta Flika un ar Vladimiru Antonovu saistītā Taurus Asset Management Limited vārdā darījumu slēdza Krājbankas administratora KPMG Baltic pilnvarotā persona Jānis Ozoliņš, bet BAS vārdā – Bankovs un Ziediņš.
Pretēji līdzšinējai praksei, ka tikšanās starp RVR vadību un Krājbankas administratoru tiek saskaņotas elektroniski un notiek bankas telpās, uz tikšanos ar Bankovu un Ziediņu uzaicinājums saņemts telefoniski, turklāt pēc uzaicinātāju prasības tā notikusi neafišēti – RVR rūpnīcas teritorijā. Iemesls, kādēļ RVR vadība uz šo tikšanos gājusi – Bankovs stādījies priekšā kā Krājbankas Restrukturizācijas nodaļas vadītājs.
RVR īpašnieki atteicās sniegt komentārus par sarunām ar Krājbankas administratoru un tā pārstāvjiem, tomēr no uzņēmuma vadībai tuvu stāvošiem avotiem Pietiek zināms, ka Bankovs un Ziediņš pieprasījuši sarunas par RVR pārkreditēšanos sākt «no baltas lapas». «Bija raidīti signāli, ka kādam kaut kas ir vajadzīgs,» portālam atklāja kāda par šīm sarunām informēta persona.