Daudzpakalpojumu uzņēmuma “Tele2” un “Berg Research” veiktās aptaujas dati liecina, ka tikai 37% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu pirms lēmumu pieņemšanas vienmēr veic rūpīgu uzņēmējdarbības datu analīzi.
48% mazie un vidējie uzņēmumi (MVU) to dara neregulāri jeb tikai atsevišķos gadījumos, bet 15% atzīst, ka to nedara nemaz.
Visvairāk to uzņēmumu, kuri vienmēr veic datu analīzi pirms lēmumu pieņemšanas, ir pakalpojumu nozarē strādājošo vidū un tie, kas nodarbina vismaz 11 darbiniekus.
Kā rāda aptauja, MVU visbiežāk analizē finanšu rādītājus (86%), bet daudz retāk jau tiek analizēti uzņēmumu pārdošanas rādītāji (46%), kā arī tāda svarīga informācija kā dati par ražošanu (39%), klientu apkalpošanu (38%) un mārketingu (37%).
“Mēs ikdienā bieži pieņemam lēmumus, balstoties uz intuīciju jeb kā mēdz teikt – “šaujam no gūžas”. Bieži tas mums arī atnes vēlamos rezultātus, taču vienlaikus ir pierādīts, ka ir kopums lēmumu, kurus nav iespējams pieņemt nekļūdīgi, balstoties tikai uz intuīciju,” saka “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.
“Raugoties uz mūsu korporatīvajiem klientiem, redzam, ka vēlme vākt un analizēt datus pieaug. Piemēram, pēdējā pusgada laikā divas reizes palielinājusies interese par pakalpojumu, kas ļauj iegūt statistiku par zvanu plūsmu uzņēmumā, lai analizētu klientu apkalpošanas kvalitāti un plānotu atbilstošus darbinieku resursus, kas ļauj ietaupīt. Tas arī norāda uz to, ka uzņēmumiem ir interese analizēt ne tikai savus finanšu datus, bet arī citu vērtīgu informāciju, kas var palīdzēt uzņēmējdarbībai.”
Gandrīz puse aptaujāto mazo un vidējo uzņēmumu, kuri analizē datus, atzīst, ka pēdējo divu gadu laikā ir pieaudzis analizējamo datu apjoms.
Aptauja veikta 2022. gada novembrī, aptaujājot 302 mazos un vidējos uzņēmumus.