Pāris gadus iepriekš e-komercijas attīstība uzņēmumos bieži vien bija apstākļu spiesta, jo ierobežojumi mudināja uzņēmumus meklēt jaunus risinājumus, lai nokļūtu pie saviem klientiem. Šobrīd uzņēmumu digitalizācija ir kļuvusi par teju vienīgo risinājumu, lai turpinātu attīstīt biznesu un sasniegtu arvien plašāku klientu loku.
Līdz ar iedzīvotāju paradumu maiņu, pieprasījums pēc dažādiem e-komercijas risinājumiem pieaug. Saskaņā ar Statista datiem[1], pārtikas piegādes tirgus vērtība līdz 2024. gada beigām sasniegs gandrīz 783 miljardus ASV dolāru un turpinās pieaugt arī nākamos gadus. Tas nozīmē, ka e-komercija ir kļuvusi par nozīmīgu dzinējspēku ikviena uzņēmuma attīstībā.
Mazo un vidējo uzņēmumu izaicinājums – izmaksas un iespējas
E-komercijas attīstība Latvijā joprojām ir pašā ceļa sākumā - kamēr Lietuvā tiešsaistes tirdzniecību piedāvā 38,9% uzņēmumu, Igaunijā 22,3%, Latvijā spēkus e-komercijā iemēģinājuši vien 19,7% uzņēmumu[2].
Lai gan pašreizējā e-komercijas aktivitāte Latvijas uzņēmēju vidū nav augsta, tā atspoguļo ievērojamu izaugsmes potenciālu. Ar pareizu pieeju un atbalstu Latvijas uzņēmumi var izmantot šo potenciālu, lai ne tikai noķertu, bet arī pārspētu kaimiņvalstis e-komercijas jomā. Turklāt tiešsaistes tirdzniecība ir ne tikai veids, kā paplašināt savu tirgu, bet arī kāpināt uzņēmuma ienākumus. Pērn veiktais pētījums apliecina, ka par papildus ērtībām un ātrumu lielākā daļa patērētāju (56%) ir gatavi maksāt vairāk[3].
Tomēr Latvijas uzņēmēji saskaras ar virkni izaicinājumu. Sava e-veikala izveidošana un uzturēšana prasa lielas sākotnējās investīcijas un zināšanas par digitālajiem risinājumiem, kas lielai daļai mazo uzņēmumu nav “paceļami”. Turklāt uzņēmumiem jāspēj izstrādāt arī efektīvas digitālā mārketinga stratēģijas, lai izceltos konkurentu starpā un starp “jaudīgāk aprīkotiem” starptautiskajiem zīmoliem. Šādās situācijās nozīmīgs atbalsts mazajiem uzņēmējiem ir dažādas digitālās platformas, kas veiksmīgi pilda sabiedrotā lomu.
Saskaņā ar MDPI pētījumu[4], e-komercijas platformas būtiski ietekmē mazo un vidējo uzņēmumu finanšu veiktspēju un ilgtspēju, jo tās piedāvā ne tikai tehnoloģiskos risinājumus, bet arī atbalsta sistēmas, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot biznesa operatīvo efektivitāti un palielināt ieņēmumus. Platformu piedāvātās iespējas, piemēram, integrēti mārketinga rīki, analītikas sistēmas un piekļuve plašākai klientu bāzei, ievērojami veicina MVU spēju pielāgoties tirgus izmaiņām un saglabāt konkurētspēju, ko apliecina ne tikai Wolt dati, bet arī veiktie pasaules pētījumi.
Platformu loma e-komercijā turpina pieaugt
Lai gan Latvija pašlaik nevar lepoties ar augstiem rādītājiem e-komercijas attīstībā, Wolt datos redzam, ka arī Baltijā preču iegāde tiešsaistē kļūst arvien populārāka. Īpaši strauju izaugsmi redzam tieši pieprasījumā pēc pārtikas precēm ar ātro piegādi. Pieprasījumu pieaugumu redzam arī savos datos - salīdzinot 2023. gada mazumtirdzniecības rādītājus ar 2022. gadu, izaugsme pārsniedz pat 100%, piedāvājumā aptverot teju visu iespējamo – no pārtikas precēm līdz precēm mājdzīvniekiem, dārzam un kam vien nepieciešams. Tas nozīmē, ka klients jau gaida, kad piedāvājums kļūs vēl plašāks ar vietējo uzņēmumu produktiem.
Arī platformu lietotāju skaits turpina pieaugt un, kā apliecina Statista dati, pieaugums turpināsies ar 4,54% augšupeju ik gadu, līdz 2029. gadam tirgus apjomiem sasniedzot 352,70 miljardus ASV dolāru. Turklāt prognozēts, ka arī platformu lietotāju skaits līdz 2029. gadam sasniegs 1,6 miljardus – tātad plašu pircēju loku varēsim sasniegt vien ar dažu platformu starpniecību.
Lai Latvijas uzņēmēji varētu izmantot e-komercijas sniegtās iespējas, ir svarīgi pielāgoties jaunajām tendencēm un izmantot katram biznesam piemērotākos digitālos risinājumus. Platformu izmantošana var būt efektīvs veids, kā maziem uzņēmumiem sasniegt plašāku auditoriju un uzlabot savu konkurētspēju. Wolt pieredze apliecina, ka digitālo platformu izmantošana ne tikai veicina vietējo uzņēmumu izaugsmi un attīstību, bet arī bagātina iepirkšanās pieredzi, nodrošinot patērētājiem ērtu, pieejamu un kvalitatīvu pakalpojumu.
Redzam, ka vietējo uzņēmēju iespējas ir plašas gan mazam, gan lielākam uzņēmumiem, tāpēc atliek vien spert pirmo soli, lai pavērtu jaunus apvāršņus uzņēmuma izaugsmē. Izmantojot e-komercijas sniegtās iespējas, Latvijas uzņēmumi varēs ne tikai sasniegt, bet arī pārspēt kaimiņvalstu līmeni, nodrošinot ilgtspējīgu attīstību un konkurētspēju nākotnē. Šie soļi veicinās vietējās ekonomikas izaugsmi un radīs jaunas iespējas uzņēmējiem un patērētājiem.
[1] Statista - Grocery Delivery Market Value 2024: https://www.statista.com/outlook/emo/online-food-delivery/grocery-delivery/worldwide
[2] Eurostat - Digitalisation in Europe 2024: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/interactive-publications/digitalisation/2024/17/index.html
[3] PwC Global Consumer Insights Pulse Survey: https://www.pwc.com/gx/en/news-room/press-releases/2023/global-consumer-insights-pulse-survey-february-2023.html
[4] MDPI - The Impact of E-commerce on SMEs: https://www.mdpi.com/0718-1876/16/7/166