Teju visi uzņēmumu vadītāji pasaulē sagaida ekonomikas lejupslīdi – atšķiras vienīgi viedokļi, cik dziļa un ilga tā būs, liecina Jaunākais EY (iepriekš Ernst & Young) uzņēmumu vadītāju noskaņojuma pētījums EY CEO Outlook Pulse.
Proti, 25% vadītāju sagaida mērenu un īstermiņa ekonomikas attīstības sabremzēšanos, kamēr 41% domā, ka ekonomiskā lejupslīde būs mērena, taču noturīga. Tikmēr 18% sagaida dziļu, taču īstermiņa ekonomikas lejupslīdi, bet 15% domā, ka ekonomikas attīstības samazināšanās būs gan dziļa, gan noturīga. Tikai 1% uzņēmumu vadītāju pasaulē ekonomisko lejupslīdi negaida.
EY pētījumā tomēr arī novērojamas pozitīvas tendences, proti, salīdzinājumā ar šī gada janvāri, samazinās to vadītāju skaits, kas sagaida “dziļu” ekonomikas lejupslīdi – gan īstermiņa, gan noturīgu sabremzēšanos janvārī gaidīja pat 50% uzņēmumu vadītāju, bet tagad 33%. Tāpat arī 47% uzņēmumu vadītāji šobrīd atzīst, ka viņu noskaņojums par uzņēmuma gaidāmo sniegumu tuvāko 12 mēnešu laikā ir kļuvis optimistiskāks salīdzinājumā ar gada sākumu.
“Esošā ekonomiskā situācija rada jaunu izaicinājumu – sarežģījumu un risku ir tik daudz, ka uzņēmumi kļūst izteikti reaktīvi savā darbībā – tie piemērojas mainīgajai situācijai, taču šajos apstākļos ir grūti būt stratēģiskiem ilgtermiņā. Tas negatīvi ietekmē investīciju lēmumus un attīstības ambīcijas. Tas pats attiecas uz uzņēmumiem Latvijā – vadītāji nezina, ko gaidīt no finanšu tirgiem, procentu likmēm, kas notiks Ukrainā, kas notiks attiecībās ar Krieviju, un kas gaidāms tehnoloģiju vai mākslīgā intelekta jomā. Visiem šiem riskiem ir tīri praktiskas izpausmes. Izaugsme joprojām ir iespējama, taču nepieciešama dziļa un elastīga nākotnes attīstības scenāriju modelēšana,” saka Nauris Kļava, EY partneris Baltijas valstīs.
Ģeopolitiskie un makroekonomikas riski skar visus
EY pētījums arī atklāj, ka tikai 6% uzņēmumu vadītāju pasaulē domā, ka tuvākā gada laikā tos neskars ģeopolitisko konfliktu un tirdzniecības nesaskaņu spriedzes radītie riski. Turpretī 22% uzskata, ka šie riski atstās “ļoti nozīmīgu iespaidu” uz to uzņēmumu darbību, kamēr vēl 35% uzskata, ka šie iespaidi būs būtiski. Par “mēreniem” tos uzskata 25% pētījuma respondentu.
Līdzīgi ir ar makroekonomiskajiem un tirgus nestabilitātes riskiem – šeit 22% respondentu uzskata, ka tie atstās ļoti nozīmīgu iespaidu uz uzņēmumu darbību, 34% šos riskus vērtē kā būtiskus, bet 25% - kā mērenus.
Mākslīgais intelekts sola jaunas iespējas, bet jāpievērš uzmanība ētikas jautājumiem
Atbildot uz jaunākajām tendencēm tehnoloģiju jomā, 65% uzņēmumu vadītāji uzskata, ka mākslīgā intelekta tehnoloģijām ir daudzsološs un pozitīvs potenciāls, kas veicinās uzņēmumu efektivitāti un radīs plašu, labvēlīgu ietekmi uz sabiedrības attīstību. Tam nepiekrīt vien 10% pētījuma respondentu.
Tāpat arī 66% uzņēmumu vadītāju nav satraukti par to, ka mākslīgā intelekta rezultātā cilvēki zaudēs darbu, un uzskata, ka šis tehnoloģiju kopums radīs jaunas darba vietas, kas aizstās zaudētās darba lomas. Tomēr 65% uzņēmumu vadītāju arī uzskata, ka vēl daudz darba nepieciešams, lai risinātu mākslīgā intelekta tehnoloģiju radītos sociālos un ētiskos izaicinājumus un noziedzības riskus.
Uzņēmēji sabalansē kapitāla izlietošanas stratēģijas
EY pētījums parāda, ka augstas nenoteiktības situācijā uzņēmumu vadītāji apsver dažādas kapitāla izlietošanas stratēģijas, tomēr visvairāk jeb 29% vadītāju šobrīd veido naudas rezerves nākotnes iespējām vai izaicinājumiem. Vēl 26% apsver iespējas izmantot pieejamo kapitālu citu uzņēmumu iegādei vai apvienošanās darījumiem (M&A), bet 25% novirza kapitālu uzņēmuma organiskas izaugsmes iniciatīvām. Visbeidzot, 20% uzņēmumu vadītāju ierosina kapitālu atgriezt akcionāriem dividenžu vai kapitāla samazināšanas veidā.
EY uzņēmumu vadītāju noskaņojuma pētījums tiek veikts sadarbībā ar FT-Longitude, aptaujājot 1200 vadītājus visu pasaules lielāko reģionu valstīs. Pētījuma aptauja veikta šī gada jūnijā un jūlijā. 20% aptaujas respondentu pārstāv uzņēmumus ar gada apgrozījumu zem 500 miljoniem ASV dolāru, 20% - starp 500 miljoniem un 1 miljardu ASV dolāru, 30% - starp 1 un 5 miljardiem ASV dolāru un 30% uzņēmumus, kuru apgrozījums pārsniedz 5 miljardus ASV dolāru gadā.