Banku nozare ir uz nozīmīgu pārmaiņu sliekšņa, kuru kā galvenais virzītājs ir uzskatāms normatīvais, vides un tehnoloģiju spiediens, liecina Deloitte pētījums, kurā piedalījās 238 bankas un 10 finanšu tehnoloģiju uzņēmumi (FinTechs) no 38 valstīm.
Eiropas, Tuvo Austrumu un Āfrikas (EMEA) finanšu nozare ir nozīmīgu izaicinājumu priekšā – to pamatā ir pārmaiņas klientu paradumos un vēlmēs, kā arī izmaiņas banku tirgus apstākļos, kad digitālās kompetences spēlē izšķirošu lomu konkurences cīņā. Nenoliedzami, būtisko lomu digitālo tehnoloģiju attīstībā spēlē regulas. Piemēram, ES pārskatīto Maksājumu Pakalpojumu Direktīva (PSD2) veicinās barjeru nojaukšanu starp valstu tirgiem un ļaus ienākt jauniem tirgus dalībniekiem ar spēcīgākam digitālajām kompetencēm.
«Deloitte pētījuma ietvaros, tika nodalīti: a) patiesie līderi digitālo tehnoloģiju apgūšanā un izmantošanā b) bankas, kas cieši seko digitālo tehnoloģiju tendencēm, c) bankas, kas ievieš digitālās tehnoloģijas un attīsta kompetences šajā jomā, kā arī d) bankas, kas vēl tikai atrodas digitālo tehnoloģiju ieviešanas un digitālo kompetenču attīstības pirmsākumos. Līderi digitālo tehnoloģiju apgūšanā un ieviešanā ir tās bankas, kas, pirmkārt, nodrošina saviem klientiem plašu pieejamo digitālo iespēju klāstu (piemēram, personīgā budžeta plānošanu un apdrošināšanas pakalpojumus), otrkārt, atbilst vai pārsniedz klientu vēlmes konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū un, treškārt, nodrošina modernu un intuitīvu mobilās lietotnes lietotāja pieredzi (UX).» skaidro Antons Ponomarjovs, Deloitte Latvia biznesa konsultāciju menedžeris.
Latvijā, līdzīgi kā daudzās citās valstīs (piemēram, Īrīja, AAE, Islade, Lebanona un Kuveita), bankās joprojām netiek pievērsta pietiekama uzmanība digitālo tehnoloģiju attīstībai. Pēc Deloitte pētījuma rezultātiem Latvijas bankas atrodas digitālo tehnoloģiju ieviešanas un kompetenču attīstības pirmsākumos. Šie rezultāti ir skaidrojami ar ļoti ierobežotu klientiem pieejamo iespēju klāstu internetbankās un mobilajās lietotnēs, salīdzinot ar bankām, kas ir līderi tehnoloģiju apgūšanā un izmantošanā (piemēram, Krievijā, Polijā un Šveicē). Savukārt, klientu aptauja norāda uz to, ka Latvijā klienti, izvēloties starp mobilās lietotnes un internetbankas izmantošanu, priekšroku dod internetbankām jo mobilās lietotnes piedāvā tikai pamatfunkcionalitāti un vairumā gadījumu novirza klientu uz internetbanku, kas ne vienmēr ir lietojama mobilajās ierīcēs.
Pēc Deloitte novērojumiem pastāv divi pamatfaktori, kas pozitīvi ietekmē banku digitālo kompetenču attīstību. Pirmkārt, klientu paradumi un vēlmes – klientiem sagaidot plašu digitālo iespēju klāstu un multikanālu funkcionalitāti no savām bankām, tās kļūst par faktoriem, kas spiež bankas ieviest papildus funkcionalitāti, lai nezaudētu savu klientu. Otrkārt, citi tirgū konkurējoši uzņēmumi – citām bankām ieviešot un piedāvājot saviem klientiem dažādas digitālās iespējas, kā arī izmantojot to kā galveno faktoru, kas atšķir tās no citām bankām, rada papildus spiedienu uz konkurējošām bankām.
«Šie faktori bieži vien ir saistīti, bet ne vienmēr. Atsevišķās valstīs spiediens, ko rada konkurējošās bankas, ir veicinājis straujāku klientiem piedāvāto digitālo iespēju klāsta attīstību nekā to ir gaidījuši banku klienti. Šīs bankas veic ieguldījumus nākotnes konkurētspējā, pamatojoties uz ticību, ka klientu paradumi un vēlmes panāks klientiem piedāvāto digitālo iespēju klāsta attīstības līmeni.» komentē Antons Ponomarjovs, Deloitte Latvia, biznesa konsultāciju menedžeris.
«Kā sagatavoties nākotnei? Gan tirgū jau esošajām bankām, gan finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem (FinTechs), gatavojoties nākotnei, būs jāatbild uz diviem jautājumiem. Pirmkārt, kādu lomu šie uzņēmumi vēlētos ieņemt ārpus to jau ierastā biznesa modeļa un pamata biznesa aktivitātēm (piemēram, bankas platforma, bankas un/vai citu pakalpojumu sniedzējs)? Otrkārt, kādu lomu šie uzņēmumi vēlētos ieņemt tirgū pēc tam, kad stāsies spēkā ES pārskatītā Maksājumu Pakalpojumu Direktīva (PSD2) un banku nozare kļūs atvērtāka (PSD2 direktīva ļaus bankām, kredīt-, un maksājum- iestādēm apmainīties ar klienta kontu informāciju, tādejādi, uzlabojot esošus pakalpojumus)?» skaidro kompānijas eksperti.