Pēdējā laikā zināmu zināmu satraukumu ir radījis kredītreitingu aģentūras Fitch paziņojums, ka Latvijai šis reitings varētu tikt samazināts līdz negatīvam. Vispirms jau būtisks ir jautājums par to, kur un cik lielā mērā šāda veida reitingi vispār tiek izmantoti.
Jāatgādina, ka vēl pirms 10 gadiem neviens pat nesatraucās par to, ka mums vispār nekādi reitingi netiek piešķirti, ka vēlāk mūsu reitings bija BB-. Tagad ir mainījies mūsu skatījums uz šīm reitingu maiņām, un nu neliels to kritums valstī kļūst par lielu notikumu.
Kredītreitingu aģentūras pagaidām tikai brīdina
Jāuzsver, ka realitātē neviena lielā aģentūra jau vēl nav Latvijai samazinājusi kredītreitingu. Divas no tām ir paudušas, ka nākamajā reizē, kad šie reitingi atkal tiks pārskatīti, tās varētu mums to samazināt. Šie paziņojumi paši par sevi vēl nenozīmē, ka reitings tiešām tiks samazināts. Turklāt šāds solis nenozīmē neko sliktu - tas ir jāsaprot kā kredītreitingu aģentūras nostājas paušana par to, ka tai notiekošais attiecīgās valsts ekonomikā diez ko nepatīk. Šāds reitings ir domāts tam, lai parādītu, cik lielā mērā konkrētā valsts kā kredīta ņēmēja varētu nespēt izpildīt savas saistības. Īpaši šajā sakarā visiem interesē īstermiņa un ilgtermiņa aizņmumi ārvalstu valūts. Jāpiebilst, ka Latvijas valstsi aizņēmumi ārvalstu valūtā vismaz pašreizējā brīdī nemaz nav tik lieli. Turklāt šāds reitings ir vienkārši labākais minējums, jo patiesībā neviens jau tā īsti nevar prognozēt, piemēram, būs vai nebūs krīze, bremzēsies vai nebremzēsies ekonomikas attīstība. Tādējādi notiek mēģinājumi minēt, cik liela tad ir procentuālā varbūtība, ka valsts varētu neizpildīt savas saistības.
Latvijai pašreizējā brīdī kredītreitings faktiski ir vienāds ar Lietuvu, bet Igaunijai tas ir nedaudz labāks. Ir skaidrs - ja sāksies kādas ekonomiska rakstura problēmas, tās skars visas trīs Baltijas valstis vienlaikus. Un šeit nu rodas jautājums - vai tiešām Latvijai ir par 0,5 procentpunktiem lielākas iespējas neizpildīt savas saistības nekā Igaunijai, bet ir tieši vienādas ar Lietuvu? Diez vai tam varētu piekrist. Jāņem arī vērā, ka šeit runa ir nevis par 30 vai 50 procentiem, bet gan 0,5 vai 1 procenta varbūtību, ka valsts neizpilda savas saistības. Šādā situācijā prognozēt - spēs vai nespēs Latvija nokārtot savas saistības pēc trīs vai pieciem gadiem - vairāk ir māksla nekā zinātne.
Protams, aģentūru darbs ir labs, tas dod zināmu informāciju, bet to nevajag uzskatīt par absolūto patiesību. Ja, piemēram, vērtspapīram ir konkrēts kredītreitings, tam vajadzētu būt arī konkrētam riskam ar augstāku vai zemāku procentlikmi. Finanšu tirgos var novērot, ka tirgus daudz precīzāk un ātrāk reaģē uz reālo situāciju. Var izveidoties situācijas, kad ir būtiska atsķirība starp to, par kādu centu tiek tirgoti vērtspapīri un to šo vērtspapīru reitingu.
Inflācijas apkarošanas agresīva pieteikšana var pasliktināt situāciju
Vairākkārt ir norādīts, ka lielākā problēma, kuras dēļ Latvijai arī varot tikt samazināts kredītreitings, ir ekonomikas pārkaršanas draudi. Konstatējot, ka ir ekonomikas pārkaršana, jautājums ir - ko darīt tālāk? Uzskatu, ka Latvijas valdība šajā brīdī izdarīja kļūdu. Valdība ilgi izvēlējas būtiski neiejaukties ekonomikas attīstībā, bet tad bija spiesta rīkoties samērā agresīvi.
Pašlaik tieši šādas agresīvās politikas dēļ var sākties krīze Latvijas ekonomikā. Respektīvi, valdības izstrādātais inflācijas apkarošanas plāns nav slikts, taču to varēja realizēt, neveicot milzīgās sabiedrisko attiecību aktivitātes. Ko tad valsts panāca, paziņojot, ka tā gatavojas nocirst inflācijai galvu? Jāņem vērā, ka vienmēr, kad vienlaicīgi tiek realizēti daudzi šāda veida pasākumi, sākotnēji situācija kļūst vēl sliktāka. Ko dara tie, kam ir lieli neoficiālie ienākumi - skrien uz banku, lai mēģinātu dabūt kredītu. Ko dara cilvēki, kuri grib dabūt īpašumā dārgas automašīnas - skrien tās pirkt, kamēr vēl nav par vēlu. Šādas rīcības parasti notiek vismaz divus trīs mēnešus, līdz tiek ieviesti attiecīgie ierobežojumi. Protams, ar laiku tiks radīts spiediens uz inflāciju, lai tās kāpums būtu zemāks.
Iedziļinoties inflācijas apkarošanas plānā, nevar atrast kaut vienu punktu, kurš būtu būtiski kritizējams, taču runa ir par tā palaišanas mehānismu. Efektīvāk būtu bijis, piemēram, reizi mēnesī bez lieka blīkšķa ieviest pa vienam šā plāna punktam, un vienā jaukā dienā sabiedrība secinātu, ka inflācija sāk bremzēties. Tiesa, ņemot vērā Latvijas politisko realitāti, šādu pieeju droši vien nav iespējams realizēt - pieņemot katru nākamo ierobežojumu, būtu jārēķinās ar politisko opozīciju, kas vienmēr būtu pret viena vai otra pasākuma realizāciju. Savukārt tagad visi ir pamājuši ar galvu, ka šis plāns ir realizējams, un nu jau vairs neatliek nekas cits, kā tikai piekrist katra konkrētā tā punkta īstenošanai.
Inflācijas temps varētu kristies nākamgad
Visticamāk, ka inflācija Latvijā kritīsies ļoti mērenā tempā, jo lielu daļu no tās veido energoresursu cenas, ar tām saistītie izdevumi - runa ir par degvielu, gāzi, elektroenerģiju. Runa ir par ārējiem faktoriem, kas veido nākamo efektu cenu kāpumam, turklāt te nu mēs varam "izstiepties vai sarauties", bet lietas labā neizdarīsim neko. Strīdēties var arī par to loģiku, kas tiek mēģināta realizēt šobrīd, maksimāli ļaujot kāpt energoresursu cenām šogad, kas nozīmē, ka nākamgad inflācijas rādītāji varētu strauji kristies, jo nebūs vairs kāpuma. Otrs variants, protams, ir ļaut šīm cenām kāpt vienlīdz strauji, un tad arī inflācijas līmenis šogad un nākošgad varētu būt ap 5 līdz 6 %. Kā vienā, tā arī otrā gadījumā gala cena, ko mēs maksāsim, būs vienlīdz augsta, taču, strauji ļaujot kāpt inflācijai šogad līdz pat 7 - 8 %, iespējams, nākamgad valdība varēs sist sev uz pleca un teikt - redziet, cik labi "nostrādāja" inflācijas apkarošanas plāns.
Konkurētspējas kritums
Vairākkārt ir dzirdēti apgalvojumi, ka inflāciju apkarot nevajag vispār, ka visu izdarīs pats tirgus, un vispār runa ir nevis par inflāciju, bet gan cenu izlīdzināšanās procesu Eiropā. Šajā sakarā gan jāaizdomājas, kāds būtu ideālais šis cenu izlīdzināšanās process. Būtu ļoti optimāli, ja gada inflācija Eiropā būtu, piemēram, 1 %, bet Latvijā - 3 %, tātad - trīs reizes augstāka. Attīstoties šādam scenārijam, 10 līdz 15 gadu laikā šīs cenas izlīdzinātos, turklāt jāņem vērā, ka ātrāk neizlīdzināsies arī mūsu labklājības līmenis. Savukārt pašreizējā situācijā Eiropā šis inflācijas kāpums ir 1 %, Latvijā - 7 %, bet labklājības līmenis tam visam netiek līdzi. Tādējādi mums sākas būtiskas problēmas ar konkurētspēju.
Nedrīkst aizmirst, ka Latvija ir maza valsts, kurai nav liels iekšējais pieprasījums un kura tādējādi ir spiesta orientēties uz eksportpakalpojumiem. Tas nozīmē, ka ir jāizmanto vismaz daļa no iekšējiem resursiem eksportam. Taču, ja valstī ļoti strauji aug cenas, veidojas situācija, kad uzņēmums kļūst arvien mazāk konkurētspējīgs ārējos tirgos. Pašlaik Latvijas eksportētājiem ir ļoti smags periods, jo liela daļa produktu, ko mūsu valsts uzņēmēji piedāvāja, tika balstīti uz to, ka mēs spējam tos saražot lētāk. Tagad mēs vairs nespējam ražot lētāk, un ir jāmeklē tādi faktori kā mārketings, brendings, kvalitāte utt., lai vispār varētu ieiet vai noturēt savas pozīcijas citu valstu tirgos. Tas, protams, slikti ietekmē mūsu eksportspēju un arī kopējo labklājību.
Nākotnes kredītreitings atkarīgs no subjektīviem faktoriem
Sliktākais šajā sakarā ir nevis pati inflācija, jo neviens jau tā īsti nav pateicis, cik liels tās līmenis tad nozīmē kaut ko sliktu (ir taču vairākas Latīņamerikas valstis, kurās ilgstoši ir bijis 100 līdz 200 % inflācijas kāpums ik gadu, un tas tām nav nozīmējis pasaules galu). Konkrēts inflācijas līmenis, kurš rada inflācijas gaidas, ir subjektīvs. Katrā valstī un katrs cilvēks var dažādi reaģēt uz atšķirīgu inflācijas līmeni. Piemēram, 2005. gadā Latvijā arī bija slīdzinoši augsta inflācija, bet nevienu vēl īpaši nesatrauca augošās cenas. Tad 2006. gadā mainījās sabiedrības viedoklis un cilvēki secināja, ka šāds inflācijas līmenis ir jau par lielu (kaut faktiskā inflācija bija abos gados līdzīga).
Kritiskais moments ir tad, kad iestājas inflācijas gaidas - ja reiz cenas aug, tad tās augs arī pēc gada, droši vien palielināsies arī algas, un tāpēc varam ņemt lielus kredītus. Izskatās, ka pašlaik Latvija ir iegājusi posmā, kad lielāka daļa sabiedrības uzskata - cenas tikai un vienīgi augs.
Inflācijas gaidas ir nostiprinājušās; jautājums ir par to, kad un kā mainīsies sabiedrības viedoklis. Tiei no šī viedokļa maiņas varētu mainīties faktiskā inflācija. Savukārt no inflācijas lieluma ir būtiski atkarīgs arī Latvijas valsts kredītreitings.