Reklāmas aģentūras Mooz! radošais direktors Ēriks Stendzenieks vaino Dziesmu svētku logotipa konkursa uzvarētājus plaģiātismā, tikmēr konkurenti un konkursa rīkotājs norāda - vienāds koncepcijas virziens ir pašlaik aktuāls visā pasaulē.
Papildināts viss teksts.
Iepirkumu konkursā «XXV Vispārējo latviešu Dziesmu un XV Deju svētku vizuālās identitātes māksliniecisks risinājums» uzvarējis BrandBox piedāvājums, kurš paredz, ka katrs varēs izveidot savu logotipu, nodziedot kādu no latviešu tautasdziesmām.
Reklāmas aģentūras Mooz! radošais direktors Ē. Stendzenieks norāda, ka uzvarējušais darbs ir «faktiski identisks» viņa pārstāvētā uzņēmuma Mooz! iesniegtajam piedāvājumam, raksta 7guru.lv. Savukārt BrandBox vadītājs Ēriks Šulcs apvainojumus noliedza un Db.lv norādīja, ka «nav pārsteigumu, ka konkursā ir iesniegti vairāki darbi ar vienādu koncepcijas virzienu un tas apliecina šī logotipa radīšanas veida aktualitāti».
«Logotipa izpildījums kā interaktīvs simbols ir pasaulē aprobēta lieta – nav pārsteigumu, ka konkursā ir iesniegti vairāki darbi ar vienādu koncepciju un tas tikai norāda par šī logotipa radīšanas veida aktualitāti pašlaik dizaina jomā ne tikai citur pasaulē, bet arī Latvijā,» tā, komentējot Ē. Stendzenieka pausto par konkursa rezultātiem, Db.lv stāstīja SIA BrandBox vadītājs Ēriks Šulcs.
To, ka koncepts ir aktuāls, uzsver arī konkursa rīkotāji: «Ģeneratīva logo idejas parādījās ne tikai aģentūras Mooz! un dizaina aģentūras Brandbox piedāvājumos, bet arī citu pretendentu idejās. Acīmredzot šādi risinājumi šobrīd ir aktuāli.»
«Apgalvot, ka šie logotipi ir līdzīgi, ir tas pats, kā apgalvot, ka līdzīgi ir tie, kas radīti datorā vai zīmēti ar zīmuli, vai otu,» norāda Ē. Šulcs.
Kultūrizglītības un nemateriālā mantojuma centrs (KNMC) norāda, ka iesniegtos darbus vērtēja trīs neatkarīgas ekspertu grupas – kopā 15 dažādu nozaru profesionāļi. Savu viedokli pauda Dziesmu un deju svētku Mākslinieciskās padomes pārstāvji – Māris Sirmais, Dace Jurka un Dagnija Ramane, 2013. gada svētku galvenais režisors Uģis Brikmanis un galvenais mākslinieks Ivars Mailītis, ekspertu komisija – zīmolvede Inese Apse-Apsīte, arhitekte un izstāžu kuratore Ieva Zībārte, kā arī Latvijas Institūta vadītāja Karīna Pētersone. Tāpat pieteikumus vērtēja Valsts izglītības satura centra interešu izglītības un tālākizglītības departamenta direktore, Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku izpilddirektore Agra Bērziņa, UNESCO Latvijas nacionālās komisijas ģenerālsekretāres p.i. Baiba Moļņika un starptautiskā ekspertu komisija - Dziesmu svētku rīkotāji no Lietuvas un
Igaunijas.
BrandBox pārstāvētās idejas autors ir aģentūras McCann vadītājs Gatis Mūrnieks. Iepriekš viņš skaidroja, ka «mēs piedāvājām izmantot ģeneratīvo logo un aicinām katru Latvijas iedzīvotāju radīt savu Dziesmu un deju svētku logo - nopīt savu Dziesmu un deju svētku vainagu, pēc izvēles nodziedot kādu no piedāvātajām Līgo tautasdziesmām. Ikviens varēs radīt savu Dziesmu un deju svētku zīmi – dziedot, spēlējot, mūzikas instrumentu, ritmā sitot plaukstas vai jebkādi citādi radoši izpaužoties, lai tautas dziesmas pavadījumā radītu skaņu. No tās īpaši izstrādāts datora algoritms «sapīs» lietotājam unikālu vainagu».
Vienā no Dziesmu un deju svētku simbola vizuālajiem risinājumiem notis tiek izteiktas latviešu etniskās zīmēs, un skanot Latviešu tautasdziesmai, zīmju virknējumi vijas vainagā. Otrā risinājumā vainagā vijas Latvijas novadu kontūras.
Ļoti līdzīga ideja bijusi arī aģentūrai Mooz!. «Ideja radās skatoties kā, baznīcas korim dziedot, no loga vibrācijām uz grīdas lēkā saules zaķītis,» portālam 7guru.lv stāsta Ē. Stendzenieks. «Ieraudzīt vienā un tajā pašā konkursā identisku ideju, identisku mehānisko izpildījumu, identisku redzējumu par sabiedrības iesaisti – proti, ka katram Latvijas iedzīvotājam būs sevis radīts, unikāls dziesmu svētku logo, kuru cilvēki iedziedās speciāli atvēlētās, publiskās vietās – šāda sakritība ir līdzīga iespējai laimēt miljons dolārus loterijā miljons reižu pēc kārtas,» viņš norāda.
Ē. Stendzenieks pauž, ka konkursa rezultātu paziņošana «nezināmu iemeslu dēļ» aizkavējusies par divām nedēļām. Tikmēr KNMC skaidro, ka iepirkumu dokumentācijā netika noteikts termiņš lēmuma pieņemšanai. «Publisko iepirkumu likums nenosaka termiņu, kura laikā Pasūtītājam jāpieņem lēmums iepirkumu procedūras ietvaros. Atbilstoši iepirkumu procedūras noteikumiem pretendentu piedāvājumam bija jābūt spēkā 90 dienas no noteikumos noteiktā piedāvājumu iesniegšanas termiņa, t.i. no 2012. gada 17. oktobra. Tā kā 7. novembrī bija ieplānota Baltijas Dziesmu un deju svētku rīkotāju sanāksme Rīgā, lai nodrošinātu iespējami objektīvāku vērtējumu, komisija 30.oktobrī pieņēma lēmumu pirmās ekspertu grupas (I.Mailītis, U.Brikmanis, I. Apse-Apsīte, I.Zībārte, K. Pētersone) augstāk novērtētos piedāvājumus sniegt izvērtēšanai arī ārvalstu ekspertiem, kā arī Dziesmu un deju svētku Mākslinieciskās padomes pārstāvjiem,» skaidro KNMC pārstāvji.
Tāpat Ē. Stendzenieks norāda: «Uzvarētājs demonstrē divus dažādus logo, kas it kā atvasināti no balss/gaismas koncepcijas. Pat nezinātājam skaidrs, ka otrs logo nav ģenerējams ar balsi un gaismu. Tas ir grafisks zīmējums. Kādēļ jāmelo?»
Mooz! radošais direktors arī pauž aizdomas par vairāku simtu tūkstošu latu vērtā konkursa nolikumu un kvalifikācijas kritērijiem.
Iepirkums izsludināts šā gada 21. septembrī, un šodien ar SIA Brandbox noslēgts līgums.
Plānotā iepirkuma summa bija līdz 6 000 Ls, SIA Brandbox finanšu piedāvājums ir 5570 Ls. IUB pašlaik nav saņēmis sūdzības par šo iepirkumu.