Gorilla ar sirmu un spalvainu muguru, kurš uzskata, ka pasaulē attēlu pietiek, bet īsu, kodolīgu vārdu ne
Tā sevi raksturo reklāmas aģentūras SIA !Mooz radošais direktors, līdzīpašnieks Ēriks Stendzenieks.
«Viens no pasaules reklāmas aģentūru un mediju grēka darbiem ir pārspīlēts jaunības kults. Tie sludina, ka vari būt veiksmīgs tikai tad, ja esi jauns, skaists, kusties un fotošopā vēl pielabots. Tā īsti nav tiesa. Pasaules kultūru ved uz priekšu sirmi, dzīves pieredzējuši cilvēki, kas iedrošina jaunos,» viņš uzsver.
Ē. Stendzenieks pirms 22 gadiem sāka ceļu reklāmas nozarē ar vēl citiem cīņu biedriem, aptuveni trīs uzņēmumiem, kas tolaik ielēca reklāmas aģentūru attīstības zelta laiku vagonā, kad klienti maksāja milzīgu naudu par TV klipiem, jo neviens cits tos neprata uzfilmēt. «Tie sviesta klajumi šokolādes kalnu ietvarā ir beigušies, bet darba pietiek visiem, un biznesa maratonistu vidū asiņaina konkurence nepastāv,» teic Ē. Stendzenieks.
Pirms 22 gadiem Latvijā bija unikāla situācija, jo visas reklāmas aģentūras, kas tobrīd pastāvēja un sevi uzskatīja par šī tirgus dalībniecēm, bija dibinātas personisku kontaktu rezultātā ar zīmolu pārstāvjiem, kuriem bija vēlme šeit būt.
Tās lielākoties dibināja cilvēki ar labiem kontaktiem – žurnālisti, iesācēji uzņēmēji, mediju vides pārstāvji, nevis akadēmiski izglītoti, radoši cilvēki grafiskā dizaina, mākslas un teksta veidošanas jomā.
«Es biju svaigi izmests no Mākslas akadēmijas un kopā ar kursa biedru Raivo Armuliku, kuram šobrīd ir veiksmīgs lielformāta drukas bizness, sametāmies kopā, katrs ieguldot aptuveni 100 dolārus, un nelielā telpā Aspazijas bulvārī nodibinājām uzņēmumu. Turpat aiz sienas Jānis Ošlejs nodibināja Primekss, bet Edgars Šneps sāka savas gaitas Basketbola asociācijā,» atminas Ē. Stendzenieks. Tolaik arī reklāma mūsdienu izpratnē nepastāvēja, toties bija adaptācijas un ļoti primitīvs, pārsvarā melnbalts grafiskais dizains.
Zoom (nosaukuma maiņa uz !Mooz notika 2007. gadā – DB) pirmais bizness bija izstāžu stendu gatavošana dažādiem ārvalstu uzņēmumiem, kas sāka attīstīt biznesu Latvijā. «Pirmo lielo naudu nopelnījām, kad uzvarējām konkursā par Latvijas paviljona dizaina izveidi Expo’98 Lisabonā. Raivo jau bija izdomājis, ka virzīsies pa drukas biznesa sliedēm, bet es nolēmu naudu ieguldīt izglītībā, iestājos Londonas Central St.Martins koledžas maģistrantūrā, kur studēju komunikāciju dizainu,» stāsta Ē. Stendzenieks. Pēc divu gadu prombūtnes viņš atgriezās Latvijā, !Mooz komandai pievienojās Vita Gaisma, ar kuru kopā tika uzbūvēta pilna servisa aģentūra. Pirmais lielais klients, kas izauga kopā ar to, bija mobilo tālruņu tirgotājs Dual, bet otrais klients – Latvijas Krājbanka.
Visu rakstu Izprotot drēbi lasiet 8. novembra laikrakstā Dienas Bizness.