Lai arī izskatās, ka Latvija ar Covid19 pandēmiju no šodienas perspektīvas tiek galā labāk kā kaimiņvalstis, nesen kā Latvijas Republikas Satiksmes ministrs Tālis Linkaits norādīja, ka ekonomiskās situācijas "atkausēšanai" nākamgad būtu nepieciešami papildu līdzekļi ceļu projektiem ap attīstības centriem, minot, ka par ekonomikas atkopšanos un tautsaimniecībai nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem pēc vīrusa izraisītās krīzes beigām ir jādomā jau tagad.
Pilnībā piekrītu! Šajā kontekstā vēlos padalīties, kā, veicinot konkurenci ceļu satiksmes iepirkumos, panākt ietaupījumu valsts budžetā.
Piedaloties dažādos projektos esam strādājuši ar partneriem visā pasaulē, pielāgojoties ceļu kvalitātes standartiem Baltijas valstīs, Rietumeiropā, kā arī pat Saūda Arābijā. Dalība vairākos iepirkuma konkursos dažādās valstīs ļauj uzņēmumam iepazīt dažādus apstākļus un tirgus prasības. Minot piemērus, Lietuvā ceļu stāvoklis, kā arī laikapstākļi ir ļoti līdzīgi kā Latvijā, kas sniedz iespēju novērtēt uzņēmuma iespējas nodrošināt augstas kvalitātes ceļu apzīmējumu darbus par zemāku cenu kā to pašlaik piedāvā vietējie tirgus spēlētāji. Nīderlandē pasūtītājs norāda, kādas kvalitātes ceļa atjaunošanas darbi nepieciešami, atkarībā no ceļa nozīmes un satiksmes intensitātes. Pašlaik Saūda Arābijā notiek aktīvi infrastruktūras atjaunošanas darbi un veidoti vairāki jauni ceļi, ievērojot ļoti augstas kvalitātes prasības. Šajā tirgū pirms līguma noslēgšanas tiek veikti kvalitātes testi, katram ceļa posmam pirms darbu uzsākšanas. Arī ceļu infrastruktūras nozarē globāla pieredze ir uzņēmuma priekšrocība, kas veicina augstākas kvalitātes pakalpojumu sniegšanu.
Vērtējot līdzīgus iepirkumus un piedāvātās cenas citās valstīs, redzams, ka, veicinot vietējā tirgus konkurenci, ir iespējams piedāvāt augstākas kvalitātes risinājumus par konkurētspējīgāku cenu. Pēc aplēsēm, veicot ceļa apzīmējumu atjaunošanas darbus Latvijā par zemāko piedāvāto iepirkuma cenu, valstij būtu iespējams ietaupīt pat 10 miljonus eiro piecu gadu laikā, kas ir īpaši nozīmīgi, ņemot vērā vīrusa radītos ekonomiskos zaudējumus. Jāņem vērā, ka šī zemākā cena nenozīmē samazinātu kvalitāti, jo, izmantojot tehnoloģiju attīstības priekšrocības, iespējams nodrošināt kvalitāti par zemāku cenu, kā arī nepieciešams ņemt vērā, ka līdz šim ceļu apzīmējumu iepirkumā nebija novērojama konkurence, kas sekmētu cenas samazinājumu.
Pašlaik Baltijas valstīs horizontālā marķējuma kvalitātes prasības ir vienas no zemākajām Eiropā. Eiropas Savienība strādā pie vienotu standartu ieviešanas ceļu apzīmējumu atjaunošanas kvalitatīvajiem parametriem. Kvalitatīvie parametri ietver krāsas baltumu, tā redzamību un atstarojamību dažādos apstākļos, kā arī līniju ģeometrisko novietojumu. Visām šīm komponentēm ir liela nozīme marķējuma kvalitātes nodrošināšanā, kas ir svarīgi, jo, kā norāda vairāki pētījumi, uzlabojot šos parametrus, ceļa drošība var paaugstināties līdz pat 40%. Vērojot no uzņēmuma pieredzes, ir svarīgi strādāt ne tikai pie konkurētspējīgas cenas nodrošināšanas, bet arī inovatīviem risinājumiem ceļu drošības uzlabošanai, kā arī iespējām veiksmīgāk pārvaldīt ceļu apzīmējumus. Vairākās valstīs ir ieviestas digitālas ceļu apzīmējumu datubāzes, kas ļauj apsekot to stāvokli. Šādu projektu būtu iespējams ieviest arī Latvijas ceļu apzīmējumu pārvaldei, kas ilgtermiņā ļautu ietaupīt ceļu atjaunošanas izdevumus.
Ceļu apzīmējumu atjaunošana ir mūsu uzņēmuma galvenā specializācija – jau vairāk nekā 26 gadus mēs sadarbojamies ar neatkarīgām kvalitātes laboratorijām, lai uzlabotu apzīmējuma sistēmas. Sadarbībai ar pētniekiem šajā nozarē ir būtiska nozīme augstas kvalitātes nodrošināšanā. Nozares progresīvākie uzņēmumi konstanti attīsta apzīmējumu veikšanas procesus, sekojot globālajām inovācijām un standartiem. Uzņēmumi regulāri testē dažādus materiālus, lai atrastu piemērotākos materiālus, lai nodrošinātu kvalitatīvāko rezultātu. Tas ir laikietilpīgs un sarežģīts process, taču nodrošina augstāku apzīmējumu noturību, kas uzlabo drošību uz ceļa. Ciešas sadarbības ar Eiropas un pasaules vadošajiem piegādātājiem ir pamatā, lai nodrošinātu kvalitāti un zemāko cenu. Sekojot labākajām praksēm, arī uzņēmums "Biseris" veido partnerus dažādās pasaules valstīs, investējot iekārtās un materiālos, kas ļauj nodrošināt efektīvus un inovatīvus risinājumus apzīmējumu izveidē un atjaunošanā.
Tieši ciešās partnerības un pieredze vairākās valstīs ļauj piedāvāt cenu, kas ir salīdzinoši daudz zemāka kā citiem pretendentiem Latvijā, taču nodrošinot augstu pakalpojuma kvalitāti. Tieši globāla pieredze un veiksmīga pielāgošanās dažādiem ceļu apstākļiem ļauj, ienākot jaunā tirgū, spēt pierādīt, ka, sekojot nozares attīstībai, iespējams nodrošināt augstu kvalitāti par cenu, kas ir zemāka par līdzšinējo tirgus cenu.
Ceļu atjaunošanas darbos nepieciešams tiekties pēc augstākas kvalitātes, sekojot Eiropas labākajiem piemēriem, kas nav tikai uzņēmumu, bet arī "Latvijas Valsts ceļu" interesēs. Ceļu seguma brauktuvju apzīmējuma iepirkumu politikai jāveicina augstākas kvalitātes standarti, kas ilgtermiņā samazina izmaksas par apzīmējumu uzturēšanu, kā arī ir būtisks faktors ceļu drošības uzlabošanā. Kā arī nepieciešams vairot konkurenci, sniedzot iespēju jauniem spēlētājiem, veicinot tirgus cenas stabilizāciju un sektora attīstību.