Liepājas lidlauka sertifikāciju plāno pabeigt līdz nākamā gada pavasarim, šodien parakstot dokumentus par lidostas pieņemšanu ekspluatācijā, sacīja lidostas vadītājs Agris Sprūde.
«Šis ir pirmais solis Liepājas lidostas attīstībā, un tagad priekšā liels darbs, lai lidosta saņemtu sertifikātu un varētu sākties regulāri lidojumi,» sacīja Sprūde. Viņš prognozē, ka jau nākamā gada vasarā lidosta darbosies un nākotnē lidojumi būs regulāri.
Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks (Liepājas partija) sacīja, ka notiek sarunas ar airBaltic un citām aviokompānijām, tomēr plašāk šīs sarunas nekomentēja. Viņš netieši atzina, ka Liepājas pašvaldība varētu daļēji līdzfinansēt lidojumus, norādot, ka «Eiropā tāda prakse ir», taču konkrētu atbildi nesniedza, jo sarunas ar aviokompānijām patlaban joprojām notiekot.
Pasākumā piedalījās arī AS RAF-Avia atbildīgais vadītājs Anatolijs Jerumanis, kurš norādīja, ka aviokompānijā tiek apsvērta iespēja sākt regulāros pasažieru pārvadājumus arī no Liepājas lidostas. Pašlaik kompānija nodarbojas ar kravu aviopārvadājumiem Eiropā, bet RAF-Avia plānos ir piedāvāt arī pasažieru aviopārvadājumus, kam pašlaik ir sākts sertifikācijas process. Kā atzina Jerumanis, iespējams, jau nākamā gada pavasarī varētu sākt pasažieru aviopārvadājumus, bet pirms lēmuma pieņemšanas vēl tikšot veikti ekonomiskie aprēķini.
Lai lidostu varētu sertificēt atbilstoši jaunajam Eiropas Savienības lidlauku regulējumam, patlaban tiek gaidīts, kad Polijas uzņēmums Wawrzasek ISS Liepājas lidostas vajadzībām izgatavos un piegādās divas aviācijas glābšanas un ugunsdzēšanas specializētās automašīnas. Paredzēts, ka abas automašīnas tiks piegādātas šī gada beigās, aģentūra LETA uzzināja Liepājas pašvaldībā.
«Liepājas lidostas pirmsākumi meklējami 1940.gadā, kad šeit tika iekārtots kara lidlauks. Zīmīgi, ka šogad, lidlauka 75.gadskārtā, mēs pieņemam ekspluatācijā pavisam citu lidostu - modernu un atbilstošu visaugstākajām drošības un aviācijas prasībām,» rekonstruētās lidostas atklāšanā šodien atzina Sesks.
«Paveiktie būvdarbi ir vieni no nozīmīgākajiem lidostas pastāvēšanas vēsturē, taču ne mazāk svarīgs ir vēl atlikušais pēdējais posms lidostas atdzimšanā - sertifikācija starptautiskiem lidojumiem un regulāro lidojumu atjaunošana, kas nenoliedzami sniegs pienesumu Liepājas un visa apkārtējā reģiona ekonomiskajā izaugsmē.»
Nepilna gada laikā Liepājas starptautiskajā lidostā veikti rekonstrukcijas darbi, kas nodrošina lidostas atbilstību regulāro lidojumu atjaunošanai. Visā lidlauka teritorijā veikti apjomīgi meliorācijas darbi un ierīkota drenāžas sistēma. Grunts darbi veikti lidjoslas zonā apmēram 30 hektāru platībā, kur noņemta zeme, izbūvēts uzbērums un apzaļumota platība. Rekonstrukcijas laikā veikta lidostas skrejceļa virskārtas renovācija vairāk nekā 80 000 kvadrātmetru platībā. Veikta izlīdzinošā frēzēšana un divās kārtās ieklāts asfaltbetona segums, lai nodrošinātu maksimālu skrejceļa izturību un ilgmūžību. Tā sastāvā izmantots modificētais bitumens.
Atjaunoti visi lidlauka horizontālie marķējumi vairāk nekā 7000 kvadrātmetru platībā. Rekonstruēts manevrēšanas ceļš apmēram 4000 kvadrātmetru platībā - nofrēzēts vecais segums un ieklāta asfaltbetona virskārta. Manevrēšanas ceļam izbūvēts paplatinājums, lai lidlaukā varētu apkalpot C klases lidmašīnas. Pēc rekonstrukcijas tas sasniedz 18 metru platumu. Veikta arī lidmašīnu perona rekonstrukcija, izbūvētas trīs C klases lidmašīnu stāvvietas. Izveidota jauna augstas intensitātes uguņu sistēma, kas atbilst Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas standartiem. Atjaunotās uguņu sistēmas parametrus pārbaudīja un testēja Zviedrijas kompānijas SAAB speciālisti, kuri šim nolūkam izmantoja ar speciālām mērierīcēm aprīkotu lidaparātu.
Būvdarbu veicējs SIA Binders garantē darba, materiālu un iekārtu kvalitāti piecus gadus pēc objekta nodošanas ekspluatācijā un nepieciešamības gadījumā ir gatavs novērst garantijas laikā radušos defektus.
Jau ziņots, ka pēc 10 mēnešus ilgušajiem Liepājas lidostas rekonstrukcijas darbiem šodien Liepājas starptautiskajā lidostā svinīgi parakstīta dokumentācija par objekta nodošanu ekspluatācijā. Liepājas lidostas rekonstrukcijas gaitā izbūvēts jauns skrejceļa segums, nostiprināta lidjosla, atjaunots un paplašināts manevrēšanas ceļa segums, kā arī atjaunots lidmašīnu perons un stāvvietas. Lidojumus no Liepājas lidostas plānots atsākt 2016.gada vasarā.
Kopējās Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansētā projekta Liepājas starptautiskās lidostas attīstība izmaksas ir 9,27 miljoni eiro, tostarp Kohēzijas fonda finansējums ir 7,80 miljoni eiro, bet privātais finansējums - 1,37 miljoni eiro.