Biznesa portāls db.lv viesojās Liepājas lidostā, kur uz treniņlidojumiem dodas aviokompānijas airBaltic piloti. Skrejceļu un gaisa telpas lielās noslodzes dēļ pasaules prakse ir treniņlidojumus veikt pārsvarā ārpus galvenajām lidostām.
«Liepājas lidostā lidojumu palīgdarbus pirms un pēc lidošanas studenti veic nelielā birojā. Gan Rīgā, gan Liepājā pieejamas klašu telpas, kas piemērotas vienas studentu grupas izmēram. Mēs aktīvi turpinām vērtēt piemērotākos risinājumus mācību un tehniskās bāzes vietas nodrošināšanai. Ņemot vērā pieaugušo studentu plūsmu un mācību specifiku, tuvākajos gados akadēmija noteikti atradīsies vairākās vietās. Uzskatām, ka Liepājas lidostas turpmākai attīstībai ir ļoti augsts potenciāls un noteikti saskatām iespēju paplašināt Pilotu akadēmijas bāzi tajā,» sacīja Pauls Cālītis, airBaltic lidojumu vadības vecākais viceprezidents.
Pirmā studentu grupa pašlaik aktīvi veic praktiskos lidojumus Liepājas lidostā ar nesen iegādāto Diamond treniņu lidmašīnu.
Nesen mācības uzsākusi arī otrā studentu grupa. Atlases kārtā tika saņemti kopā vairāk nekā 450 studentu pieteikumi.
Uz jautājumu, vai par pilotu var kļūt jebkurš, P. Cālītis atbild: «Pilotu apmācība ir visnotaļ sarežģīts process salīdzinājumā ar daudzām citām profesijām. Pilota kvalifikācijai ir nepieciešamas vairākas secīgi iegūtas apakškvalifikācijas. Sākotnēji tiek veikts rūpīgs atlases process, tam seko teorētisko zināšanu apgūšana, pēc kuras notiek mācību lidaparātu praktiskās vadīšanas apmācība. Arī lidaparātu vadīšana pakāpeniski kļūst sarežģītāka un tiek veikta grūtākos meteoroloģiskajos apstākļos. Vidēji mācības iespējams pabeigt un iegūt ES izsniegtu komercpilota kvalifikāciju 18 līdz 24 mēnešu laikā.»
Šādas apmācības nav lētas un maksa pārsniedz 60 tūkstošus eiro
To izmaksas atkarīgas no vairākiem faktoriem – piemēram, iepriekšējas pieredzes vai mācību sekmēm. Visbiežāk topošie studenti mācības izvēlas apmaksāt ar kredītu kā investīciju savā nākotnē.
Programma topošajiem pilotiem ir intensīva. Studenti apmācībās pavada vidēji piecas pilnas dienas nedēļā, kam papildu ir patstāvīgais darbs mājās.
Mācības ir tikai angļu valodā, kas ir starptautiskā aviācijas valoda. Mācību grafiks iekļauj arī ceļošanu Latvijas robežās, jo teorijas un simulatora apmācības notiek Rīgā, savukārt lidojumu apmācības – Liepājā. Šāda plānojuma rezultātā students izglītību var iegūt vidēji pusotra līdz divu gadu laikā iepretim trim līdz četriem gadiem, kas ir biežāk izplatīts mācību modelis.
Ņemot vērā mācību izmaksas, kas sasniedz vidēji 69 tūkstošus eiro, īsāks laiks līdz algota darba uzsākšanai ir svarīgs. Savas korekcijas ievieš arī meteoroloģija - siltajā sezonā galvenais uzsvars tiek likts uz praktisko lidojumu apmācību, bet aukstajā sezonā – uz teorijas apmācībām. Tāpat topošais pilots šādā veidā tiek sagatavots intensīvam darbam, kāds neizbēgami sagaida, sākot komercaviācijas pilota karjeru.
«Mūsdienās gaisa transportam ir liela nozīme tautsaimniecības attīstībā. Tas rada priekšnoteikumus un veicina citu nozaru, it īpaši tūrisma attīstību, kā arī dod ieguldījumu nodarbinātības paaugstināšanā. Lidostas esamība ir svarīgs faktors arī investīciju piesaistē un ražošanas attīstībā pilsētā, tāpēc mūsdienās Liepājas lidosta ir atslēga Liepājas speciālās ekonomiskās zonas attīstībai. Arī Liepājas lidostas primārie nav finanšu mērķi, bet gan nefinanšu, kas saistīti ar reģiona sasniedzamības nodrošināšanu,» sacīja Agate Dūče, SIA Aviasabiedrība Liepāja mārketinga un pārdošanas projektu vadītāja.
Pašlaik airBaltic lidojumi no Liepājas uz Rīgu notiek trīs reizes nedēļā visa gada garumā. Tas nozīmē, ka šogad kopumā veikti vairāk nekā 200 lidojumi. Reisu grafiks ir primāri pielāgots ērtai Kurzemes iedzīvotāju nokļūšanai Rīgā, kā arī ērtai tālāko savienojošo reisu izmantošanai.
Lidojumi tika uzsākti 2017. gada maijā un līdzšinējais pieprasījums, kā arī vietu piepildījums ir atbilstošs sākotnējām prognozēm, uzrādot labus rezultātus, apliecina airBaltic. Pēc pārdoto biļešu skaita 60% ir tranzītlidojumi, caur Rīgu savienojot Liepāju ar pārējiem airBaltic galamērķiem.
Liepājas lidostas pasažieri ir gan Latvijas, gan citu valstu valstspiederīgie. 2018. gadā pasažieru sadalījums bija - 33,4% lokālie un 66,6% tranzīta pasažieri. Salīdzinot ar pagājušā gada laika periodu no maija līdz augustam, 2018. gadā par 26 procentpunktiem pieaudzis tranzīta pasažieru skaits, kas savienojumu ar Liepāju izmanto, lai lidotu uz citām pasaules valstīm. Kopumā šā gada deviņos mēnešos Liepājas lidostā apkalpoti 7303 pasažieri. Gada griezumā dominē vasaras mēneši, kas saistīts ar sezonalitāti Liepājas kā tūrisma galamērķim.
Nozīmīgi Liepājas lidostas rekonstrukcijas darbi tika veikti no 2014. līdz 2015. gadam. Rekonstrukcijas darbos ietilpa: skrejceļa seguma atjaunošana un lidjoslas nostiprināšana, manevrēšanas ceļa seguma atjaunošana un paplašināšana, perona un gaisa kuģu stāvvietu atjaunošana; lidlauka drenāžas sistēmas atjaunošana, jaunas lidlauka apgaismojuma sistēmas iegāde un uzstādīšana. Lidostai attīstoties un pieaugot apkalpotajam pasažieru skaitam, nākotnē tiek plānots veikt pasažieru termināla pārbūvi.