Aviācijas jomā Latvijā turpinās iepriekšējo rekordu pārrakstīšana, turklāt, lai noturētu esošo pieauguma tempu, ir uzsākti vērienīgi paplašināšanās projekti, iespējams tiešais reiss uz Ķīnu
To intervijā Dienas Biznesam stāsta satiksmes ministrs Uldis Augulis. Viņš atzīst, ka lielākais pieaugums tiek nodrošināts tieši aviokravu pārvadājumu jomā. Savukārt tranzītkravu pārvadājumos pa dzelzceļu šis gads iezīmējies gan ar kritumu pirmajos mēnešos, gan pēdējo mēnešu pieaugumu.
Fragments no intervijas, kas publicēta 11. jūnija laikrakstā Dienas Bizness:
Kādi ir pirmo četru mēnešu aviopārvadājumu rezultāti?
Tāpat kā pērn arī šogad turpinās gan pārvadāto pasažieru skaita pieaugums – par 16,8%, gan arī vēl iespaidīgākais kravu pārvadājumu pieaugums – par 62,5%. Kravu pārvadājumu pieaugums ir saistīts ar valsts a/s Latvijas Pasts aizpērn noslēgto līgumu ar Ķīnas interneta tirdzniecības gigantu Alibaba par sūtījumu tranzītu. Jāņem vērā, ka pašlaik notiek darbs pie tā, lai šo sekmīgo sadarbību padarītu vēl apjomīgāku un tranzīta kravas kļūtu regulāras, vēl jo vairāk, ja šī interneta tirdzniecības milža meitas kompānija, kas nodarbojas ar loģistiku, ir novērtējusi a/s Latvijas Pasts darbību, ko apliecina arī piešķirtā balva. Lai varētu šo pieaugošo aviokravu pārvadājumu apjomus apstrādāt, ir vajadzīgi kapitālieguldījumi lidostā: jauni angāri – noliktavām un preču apstrādei Latvijas Pas- tam, kā arī tehnoloģijas šo kravu (preču) šķirošanai. Vienlaikus papildus būs nepieciešamas arī iekārtas, kas saistītas ar drošību. Lidosta Rīga pie šiem jautājumiem jau strādā.
Tomēr pašlaik lielāka «šaurība» ir pasažieru daļā, jo lidosta tika būvēta ar plānu 3,5 miljoni gadā, bet pērn tika apkalpots 6,1 miljons, šogad šis apjoms sasniegs jau 6,8 miljonus. Pie šādas pasažieru plūsmas par mazu ir pasažieru reģistrācijas zona, tāpēc jāstrādā pie lidostas tā dēvētās sestās kārtas īstenošanas. Vēl viens «pudeles kakls» ir bagāžas saņemšanas zona, kur veidojas sastrēgumi.
Savukārt aktīvās projektēšanas stadijā pašlaik ir lidostas dzelzceļa stacijas izbūve un savienojums ar dzelzceļa staciju Rail Baltica projekta ietvaros. Minēto iemeslu dēļ būvniecība lidostā Rīga un tās tuvumā turpināsies. Protams, lidostas attīstība nav iespējama bez aviācijas, tāpēc loģiska ir aviokompāniju izaugsme un jauni galamērķi, kur lidojumu viena no pieturām (gala vai starta stacijām) ir lidosta Rīga. Aviācijas jomā Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic jau ir parakstījusi jaunu līgumu par vēl 60 Bombardier lidmašīnu iegādi.
Vai lidostā Rīga varētu ienākt vēl kādas jaunas pasažieru un kravu pārvadātāju aviokompānijas?
Lidosta pašlaik darbojas abos virzienos, gan lai piesaistītu kravu, gan arī pasažieru pārvadātājus. Vienlaikus tikpat būtiski ir panākt, lai jau lidostā strādājošās aviokompānijas palielinātu savus darbības apmērus. Varu sacīt, ka pašlaik notiek aktīvs darbs pie tā, lai piesaistītu starpkontinentālos lidojumus. Proti, ir ideja Rīgu pa tiešo savienot ar Ķīnu reisā Rīga–Sanja, kas sākotnēji varētu būt kā pasažieru reiss. Jūnijā būšu vizītē Ķīnā, kur par šāda maršruta izveides detaļām (kad, cik bieži utt.) arī runāšu ar šīs valsts amatpersonām. Latvijas puse vēlas, lai šāds maršruts tiktu atvērts jau šajā rudenī. Protams, šādu reisu, bez nosēšanās un degvielas uzpildes, var īstenot tikai Ķīnas aviokompānijas, jo airBaltic pagaidām tādas klases lidmašīnu nav. Ja šajā starpkontinentālo lidojumu tirgus segmentā būs attiecīgs pieprasījums, tad arī tajā sāks strādāt airBaltic. Aviācijas speciālisti nākamajā desmitgadē prognozē strauju aviācijas izaugsmi, un tas ir tikai vēl viens apliecinājums tam, ka nedrīkstam stāvēt malā un noskatīties, bet ir jārīkojas.
Savukārt, runājot par Persijas jūras līča naftas resursiem bagāto valstu aviokompāniju iespējamu «nākšanu» uz Rīgu, jāsecina, ka pašlaik tas nenotiks, jo ir «apdedzināšanās» precedenti citviet Eiropā, piemēram, Air Berlin, Alitalia gadījumi. Arābu valstu aviokompānijas investēja tajās milzīgas summas, bet rezultāti ir pretēji tam, kādiem tiem vajadzēja būt, un tagad šie investori, maigi izsakoties, ir ļoti piesardzīgi.
Kādu redzat Liepājas lidostas nākotni?
Liepājas lidosta ir veikusi sertifikāciju atbilstoši ES prasībām, un tajā var uzņemt lidmašīnas. Pašlaik no Rīgas uz Liepāju un no Liepājas uz Rīgu ir regulāra aviosatiksme. Protams, tā ir tikai gadu un tikai daži reisi nedēļā, tomēr tas ir labāk kā nekas. Šie pārvadājumi ir sasnieguši labākus rezultātus, nekā sākotnēji airBaltic bija rēķinājis, tāpēc šie reisi tika saglabāti arī ziemas sezonā. Ir vēlme palielināt šo reisu daudzumu, un pie šī jautājuma strādā gan airBaltic, gan Liepājas lidostas speciālisti. Jā, vecākā gadagājuma cilvēki atceras, ka padomju laikos no Liepājas lidoja ne tikai uz Rīgu, bet arī uz Kijevu, Odesu un vēl daudzām citām vietām, tomēr šis aviācijas «pārtraukums» vairāku desmitu gadu garumā Liepājā nav palicis bez sekām, turklāt šajā laikā ir daudz kas mainījies ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē. Tāpat nevar noliegt, ka netālu no Liepājas darbojas lidosta Lietuvā, Palangā, uz kurieni arī ir reisi no Rīgas, kā arī no Palangas uz Latvijas galvaspilsētu.
Visu interviju Aviopārvadātāji turpina pārsteigt lasiet 11. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.