Zaļā tēja nostiprina kaulus un uzlabo redzi, Kinder šokolāde veicina bērnu augšanu, Red Bull enerģijas dzēriens palīdz cīnīties pret nogurumu, lakto un bifido baktērijas nostiprina imūnsistēmu. Patiesībā daudziem apgalvojumiem trūkst jebkāda zinātniska pamata, tādēļ cilvēki gadiem ilgi tiek maldināti ar mītiem par «veselīgo produktu» labvēlīgo iedarbību. Par šo tematu šodien raksta Diena.
Piemēram, Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestāde (EPNI) eksperti neapstiprināja, ka Red Bull enerģijas dzērienā esošais taurīns patiešām mazina nogurumu un veicina možumu, kā tiek apgalvots Red Bull reklāmā. Tāpat netika pierādīts apgalvojums par Lipton melnās tējas pozitīvo ietekmi uz možuma saglabāšanu un uzmanības noturēšanu.
Latvija Eiropas institūcijām nosūtījusi sarakstu ar aptuveni 500 norādēm par veselīgu pārtiku. Uzņēmēji kā veselīgus «reklamē» visdažādākos produktus, sākot ar uztura bagātinātājiem, vitamīniem, jogurtiem, pilngraudu maizi, beidzot ar bišu produktiem, piemēram, ziedputekšņiem, augļu tējām un ar selēnu bagātinātām olām.
Kamēr notiek vērtēšana, veselīguma norādes var lietot. «Visas 500 norādes Latvijā šobrīd darbojas, jo paredzēts pārejas periods, kamēr tiks apstiprināts veselības norāžu saraksts. Šobrīd tiek izvērtētas galvenokārt vitamīnu un minerālvielu norādes, tur ir daļa Latvijas norāžu,» avīzei Diena saka Gunda Ozola, Veselības inspekcijas (VI) vides veselības analītiķe.
Visas norādes varētu izskatīt līdz 2012.gadam.