Bankas pamazām atsakās no skaidras naudas darījumiem filiālēs, un nākotnē visdrīzāk turpinās samazināties to filiāļu skaits, kur veiks šādus darījumus, norāda banku pārstāvji.
Tā, UniCredit Bank, izvērtējot skaidras naudas darījumu apjomus bankā, konstatējusi, ka klientu ikdienā arvien lielāku daļu aizņem bezskaidras naudas norēķini, tādēļ nolemts pārtraukt skaidras naudas darījumiem filiālēs, stāsta bankas pārstāve Dace Straume. Saskaņā ar UniCredit stratēģisko plānu par izmaksu optimizāciju, šobrīd arī UniCredit Itālijā veic filiāļu darba pārveidi, kas ietver arī izmaiņas skaidras naudas darījumos.
Arī citu banku pārstāvji uzsver, ka nākotnē pakāpeniski turpinās samazināt to filiāļu skaitu, kurās veic skaidras naudas darījumus un prognozējams, ka ar laiku filiāles kļūs par konsultāciju centriem, savukārt norēķinus un skaidras naudas iemaksas vai izmaksas varēs veikt elektroniski.
«Patlaban Swedbank klātienē apkalpo 110 Latvijas vietās, un jau 55 no tām pēc būtības ir bezskaidras naudas filiāles,» stāsta Swedbank valdes loceklis, Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītājs Ģirts Bērziņš. Viņš skaidro, ka tās sniedz visus bankas pakalpojumus, izņemot skaidras naudas operācijas, savukārt skaidras naudas vajadzībām ir izvietoti bankomāti, kur klienti skaidru naudu var saņemt vai iemaksāt bez maksas, atšķirībā no filiāles.
Arī Nordea Privātpersonu apkalpošanas departamenta vadītāja Jana Strogonova paredz, ka nākotnē klientu centri kļūs par konsultāciju vietām, nevis darījumu veikšanas vietām.
Latvijā gan pagaidām tādu klientu apkalpošanās vietu skaits, kur neņem skaidru naudu, ir ļoti neliels, bet, ja skatās situāciju Zviedrijā, tad tur līdz ar zemāku skaidras naudas darījumu apriti, arī virkne filiāļu paredzētas vai nu konsultācijām aizdevumu saņemšanā, ieguldījumu veikšanā, vai arī citu pakalpojumu noformēšanā, bet ne rēķinu apmaksai skaidrā naudā, stāsta SEB bankas valdes locekle Ieva Tetere.
SEB bankai šobrīd ir piecas apkalpošanas vietas, kur fokuss ir uz konsultāciju sniegšanu, nevis skaidras naudas darījumu apkalpošanu ar pilnīgu pāreju uz pašapkalpošanās konceptu. Tomēr arī SEB bankas ilgtermiņa filiāļu attīstības stratēģija paredz, ka, lai arī joprojām lielākā daļa filiāļu būs pilna servisa filiāles, tai paša laikā kopējā filiāļu tīklā pieaugs gan konsultāciju centri, kur bankas mērķis būs sniegt plaša spektra finanšu konsultācijas bez skaidras naudas darījumu apkalpošanu, kā arī pašapkalpošanās vietas, kur klientiem būs nodrošināts gan iemaksas/izmaksas bankomāts, internetbankas terminālis, kā arī iespēja bez maksas sazināties ar bankas klientu servisa centru.
«Jau patlaban vairumā banku cenrāžos ikdienas pakalpojumu cenas elektroniskajos kanālos ir ievērojami zemākas nekā to alternatīvām filiālēs - vai pat ir bez maksas,» uzsver Ģ. Bērziņš. «Tas tieši saistīts ar pakalpojumu pašizmaksu. Šobrīd daudzas darbības filiālēs tiek subsidētas, proti, tā klientu daļa, kura rīkojas mūsdienīgi, faktiski uztur to klientu daļu, kuri joprojām banku izmanto kā pagājušajā gadsimtā - lai apmaksātu rēķinus, proti, operators aizpildītu maksājuma uzdevumu,» skaidro Swedbank pārstāvis.
Klienta ietaupījumu, lietojot alternatīvos kanālus, rāda cipari – piemēram, ja cilvēks lieto bankomātu naudas izņemšanai un iemaksai tā vietā, lai ietu uz filiāli, tad mēnesī, ja to dara kādas 6 reizes, ietaupa vismaz 15 latus un divarpus stundas laika, norāda Ģ. Bērziņš.
«21.gadsimtā bankas modelis ir mainījies, un klientam vairs nav vērtīgs rakstvedis vai skaidras naudas pārskaitītājs bankas darbinieka vietā. Tāpēc arī bankas darbiniekam maksimāli jāsniedz klientam sava galvenā pievienotā vērtība – profesionālās finanšu zināšanas un padziļinātas konsultācijas,» uzsver Swedbank eksperts.
Savukārt Citadele banka pagaidām neplāno atteikties no skaidras naudas darījumiem filiālēs. «Ņemot vērā informāciju tehnoloģiju attīstību, bezskaidras naudas darījumi katru dienu pieaug, taču ievērojams skaits darījumu joprojām notiek tieši ar skaidru naudu,» stāsta bankas Citadele valdes loceklis Kaspars Cikmačs.