Mazo uzņēmumu izaugšanai par vidējiem un lielajiem tiks meklēti stimulatori – labākas uzņēmējdarbības vides veidolā. Pašlaik notiek darbs pie nodokļu nomaksas vienkāršošanas tā dēvētā bankas konta nodokļa.
Tāds ir Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Amatniecības un mazās uzņēmējdarbības apakškomisijas sēdes darba rezultāts. Tieši mazie uzņēmumi ir tie, kuri sākotnēji nodarbina un pabaro tikai savu dibinātāju, bet laika gaitā augot jau sāk piesaistīt darbiniekus un pēc daudziem gadiem rezultējas jau vidēja mēroga kompānijā. Protams, daudzi biznesa uzsācēji nekad par lielajiem nekļūs, taču, vērtējot pēc darbinieku skaita, vislielākā grupa ir tie, kuri nodarbina līdz deviņiem strādājošajiem. Pēc Ekonomikas ministrijas datiem, tādu 2017. gadā bija 163 909, un tikai 235 uzņēmumi nodarbināja vairāk par 250 strādājošajiem. Faktiski 99,8% no uzņēmumiem ir mazie un vidējie, tāpēc jautājumi par to, kā jūtas šie uzņēmēji, kas tiem palīdz vai, tieši pretēji, bremzē izaugsmi, arī interesē deputātus. Apakškomisijas priekšsēdētājs Romāns Naudiņš rosināja šī sasaukuma parlamenta laikā nevirzīt izskatīšanai priekšlikumus, kas palielinātu birokrātisko slogu, kā arī paaugstinātu prasības vai maksājamo nodokļu slogu mazajam biznesam. Šo ideju atbalstīja arī Saeimas deputāti ar uzņēmējdarbības pieredzi Mārtiņš Staķis un Sandis Riekstiņš, vienlaikus aicinot meklēt iespējas, kas cilvēkus nevis atbaidītu iesaistīties uzņēmējdarbībā, bet tieši pretēji. Vienlaikus apakškomisijas deputātiem bija vairāki jautājumi – idejas attiecībā par citu valstu pieredzes pārņemšanu.
Dominē mazie
Ekonomikas ministrijas Uzņēmējdarbības konkurētspējas departamenta direktors Kaspars Soms uzsvēra, ka pēc darbinieku skaita vislielākā grupa ir tieši mazie un vidējie uzņēmumi, taču, vērtējot pēc pievienotās vērtības, visvairāk rada tieši uzņēmumi, kuros strādājošo skaits pārsniedz 50. K. Soms norādīja, ka tieši šajā jomā slēpjas fenomens, kāpēc produktivitātes līmenis Latvijā ir zemāks, nekā tas ir vidēji ES. «Raugoties no makroekonomikas skatupunkta, izdevīgāki ir lielāki uzņēmumi, jo mazajiem uzņēmumiem, atšķirībā no lielajiem, ir ierobežots darbības apjoms – pašmāju tirgus,» skaidroja K. Soms. Viņš atzina, ka Latvijai ir nepieciešams, lai mazie uzņēmumi augtu arvien lielāki, jo ir cieša sakarība starp uzņēmumu lielumu un skaitu dažādās grupās un to produktivitāti. Faktiski Latvijas tirgus ir pirmais pakāpiens izaugsmes kāpnēs, jo teju vai no pirmās dienas jādomā par savu produktu vai pakalpojumu eksportu. K. Soms atzina, ka pakalpojumu sektorā ar produktivitāti ir problēma, jo, piemēram, frizieris nevar griezt matus ātrāk, bet gan tikai dārgāk, bet cenas līmeni nosaka vispārējais ienākumu līmenis.
Robots iekasē nodokli
K. Soms kā tuvāka laika izaicinājumu minēja digitālā nodokļa risinājuma izstrādi. Runa ir par to, ka uzņēmējam ir konts bankā, no kura arī automātiski tiek noskaitīts nodoklis no apgrozījuma.
Visu rakstu Meklē stimulatorus mazajam biznesam lasiet 31. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!