Laika faktors un iespēja nodrošināt neliela apjoma tirāžu ir mazo un vidējo poligrāfijas uzņēmumu trumpis
Tā uzskata DB aptaujātie poligrāfijas uzņēmumu pārstāvji. «Iespējams, mūsu nelielā izmēra dēļ varam būt glābējspēks lielajām tipogrāfijām, kad tām nepieciešama atsevišķu procesu izpilde. Šogad noslēgtie līgumi ļauj prognozēt, ka 2015. gadā mūsu apgrozījuma pieaugums būs ap 45%,» saka SIA Valmieras tipogrāfija Lapa īpašnieks Jānis Caune. SIA Valmieras tipogrāfija Lapa ir dibināts 1993. gadā, sākotnēji tajā drukāja vietējās avīzes, pildīja citus sīkos iespieddarbus. Palēnām uzņēmums attīstīja arī citus darbības virzienus – grāmatu ražošanu, reklāmas drukāšanu. «No 2000. gada līdz 2008. gadam uzņēmums specializējās pamatā uz grāmatu ražošanu, bet pirms dažiem gadiem atgriezāmies arī pie specifisku pakalpojumu nodrošināšanas. Apzināmies, ka grāmatu tirgus visā pasaulē samazinās, un tas nozīmē, ka sarūk arī mūsu nozares kopējais apgrozījums. Līdz ar to es neticu lielo tipogrāfiju nākotnei. Prognozēju, ka tuvāko piecu gadu griezumā visdrīzāk nekas nemainīsies, savukārt investīcijas iekārtās un procesos mēdz pārsniegt piecu gadu robežu, kas nozīmē, ka nepārdomātas investīcijas šajā nozarē nav īpaši gudras,» uzskata J. Caune. Valmieras tipogrāfijā Lapa grāmatu ražošana un pēcapstrāde veido 70% no apgrozījuma. Uzņēmums joprojām izgatavo dažas avīzes un nodrošina tuvāk un tālāk esošiem uzņēmumiem to iepakojuma un reklāmas produkcijas druku, veidlapas, veic citus pakalpojumus.
Digifix digitālās drukas biznesā darbojas trīs gadus, un uzņēmums pārstāv SIA Dardedze hologrāfija holdinga grupu, kuras pamatdarbība ir saistīta ar ofseta tehnoloģija. Digifix galvenie uzdevumi ir nodrošināt papildu servisu. Uzņēmums pirmajā darbības gadā – 2012. gadā – apgrozīja vairāk nekā 98 tūkstošus eiro. 2013. gadā tā neto apgrozījums bija vairāk nekā 173 tūkstoši eiro, bet pērn – vairāk nekā 171 tūkstoši eiro. Šogad iecerēts ieviest vairākus jaunus produktus un audzēt apgrozījumu vēl par 30%. «Digifix neatkarīgi no Dardedzes hologrāfijas pats attīstās, tā darbinieki ir speciālisti, kuri par šiem gadiem sevi ir pierādījuši. Digifix ir maza tipogrāfija, kuras produkts ir digitāla druka – druka mazās tirāžās un izgatavošanas termiņi ir īsi. Mums klienti no rīta piezvana, pēcpusdienā atsūta drukas failus un vakarā saņem gatavo produkciju. Viņiem visu vajag jau vakarā,» stāsta SIA Digifix pārdošanas daļas vadītāja Sandra Šarlote Šomase. Uzņēmuma mērķauditorija ir cilvēks, kuram ātri un kvalitatīvi ir nepieciešamas vizītkartes, skrejlapiņas, bukleti vai kādi citi poligrāfijas materiāli. Tirāžas, ko tas drukā, ir no viena līdz 300 gabaliem. «Konkurentu ir ļoti daudz, un mums tas patīk, jo ir jādomā veidi un iespējas, kā būt labākiem, profesionālākiem un klientiem tuvākiem. Mums nav jākonkurē ar visu nozari, jo ir dažādas drukas tehnikas, līdz ar to lielās tipogrāfijas nav mūsu sāncenši. Lielās tipogrāfijas ir mūsu klienti, un mēs – viņu klienti,» atzīst S. Š. Šomase. Digifix korporatīvo un individuālo klientu daudzums esot vienlīdzīgs. 80 % klientu ir no Rīgas, bet pārējie – no tuvākajām Rīgas pilsētām. Uzņēmums vēl nav spēris soļus eksporta virzienā, bet nākotnes plānos tā attīstība ietilpst.
Plašāk lasiet rakstā Akcentē ātrumu un elastību otrdienas, 10. marta, laikrakstā Dienas Bizness (13. lpp.)!