Sākot biznesu, lielākā daļa Latvijas preču veikala Rozes bode pircēju bija tūristi, savukārt, krīzei atkāpjoties, to vidū arvien vairāk ir vietējo iedzīvotāju, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Rozes bodes (SIA Seven Ways) vadītāja Anita Roze-Traviņa saavulaik ir strādājusi par preses fotogrāfi, taču pēc bērniņa piedzimšanas nolēmusi, ka jāveido savs bizness. Pirmā ideja bija fotogalerijas izveide, tomēr Anita saprata, ka tas varētu nebūt rentabls pasākums. «Pārorientējos uz rokdarbu un mākslas darbu tirdzniecību,» viņa stāsta. Veikalu Anita atvēra 2009. gadā. Vaicāta, kas šajā laikā bijis pats grūtākais, viņa neslēpj – noturēties krīzē. «Bija posms, kad likās, ka jāmet plinte krūmos un jāver veikals ciet. Sākumā strādāju pati, pēc tam aizgāju dekrētā un bija jāpieņem darbā pārdevēja, jāmaksā alga. Bija grūti, likās, ka jābeidz, bet es to neizdarīju – es esmu spītīga,» saka Anita.
Viņa atzīst, ka krīze norūda un varbūt pat par daudz, jo šobrīd ir vēlēšanās biznesu attīstīt, taču traucē piesardzība. Šobrīd Anita apsver domu izveidot internetveikalu. Tas gan būs sarežģīti, jo preču ir daudz un liela daļa sortimenta mainās, produkti ir atšķirīgi, tāpēc nepietiek nofotografēt un ievietot veikalā vienu tipveida preces bildi, bet gan katru nepieciešams nofotografēt un ievietot veikalā individuāli. «Visam savs laiks,» saka Anita.
Vietējie un tūristi
Savulaik liela daļa veikala pircēju bija ārzemnieki. «Ārzemnieki nāca un pirka, cena viņiem nebija problēma. Šobrīd jau ir tā, ka mums vairāk ir latviešu klientu, nevis tūristu, mūsējie pārspējuši ārzemniekus,» saka Anita. Veikalā joprojām ienāk samērā daudz tūristu, daļa iepērkas, bet daļa tikai aplūko piedāvājumu. Viņa pieļauj, ka varbūt arī viņus ir skārusi krīze un tēriņi ir ierobežoti. Tāpat viņa pieļauj iespēju, ka tūristi iepērkas mazāk, jo Rozes bode nav tipisks suvenīru veikals, kur ir krūzes ar Rīgas attēliem, kas ražotas Ķīnā. «Mums cenu līmenis ir augstāks, viss ir ražots Latvijā. Mums ir vairāk dizaina preču, mākslas darbu,» saka Anita.
Visu rakstu Vietējo izvēlas vietējie lasiet 13. maija laikrakstā Dienas Bizness.