Visi māk pārdot, vienkārši latvieši ir pieņēmuši, ka pārdošana ir uzbāšanās, saka konsultāciju uzņēmuma U-Sales īpašnieks Vigants Lesausks
Vigants pieļauj, ka šo domu «ievazājuši» ārzemju uzņēmumi, kuri pārdod preces, staigājot pa mājām un piedāvājot, piemēram, putekļu sūcējus. «Tas ir normāls darbs, bet tur pārdošanas process cilvēkiem ir nepatīkams, viņi mēdz nožēlot, ka ir nopirkuši konkrēto preci. No tā rodas sajūta, ka visi pārdevēji mēģina kaut ko «iesmērēt». Tā tas nav, jo ir preces, kas ir vajadzīgas. Piemēram, kad pērk dzīvokli, cilvēks ir priecīgs, ja ir speciālists, kurš saprot, kas viņam vajadzīgs, ko var atļauties, kādas ir nākotnes perspektīvas, un piedāvā divus līdz četrus variantus. Tā arī ir pārdošana, vienkārši mēs to tā neuztveram. Labākā pārdošana ir tā, kad klients vispār nejūt, ka viņam kaut ko pārdod. To var darīt ētiski, forši un tā, ka klientiem patīk,» viņš saka.
Bieži vien klienti pie viņa vēršas, jo uzņēmumam ir produkts vai pakalpojums, tas vēlas sākt to tirgot, piemēram, Vācijā, un, šķiet, ka pārdevēji to nevar izdarīt. Nereti gadās, ka pārdevēji ir pieraduši saņemt pasūtījumus un nav tik aktīvi, kā biznesa īpašnieks vēlētos, nav mērījumu, un nevar saprast, kurā brīdī kaut kas strādā vai nestrādā. Viņš joko, ka agresīva pārdošana Baltijas stilā ir agresīvi sēdēt un gaidīt, kad klients piezvanīs. Pārdevējiem nepatīk atzvanīt un atgādināt par darījumu. «Ārzemēs 20 līdz 30 reizes par sevi atgādināt ir normāli un klients pat nedusmojas par to. Jāmāk sabalansēt aktivitāti ar to, lai nekaitinātu klientu,» viņš teic.
Viņš strādā viens. «Man nav mērķis uzaudzēt lielāko pārdošanas konsultāciju uzņēmumu. Tas ir risks kļūt paviršam, ne tik personīgam, neprecīzam, tad ciestu reputācija,» uzskata Vigants. Uzņēmējs novērojis, ka klienti vēlas zināšanas, nevis dokumentu kalnus. «Viņi grib, lai tiem pasaka – dari tā vai šitā. Līdzīgi kā pie ārsta – cilvēks vēlas satikt īsto ārstu, kurš pateiks, kuras zāles lietot, lai tālāk pats tiktu galā. Ir daudz tādu uzņēmēju, kuri paši spēj visu izdarīt, bet viņiem vajag šo recepti tam, ko darīt citādi. Uzņēmumiem, kas nodarbojas ar pārdošanu, vajag kādu cilvēku no malas, kas palīdz sakārtot procesus, noteikt, kā tos mērīt, kā palielināt disciplīnu, kā motivēt un kādu «pātagu» pielietot, ja kaut kas nestrādā,» teic Vigants.
Visu rakstu Pārdot var arī patīkami lasiet 14. maija laikrakstā Dienas Bizness.
TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ:
Mana pieredze: Lēpēs pieradina netradicionālo
Mana pieredze: Dizains ar pievienoto vērtību
Mana pieredze: Dizains sadraudzējies ar dārza tehniku
Mana pieredze: Nepilna minūte, un biļete kabatā