Eksperti

Vai Latvijā ir miljonu vērtas idejas?

Anna Andersone, biedrības “Riga TechGirls” un programmas “StartSchool” vadītāja,10.03.2025

Jaunākais izdevums

Latvijā ir daudz radošu un uzņēmīgu cilvēku – mēs spējam pielāgoties, izdomāt risinājumus un atrast veidus, kā radīt jaunas lietas un īstenot dažādas idejas. Mums piemīt izdzīvošanas instinkts un inovāciju gars, kas redzams visās jomās – sākot no amatniecības un dizaina līdz tehnoloģijām un jaunuzņēmumiem. Tomēr, vai ar degsmi un entuziasmu pietiek, un, kāpēc ne visas idejas kļūst par biznesa veiksmes stāstiem?

No pirmās prezentācijas līdz ilgtermiņa stāstam

Pirmais iespaids var izšķirt visu. Tieši tāpēc uzņēmējam jau no pirmās dienas ir jāattīsta prasme formulēt savu ideju vienkārši, skaidri un kodolīgi. Tam jābūt vēstījumam, kuru saprot ne tikai nozares eksperti, bet arī potenciālie klienti, sadarbības partneri un investori. Ja auditorija nesaprot idejas būtību vai nejūt tās nozīmi, interese zudīs jau pirmajās sekundēs. Piemēram, raidījumā “Miljonu vērta ideja” tiek prezentēti daudzi risinājumi, kuru autori tajos saredz potenciālu. Raidījums ir spilgts piemērs, ka, neatkarīgi no tā, cik inovatīvs vai vērtīgs ir produkts vai pakalpojums, ja to neprot skaidri un pārliecinoši izskaidrot citiem, tam būs grūti piesaistīt komandu, investorus vai klientus. Spēja prezentēt ideju nav tikai par runāšanu – tā ir par spēju veidot izpratni un saikni ar auditoriju. Cilvēki daudz labāk uztver informāciju, ja viņi var to saistīt ar savu pieredzi. Ja uzņēmējs spēj panākt, ka klausītāji iztēlojas, kā viņi paši izmantos šo produktu vai risinājumu, tad ideja kļūst personiska, un līdz ar to – daudz saistošāka.

Vai ideja ir svarīgākā biznesa sastāvdaļa?

Ikviens var nākt klajā ar ideju. Bet, cik daudzi būs gatavi tam, ka idejas īstenošanai būs jāiegulda darbs, jāveido komanda, jāmeklē investori? Tikai tā iespējams panākt, lai ideja kļūst par realitāti. Ja neesam tam gatavi, tad ideja, visticamāk, paliks tikai radošs hobijs. Ideja - tas ir tikai sākums – daudz svarīgāka ir tās realizācija. Viens no lielākajiem izaicinājumiem, ar ko saskaras Latvijas jaunie uzņēmēji, ir nepieciešamo prasmju un zināšanu trūkums biznesa attīstīšanai. Saskaroties ar ikdienas uzņēmējdarbības realitāti, daudzi saprot, ka viņiem nav nepieciešamo zināšanu par mārketingu, finanšu plānošanu vai stratēģisko attīstību. Tāpat svarīgi, ka lielā biznesā nevar darboties viens. Ir jāveido komanda, jādeleģē darbi un jāizstrādā skaidra stratēģija, kā uzņēmums attīstīsies. Ja uzņēmējs nevēlas uzticēt daļu pienākumu citiem, ja nespēj pieņemt, ka ideja jānodod plašākai komandai, izaugsme būs ļoti lēna vai pat neiespējama. Mūsdienās ikvienam veiksmīgam uzņēmējam ir jāspēj domāt par to, kā ideju padarīt lielāku – kā sasniegt lielāku auditoriju, kā strādāt ar eksporta tirgiem, kā izmantot digitālās iespējas.

Vajadzīgs dzinējspēks

Ikviens, kurš jebkad ir mēģinājis izveidot savu uzņēmumu vai zīmolu, zina – tas nav viegli. Tas prasa laiku, enerģiju, resursus un neatlaidību. Kad parādās pirmās problēmas, sākotnējā eiforija par jaunu ideju ātri vien noplok. Savukārt, ja uzņēmējam ir dziļa pārliecība par savas idejas nozīmi, viņš spēs iet cauri grūtībām un atrast risinājumus pat tad, kad viss šķiet sarežģīti. Līdzīgi bija arī manā pieredzē ar zīmola “Be-with” veidošanu – sākotnēji tā bija ideja par to, cik svarīgi ir apskāvieni un emocionāls kontakts starp cilvēkiem. Gribēju radīt produktu, kas par to atgādinātu. Bet, lai šo ideju pārvērstu biznesā, man bija jāīsteno virkne svarīgu pienākumu – digitālais mārketings, reklāma, pārdošana, procesu vadība u.c., taču tās nav lietas, kam varu veltīt laiku katru dienu, tāpēc apzinājos, ka nepieciešama komanda un zīmolu varam attīstīt vien kopīgiem spēkiem.

Idejas, kam teikt “jā”

Lai ideja patiešām kļūtu par veiksmes stāstu, ir svarīgi vairāki faktori. Pirmkārt, pašam uzņēmējam ir jāsaprot un jāsajūt, cik liela var būt šī ideja – vai tajā ir potenciāls izaugt līdz nozīmīgam biznesam, vai tā var radīt reālu ietekmi plašākā mērogā. Ja pats idejas autors netic tās iespējām, arī citi tam nespēs noticēt. Otrkārt, ne mazāk svarīgs ir pats cilvēks vai komanda, kas šo ideju īstenos. Ambīcijas un gatavība darīt visu nepieciešamo, lai sasniegtu iecerēto, ir izšķirošas. Komandai ir jābūt gatavai ieguldīties un pārvarēt izaicinājumus. Ne vienmēr visiem ir mērķis kļūt par miljonāriem un tas arī nav obligāti. Bet, ja runājam par idejām, kurām ir potenciāls kļūt par lieliem uzņēmumiem, tad bez skaidra plāna, izaugsmes stratēģijas un mērķtiecības tas nav iespējams. Tieši šī pārliecība, stratēģiska domāšana un gatavība rīkoties nosaka, vai ideja paliks tikai labs nodoms vai arī kļūs par īstu uzņēmējdarbības panākumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS MADARA Cosmetics ir saņēmusi padomes locekles Sari Hannele Rosin paziņojumu par padomes locekles amata atstāšanu ar 2024. gada 29. novembri, teikts kompānijas paziņojumā biržai "Nasdaq Riga".

AS MADARA Cosmetics informē, ka līdz kārtējai akcionāru sapulcei uzņēmuma padome ir lemttiesīga un turpinās darbu 4 locekļu sastāvā: Anna Ramata-Stunda (priekšsēdētāja), Anna Andersone, Liene Drāzniece un Edgars Pētersons.

"Augsti vērtējam Sari Rosin pienesumu MADARA Cosmetics attīstībā. Sari šo gandrīz 5 gadu laikā ar savu profesionālo pieredzi palīdzējusi un bijusi klāt daudzu būtisku AS MADARA Cosmetics attīstības lēmumu pieņemšanā. Uzņēmuma vārdā saku lielu paldies un augsti vērtēju līdzšinējo sadarbību," saka Gunta Šulte, direktore.

Jaunas padomes vēlēšanas notiks 2025. gada kārtējā akcionāru sapulcē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar 33 biznesa idejām, 20 komandu dalību un piecām intensīvām inovāciju radīšanas dienām noslēdzies pirmais tehnoloģiju biznesa skolas “StartSchool” hakatons, kurā uzvarētāju laurus plūca komanda “Companon” un viņu radītā ideja - ar mākslīgo intelektu darbināma atmiņu saglabāšanas programmatūra, kas, uzdodot jautājumus, veicina vecāka gadagājuma cilvēku atmiņas treniņu, un iemūžina dzīvesstāstus nākamajām paaudzēm.

Žūrija atzinīgi novērtējusi arī vairākas citas idejas – SaaS platformu “MAARA”, kas ļauj cilvēkiem savlaicīgi sakārtot dzīves noslēguma jautājumus; redzes treniņu platformu “Amblyfy”, kas palīdz cilvēkiem uzlabot "slinko aci" ar saistošu un pieejamu risinājumu, un rīku “FamilyTaskPro”, kas palīdz efektīvāk organizēt mājas darbus un mazināt konfliktus, veicinot mieru un harmoniju ģimenē.

“Hakatons bija iespēja dalībniekiem pārbaudīt savas spējas ideju un inovāciju izstrādē un mācīties no labākajiem. Esam lepni par paveikto un gaidām, kad redzēsim šo ideju attīstību turpmākajos mēnešos. Izsakām pateicību arī mentoriem un ekspertiem par ieguldīto laiku un zināšanām, sekmējot šo ideju izaugsmi,” stāsta “StartSchool” līdzdibinātāja un vadītāja Anna Andersone.

Ekonomika

Ilgtspējas ziņošana: kas uzņēmumiem jāzina par piegādes ķēžu analīzi un pienācīgas rūpības direktīvu?

Db.lv,22.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba vide tā sauktajās trešajās valstīs, acīmredzamās klimata pārmaiņas, ģeopolitiskā nestabilitāte, Covid-19 pandēmijas sekas un citi apstākļi ir likuši pārvērtēt skatu uz piegādes jeb vērtības ķēdēm.

Mums aizvien vairāk nākas iedziļināties tajā, kas ir mūsu sadarbības partneri un kā tie var ietekmēt mūsu biznesa noturību, ilgtspēju un reputāciju, atzina Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) rīkotā vebināra “Ja tava ķēde ir garāka par Eiropas Savienību jeb ilgtspēja piegāžu ķēdēs” dalībnieki.

“Tradicionāli biznesā vienmēr ir uzsvērta piegādes ķēdes efektivitāte, proti, mēs runājam par uzņēmumiem, kuri ir atlasīti, lai piegādātu konkrētas preces vai pakalpojumus noteiktā laikā par konkrētu summu. Izrādās, ar to nepietiek. Mums ir jāizprot, kā veidojas piegādes ķēde un ar ko tālāk sadarbojas mūsu piegādātāji. Cik lielā mērā esam atkarīgi no stratēģiskajiem partneriem, un cik lielas ir iespējas tos aizvietot, ja kaut kas noiet greizi,” dažus no patlaban aktuālajiem jautājumiem uzskaita SIA “Futurcene” valdes priekšsēdētāja Ieva Kustova.