Latvijā ir daudz radošu un uzņēmīgu cilvēku – mēs spējam pielāgoties, izdomāt risinājumus un atrast veidus, kā radīt jaunas lietas un īstenot dažādas idejas. Mums piemīt izdzīvošanas instinkts un inovāciju gars, kas redzams visās jomās – sākot no amatniecības un dizaina līdz tehnoloģijām un jaunuzņēmumiem. Tomēr, vai ar degsmi un entuziasmu pietiek, un, kāpēc ne visas idejas kļūst par biznesa veiksmes stāstiem?
No pirmās prezentācijas līdz ilgtermiņa stāstam
Pirmais iespaids var izšķirt visu. Tieši tāpēc uzņēmējam jau no pirmās dienas ir jāattīsta prasme formulēt savu ideju vienkārši, skaidri un kodolīgi. Tam jābūt vēstījumam, kuru saprot ne tikai nozares eksperti, bet arī potenciālie klienti, sadarbības partneri un investori. Ja auditorija nesaprot idejas būtību vai nejūt tās nozīmi, interese zudīs jau pirmajās sekundēs. Piemēram, raidījumā “Miljonu vērta ideja” tiek prezentēti daudzi risinājumi, kuru autori tajos saredz potenciālu. Raidījums ir spilgts piemērs, ka, neatkarīgi no tā, cik inovatīvs vai vērtīgs ir produkts vai pakalpojums, ja to neprot skaidri un pārliecinoši izskaidrot citiem, tam būs grūti piesaistīt komandu, investorus vai klientus. Spēja prezentēt ideju nav tikai par runāšanu – tā ir par spēju veidot izpratni un saikni ar auditoriju. Cilvēki daudz labāk uztver informāciju, ja viņi var to saistīt ar savu pieredzi. Ja uzņēmējs spēj panākt, ka klausītāji iztēlojas, kā viņi paši izmantos šo produktu vai risinājumu, tad ideja kļūst personiska, un līdz ar to – daudz saistošāka.
Vai ideja ir svarīgākā biznesa sastāvdaļa?
Ikviens var nākt klajā ar ideju. Bet, cik daudzi būs gatavi tam, ka idejas īstenošanai būs jāiegulda darbs, jāveido komanda, jāmeklē investori? Tikai tā iespējams panākt, lai ideja kļūst par realitāti. Ja neesam tam gatavi, tad ideja, visticamāk, paliks tikai radošs hobijs. Ideja - tas ir tikai sākums – daudz svarīgāka ir tās realizācija. Viens no lielākajiem izaicinājumiem, ar ko saskaras Latvijas jaunie uzņēmēji, ir nepieciešamo prasmju un zināšanu trūkums biznesa attīstīšanai. Saskaroties ar ikdienas uzņēmējdarbības realitāti, daudzi saprot, ka viņiem nav nepieciešamo zināšanu par mārketingu, finanšu plānošanu vai stratēģisko attīstību. Tāpat svarīgi, ka lielā biznesā nevar darboties viens. Ir jāveido komanda, jādeleģē darbi un jāizstrādā skaidra stratēģija, kā uzņēmums attīstīsies. Ja uzņēmējs nevēlas uzticēt daļu pienākumu citiem, ja nespēj pieņemt, ka ideja jānodod plašākai komandai, izaugsme būs ļoti lēna vai pat neiespējama. Mūsdienās ikvienam veiksmīgam uzņēmējam ir jāspēj domāt par to, kā ideju padarīt lielāku – kā sasniegt lielāku auditoriju, kā strādāt ar eksporta tirgiem, kā izmantot digitālās iespējas.
Vajadzīgs dzinējspēks
Ikviens, kurš jebkad ir mēģinājis izveidot savu uzņēmumu vai zīmolu, zina – tas nav viegli. Tas prasa laiku, enerģiju, resursus un neatlaidību. Kad parādās pirmās problēmas, sākotnējā eiforija par jaunu ideju ātri vien noplok. Savukārt, ja uzņēmējam ir dziļa pārliecība par savas idejas nozīmi, viņš spēs iet cauri grūtībām un atrast risinājumus pat tad, kad viss šķiet sarežģīti. Līdzīgi bija arī manā pieredzē ar zīmola “Be-with” veidošanu – sākotnēji tā bija ideja par to, cik svarīgi ir apskāvieni un emocionāls kontakts starp cilvēkiem. Gribēju radīt produktu, kas par to atgādinātu. Bet, lai šo ideju pārvērstu biznesā, man bija jāīsteno virkne svarīgu pienākumu – digitālais mārketings, reklāma, pārdošana, procesu vadība u.c., taču tās nav lietas, kam varu veltīt laiku katru dienu, tāpēc apzinājos, ka nepieciešama komanda un zīmolu varam attīstīt vien kopīgiem spēkiem.
Idejas, kam teikt “jā”
Lai ideja patiešām kļūtu par veiksmes stāstu, ir svarīgi vairāki faktori. Pirmkārt, pašam uzņēmējam ir jāsaprot un jāsajūt, cik liela var būt šī ideja – vai tajā ir potenciāls izaugt līdz nozīmīgam biznesam, vai tā var radīt reālu ietekmi plašākā mērogā. Ja pats idejas autors netic tās iespējām, arī citi tam nespēs noticēt. Otrkārt, ne mazāk svarīgs ir pats cilvēks vai komanda, kas šo ideju īstenos. Ambīcijas un gatavība darīt visu nepieciešamo, lai sasniegtu iecerēto, ir izšķirošas. Komandai ir jābūt gatavai ieguldīties un pārvarēt izaicinājumus. Ne vienmēr visiem ir mērķis kļūt par miljonāriem un tas arī nav obligāti. Bet, ja runājam par idejām, kurām ir potenciāls kļūt par lieliem uzņēmumiem, tad bez skaidra plāna, izaugsmes stratēģijas un mērķtiecības tas nav iespējams. Tieši šī pārliecība, stratēģiska domāšana un gatavība rīkoties nosaka, vai ideja paliks tikai labs nodoms vai arī kļūs par īstu uzņēmējdarbības panākumu.