Šobrīd Latvijā aizvien pamanāmāka kļūst jauna uzņēmēju paaudze – tie ir atvērti cilvēki, kuri ir gatavi riskēt un nebaidās no neveiksmēm. Līdztekus šiem uzņēmējiem aizvien aktīvāki kļūst arī mentori – pieredzējuši biznesa nozares pārstāvji, kuri ir gatavi dalīties pieredzē un sniegt atbalstu. Ja man savulaik būtu bijis mentors, kas sniedz padomu un atbalstu, mana uzņēmējdarbība šobrīd pavisam noteikti būtu citā līmenī.
Sniegt citiem to, kā pietrūkst pašiem
Ideja par to, ka nepieciešama vieta, kurā tiktos jaunie uzņēmēji ar idejām un pieredzējušie - ar praksē pārbaudītām zināšanām, radās konkursa «Biznesa nakts» laikā, kad tika dots uzdevums – attīstīt Biznesa inkubatoru. Konkursa ietvaros 24 stundu laikā tapusī ideja, kas ieguva 2. vietu, šobrīd ir izaugusi līdz pieprasītam pakalpojumam – gan no topošo, gan no pieredzējušo uzņēmēju puses. Idejas tapšana sakrita ar laiku, kad pati dibināju savu uzņēmumu. Arī maniem kolēģiem – idejas līdzautoriem – bija savi uzņēmumi, tāpēc mēs ļoti labi izjutām, kā trūkst jaunajiem biznesa vides iekarotājiem. Mēs gribējām citiem sniegt to, kā pietrūka mums pašiem.
Jaunie visu ņem vieglāk!
37 gadu vecumā man pašai ir savs uzņēmums, taču es apzinos, ja man savulaik būtu bijis mentora atbalsts un padoms, šobrīd mana uzņēmējdarbība būtu pavisam citā līmenī. Viss notiktu daudz ātrāk, jo tieši mentors var iedot grūdienu, kā nereti pietrūkst, lai ideja uzplauktu. Es apbrīnoju jauno uzņēmēju paaudzi – viņiem ir pavisam cita veida domāšana, tie ir atvērti cilvēki, kas ir gatavi riskēt, nebaidoties no neveiksmēm. Manas paaudzes uzņēmēji neveiksmes pārdzīvo daudz smagāk, turklāt mums ir grūti atvadīties no kādas idejas pat, ja tā nav izrādījusies tik veiksmīga, kā cerēts. Jaunie visu ņem vieglāk!
Visu laiku jātur roka uz pulsa
Šāda paaudžu un domāšanas maiņa biznesā ir tikai likumsakarīga, jo mainās laiki un sabiedrības uzskati – pasaule kļūst atvērtāka, ko ietekmē arī tehnoloģiju attīstība. Straujais dzīves ritms vieš savas korekcijas arī biznesa pasaulē, kurā visu laiku jātur roka uz pulsa, lai zinātu, vai ejam pareizajā virzienā. «Mentorklase» ir iespēja iegūt šādu atbalstu – kādu, kurš palīdzēs saprast, vai uzņemtais kurss ir pareizs. Programma tiek īstenota jau otro sezonu, kas tikai apliecina tās nepieciešamību.
Pērnā gada nogalē 25 biznesa idejas saņēma Rīgas pašvaldības jaunās programmas «Rīgas drosmes grants» finansējumu uzņēmējdarbības sākšanai 2 000 eiro apmērā, kā arī iespēju iegūt atbalstu no viena no galvaspilsētā esošiem augstskolu biznesa inkubatoriem. No 25 ideju autoriem 12 izvēlējās tieši mūs – tas ir gan līdz šim paveiktā novērtējums, gan pamudinājums darīt vēl vairāk.
Pacelt pārdošanas nozares latiņu
Nenoliegšu, ka šāda mentoru programma ir arī atbalsts pašiem tās veidotājiem, jo tā ir iespēja iegūt kontaktus un pilnveidoties. Darbojoties aktīvajā pārdošanā un biznesa konsultācijujomā, esmu ieguvusi pārliecību – ja kādam izdodas iedvesmot citus, tas ir jādara! Es palīdzu citiem pilnveidot pārdošanas prasmes, jo vēlos, lai pārdošanas profesiju latiņa Latvijā tiktu celta aizvien augstāk. Šobrīd Latvijā vēl valda vairāki stereotipi par šo nozari, kura citviet pasaulē ir ļoti attīstījusies. Pārdošana daudzviet ir labāk apmaksāto nozaru vidū, un to sen vairs neuztver kā uzbāšanos, bet gan kā risinājumu meklēšanu. Tā ir spēja atrast katram klientam piemērotu risinājumu, kas palīdzēs viņa biznesam attīstībai. Runājot par pārdošanas jomas attīstību, var teikt, ka lēnām, bet ejam pareizajā virzienā. Iespēju kļūst aizvien vairāk, cilvēki ir gatavi mācīties un pilnveidoties.
Biznesā galvenais ir sākt darīt
«Mentorklase» viennozīmīgi ir domāta tiem, kuri vēlas mācīties, un nav būtiski, vai cilvēkam jau ir biznesa ideja, tikai pietrūkst drosmes un redzējuma, vai arī idejas vēl nav, vai varbūt ir jau pastāvošs uzņēmums, kurš nedaudz iestrēdzis. Tā ir iespēja dalīties ar idejām un meklēt līdzīgi domājošus, uzņēmīgus cilvēkus. Jāsaka gan, ka ne visi ir gatavi dalīties ar savām idejām, jo daļa cilvēku tomēr izvēlas par šādām lietām skaļi nerunāt. Uzskatu, ka ideju var īstenot tikai tad, ja par to runā. Ar ideju galvā var nodzīvot arī 20 gadus, bet uzvaras laurus plūks tas, kurš to realizēs. Biznesā galvenais ir sākt darīt. Tas, ka pēc idejas īstenošanas, parādīties citi, līdzīgi produkti vai pakalpojumi, ir normāli. Konkurence tikai sekmēs uzņēmuma attīstību!