Vienīgais papīra salmiņu ražotājs Latvijā, SIA Live Paper, vien pāris mēnešu laikā iekarojis Latvijas un Igaunijas tirgus un šobrīd raugās eksporta virzienā, cerot tuvāko gadu laikā pieckāršot ražošanas apjomu.
Šobrīd Live Paper ražotie salmiņi atrodami apmēram 1200 Latvijas un 300 Igaunijas bāros, kafejnīcās un restorānos, stāsta Marta Norde, Live Paper valdes locekle, uzsverot, ka šādus panākumus uzņēmumam galvenokārt izdevies gūt, pateicoties veiksmīgai sadarbībai ar SIA Gemoss. Pašlaik Gemoss ir mūsu lielākais izplatītājs, kas uzreiz bija gatavs atteikties no poļu un vācu ražotajiem papīra salmiņiem, dodot priekšroku vietējam uzņēmumam, stāsta M.Norde, piebilstot, ka šobrīd Live Paper aktīvi gatavojas nākamajai vasaras sezonai un meklē iespējas, kā samazināt Horeca nozares sezonālā pieprasījuma ietekmi uz salmiņu ražošanas apjomiem. Viena no atbildēm ir eksports, tāpēc pašlaik raugāmies Lielbritānijas un Vācijas virzienā, kas ir lielākie papīra salmiņu patērētāji Eiropā, kā arī apsveram iespējas sadarboties ar Spāniju, Itāliju un citām siltajām zemēm, kur sezonalitāte kafejnīcu, bāru un restorānu segmentā nav jūtama tik izteikti, atzīmē Live Paper valdes locekle.
Saprotu, ka Live Paper pašlaik ir vienīgie papīra salmiņu ražotāji Latvijā. Kā radās ideja par šāda uzņēmuma veidošanu?
Varētu teikt, ka mēs esam vienīgie ne tikai Latvijā, bet arī Baltijā - teorētiski Lietuvā šobrīd darbojas viens papīra salmiņu ražotājs, bet tas nav pārāk aktīvs. Lai gan pioniera loma varētu šķist kā priekšrocība, atklāti runājot, tieši šis aspekts sākumā radīja lielākās šaubas, jo nevarējām saprast, kāpēc šī tirgus niša vēl ir brīva. Ideja par to, ka būtu nepieciešams ražot papīra salmiņus, maniem bijušajiem kolēģiem radās īsi pēc tam, kad publiskajā telpā tapa zināms, ka no 2021. gada jūlija plastmasas salmiņu tirgošana Latvijā tiks aizliegta. Iepriekš mēs visi - es un abi mani šī brīža biznesa partneri Ulvis Bērziņš un Armands Rudzītis - strādājām tipogrāfijā. Es darbojos pārdošanas projektu vadībā, bet puiši - ražošanā un finansēs. Lai gan pēc tipogrāfijas bijām aizgājuši katrs savu ceļu, ideja par papīra salmiņu ražošanu mūs atkal saveda kopā, jo mēs sapratām, ka principā mums ir visas nepieciešamās zināšanas, lai attīstītu savu uzņēmējdarbību. Šī iemesla dēļ, neraugoties uz sākotnējām šaubām, uzdrošinājāmies un izlēmām mēģināt. Mēs vēlējāmies radīt ilgtspējīgu biznesu, sākt ražošanu un nest Latvijas vārdu pasaulē. Ideja bija drosmīga, un mēs uzņēmāmies lielu risku, jo sākotnējie ieguldījumi nebija mazi - ap 100 tūkstošiem eiro, ko izdevās piesaistīt, pateicoties privātajiem investoriem. Mēs izgājām uz principu - visu vai neko!
Kas bija galvenie izaicinājumi, ar ko nācās saskarties, sākot uzņēmējdarbību?
Galvenie izaicinājumi saistījās ar finansējuma piesaisti un iekārtu iegādi. Eiropā nebija iespējams iegādāties lietotas iekārtas, tāpēc mēs atradām lētākas jaunas alternatīvas Ķīnā. Tā kā pirkumu veicām pandēmijas laikā, piegādes, protams, kavējās, tādēļ pilnvērtīgu ražošanu varējām sākt tikai 2022. gada maijā. Jāsaka, ka arī ražošanas tehnoloģijas izstrāde bija sarežģīts process, jo vēlējāmies panākt maksimāli labāko iespējamo kvalitāti, kas šobrīd mums ir arī izdevies. Arī finansējuma piesaiste bija izaicinoša, taču mēs atradām privātos investorus, kas mums uzticējās un bija gatavi ieguldīt mūsu biznesā.
Visu rakstu lasiet 3.janvāra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!