Ostas Eiropā būs dziļākas, noliktavas un veikali kļūs lielāki, pieaugs iepirkšanās apjomi internetā, savukārt dronus tomēr nāksies pagaidīt
Šādas prognozes Eiropas loģistikas un mazumtirdzniecības jomā izsaka Colliers International (CI) eksperti, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Laikā, kad loģistikai piemērotu brīvu telpu Eiropas pilsētās ir mazāk nekā jebkad iepriekš, bet interneta tirdzniecība piedzīvo neredzētus augstumus, noliktavu saimniecība ir nozīmīga moderno dzīves veidu atbalstošā sastāvdaļa, norādīts šīs kompānijas pētījumā. Pašlaik vērojam dramatiskas patērētāju uzvedības izmaiņas līdztekus recesijai, norāda Colliers International Eiropas, Vidējo austrumu un Āfrikas izpētes vadītājs Damians Haringtons.
Sagaidāmas ir izmaiņas daudzu pilsētu centrālajās iepirkšanās ielās (t.s. high street). Mainīsies to «seja», ēku piepildījums jeb nomnieki. Daudzās klasiskā tirdzniecība varētu panīkt, savukārt reģionālajos centros tukšās telpas apdzīvos kafejnīcas, izklaides iestādes, brīvā laika pavadīšanai nepieciešamo lietu veikali un pārdotavas, paciņu saņemšanas punkti un dalītās darba vietas. Tiesa, ekonomikas lejupslīde krietni vairāk ir plucinājusi Lielbritānijas ielu tirdzniecības segmentu, savukārt Eiropas kontinentālajā daļā valda citi iepirkšanās paradumi, brīvo telpu piedāvājums nav plašs. Starptautiskās mazumtirdzniecības kompānijas jau samazina savu veikalu skaitu pat vairākkārt, savukārt to vietā nāk citu segmentu spēlētāji, piemēram, Lielbritānijā nostiprinās jaunas ķēdes, tostarp paku nosūtīšanai un saņemšanai paredzētā Doddle un burgernīcas Byron, kas sola atvērt 10 restorānus katru gadu.
Colliers International pētījums atklāj, ka augstākās klases noliktavu ienesīgums pēdējos gados ir būtiski samazinājies. Daudzas globālas kompānijas kā Next, River Island un John Lewis jau iznomā miljoniem kvadrātmetru noliktavu platības. Iespējas preci uzglabāt tuvāk patērētājiem ļauj tirgotājiem optimizēt piegāžu ķēdes, piedāvāt savas tirdzniecības vietas arī kā pasūtījumu saņemšanas punktus.
Daudzviet pasaulē, Eiropā zemes gabalu cena kāpj debesīs, liekot attīstītājiem meklēt jaunus risinājumus, kā racionāli izmantot telpas. Viens no tādiem – būvēt augstāk. Piemēram, Japānā ProLogis Parc Narita III var lepoties ar septiņstāvu noliktavu ar kopējo platību 62,4 tūkst. m2.
Visu rakstu Loģistikas bizness - iepirkšanās paradumu maiņas pavadā lasiet 14. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.