Eksperti

Pandēmija un iepirkšanās: Kādi ir pieprasītākie tehnoloģiju risinājumi mazumtirdzniecībā?

Uģis Začs, “StrongPoint” klientu servisa vadītājs,28.05.2021

Jaunākais izdevums

Pandēmijas iespaidā pašapkalpošanās kases ir piedzīvojušas līdz šim lielāko uzplaukumu.

Pēc mazumtirdzniecības tehnoloģiju risinājumu piegādātāja “StrongPoint” veiktās aptaujas datiem, 38% Latvijas iedzīvotāji atzīst, ka gandrīz katru reizi izmanto pašapkalpošanās kases, bet ceturtdaļa jeb 25% – vienmēr.

Pēdējais gads ir radījis vēlmi pārtikas produktu iegādi padarīt ātrāku, ērtāku un arī drošāku, lai pasargātu sevi un citus no iespējamiem inficēšanās riskiem. Taču mazumtirdzniecības tehnoloģiju sektoram attīstoties, arī pašapkalpošanās kases gaida interesanti jaunumi, kas atvieglos līdzšinējās grūtības.

Jaunumi pašapkalpošanās kasu sektorā

Kaimiņvalstī Lietuvā ir ieviests jauns pašapkalpošanās kases veids, kas atpazīst produktus bez svītrkoda vai manuālas ievades. Šāds risinājums nozīmē mazāku cilvēku kontaktu ar skārienjutīgā ekrāna virsmu, tādējādi veicinot drošāku iepirkšanās procesu no pandēmijas skatupunkta, un ātrāku iepirkšanos kopumā. Produktu manuāla meklēšana ekrānā trešdaļai Latvijas aptaujāto iedzīvotāju ir sagādājusi grūtības, tāpēc šāds risinājums būtu tieši laikā arī Latvijas pārtikas mazumtirdzniecības veikalos.

Toties Igaunijā ir ieviesta sejas atpazīšanas tehnoloģija, kas automātiski nosaka pircēja vecumu, lai iegādātos konkrētas preces. Šis risinājums strādā divos virzienos – pircējiem nav jāgaida kamēr konsultants pienāks, lai apstiprinātu pirkuma iegādi kasē, bet darbiniekiem ir vairāk laika, ko veltīt citu pircēju kvalitatīvai asistēšanai. Turklāt, ar tehnoloģiju iesaistīšanu tiek novērstas kļūmes uz cilvēkfaktora rēķina – bieži vien jauniešu vecumu ir grūti noteikt vai arī cilvēks kopš pases fotogrāfijas uzņemšanas ir stipri mainījies, kas pārdevējam liek apšaubīt dokumentu patieso īpašnieku. Sejas atpazīšanas tehnoloģija spēj ātri noteikt pircēja vecumu ar mākslīgā intelekta vecuma kontroles sistēmu, kas ar kameras palīdzību nolasa pircēja vaibstus.

Runājot par Latviju, šobrīd populāras ir pašapkalpošanās skenēšanas ierīces un pašapkalpošanās kases. Ja Latvijas mazumtirgotāji būs atvērti jauninājumiem, tad drīzumā līdzšinējos apmaksas veidus varētu papildināt arī viedie iepirkuma ratiņi. Nedaudz vairāk kā trešdaļa jeb 32% aptaujāto apstiprināja, ka viņu iepirkšanās pieredzi uzlabotu tieši viedo ratiņu risinājumu ieviešana. Šādu ratiņu funkcija ir ļoti līdzīga pašapkalpošanās kasēm, bet iepirkšanās process tiek veikts sinhroni kopā ar produktu izvēli. Pircējs paņem ratiņus, ievieto tur savus iepirkumu maisiņus un veic nepieciešamos pirkumus ar ratiņos uzstādīta skenera palīdzību. Turklāt, ratiņos ir uzstādīti svari, kas ļauj veikala darbiniekiem pārliecināties, vai neviens no veikala neiznes nenoskenētus produktus, līdz ar to, novēršot krāpniecības riskus.

Ērtāka pirkumu iegāde arī kautrīgajiem un steidzīgajiem pircējiem

Produkta atpazīšanai bez svītrkoda lielākā priekšrocība ir laika ietaupījums, kas būs būtiska vērtība arī tālākā nākotnē. Pircēju iepirkšanās laiks samazinās par 1,5 minūti, jo nav jāvelta laiks produkta meklēšanai katalogā vai konsultanta palīdzības gaidīšanai. Tajā pat laikā, veikala darbinieku resursus var izmantot vērtīgāk – nozīmīgāku uzdevumu izpildei, tādējādi ieguldot arī cilvēkresursu spēju attīstībā un izglītošanā. Kā arī bezkontakta iepirkšanās ļauj veikaliem pasargāt gan pircējus, gan savus darbiniekus no iespējamas inficēšanās ne tikai šī brīža situācijas kontekstā, bet arī tipiskajās gripas un citu vīrusu sezonās.

Kaut gan pašapkalpošanās kasu produkta atpazīšanas tehnoloģija Lietuvā vēl ir testēšanas sākumposmā, pircēji un veikala darbinieki par to ir izteikušies atzinīgi. Jaunās tehnoloģijas ļauj par 95% samazināt pieskaršanās reizes ekrānam, tādējādi paātrinot iepirkšanās procesu.

Interesantākie novērojumi ir radušies attiecībā uz pircējiem, kuri nereti izjūt kauna sajūtu, iegādājoties intīma rakstura preces. Kaut gan šādām izjūtām nav pamata, drošības sajūta, ka nebūs vajadzīga konsultanta palīdzība vai jāizvairās no acu kontakta ar pārdevēju, lai iegādātos vēlamās preces, ļauj pircējam brīvi un bez emocionāla diskomforta veikt pirkumu. Tāpat pārdevēji ir atzinuši, ka, pateicoties šīm kasēm, var izvairīties no neērtām situācijām ar cilvēkiem, kas ir steigā vai noguruši pēc garas darba dienas.

Pie tehnoloģijām ir jāpierod

Tāpat kā ar pirmajām pašapkalpošanās kasēm, arī pie šiem jauninājumiem ir jāpierod. Sākumā jaunie risinājumi šķiet apgrūtinoši un nevajadzīgi, jo ir jāmaina ierastie iepirkšanās paradumi, bet dati pierāda, ka cilvēki labprāt apgūst jaunas iepirkšanās metodes, ja tas viņiem sniedz mērāmu labumu vēlāk. Latvijā ir novērojama tendence, ka jaunas pašapkalpošanās tehnoloģijas ienāk lēnāk un mazāk kā kaimiņvalstīs, toties, pēc pirmajām izmēģinājuma reizēm, iedzīvotāji ātrāk tās apgūst un arī labprātāk izmanto turpmāk. Pretēji ir Lietuvā, kur tehnoloģijas ienāk salīdzinoši ātrāk un lielākā mērogā, iedzīvotāji pret tām ir rezervētāki un pielāgojas jaunajiem risinājumiem ilgākā laika periodā.

Kaut gan savu artavu mazumtirdzniecības tehnoloģiju attīstībā ir devusi globālā pandēmija, “McKinsey” pētījumā par patērētāju paradumu izmaiņām 79% cilvēku ir atzinuši, ka turpinās izmantot pašapkalpošanās kases arī pēc pandēmijas beigām, tāpēc šis tehnoloģiju attīstības sektors turpinās meklēt jaunus risinājumus arī turpmāk, lai arī nākotnē spētu nodrošināt pircējus ar ātrāku un viņu paradumu maiņām atbilstošiem risinājumiem.

Jaunie tehnoloģiju risinājumi noteikti ir ērtākas iepirkšanās nākotne, bet pirms to ieviešanas veikalu ķēdēs, mazumtirgotājiem ir jānosaka, ko viņi vēlās panākt un kurš risinājums būs ērtākais viņu konkrētajai situācijai. Ja tirgotājs vēlas jēgpilnāk izmantot cilvēkresursus, tad produkta atpazīšanas un vecuma kontroles tehnoloģijas būs tieši laikā, bet, ja uzņēmuma mērķis ir uzlabot pārdošanas rādītājus, tad lieti noderēs viedie ratiņi, kuru ekrānus var izmantot mārketinga komunikācijai. Katrs no šiem risinājumiem ir liels finansiālais ieguldījums, tāpēc mazumtirgotājiem ir jāizvērtē savi mērķi un to īstenošanas taktika.

*Pētījums veikts pēc “StrongPoint” pasūtījuma šī gada martā un aprīlī trīs Baltijas valstīs, katrā aptaujājot 800 iedzīvotājus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 pandēmija veicinājusi moderno tehnoloģiju attīstību mazumtirdzniecības nozarē, tiek prognozēts, ka nākamo septiņu gadu laikā pašapkalpošanās bizness piedzīvos divkāršu izaugsmi.

To DB organizētajā konferencē Future Retail 2021: Tehnoloģijas un to inovācijas tirdzniecībā norāda SIA StrongPoint pašapkalpošanās risinājumu direktors Darius Lapienis (Darius Lapienis). Viņš uzsver, ka e-komercija pandēmijas laikā pasaulē piedzīvojusi aptuveni 50% lielu pieaugumu, Baltijā – pat vēl vairāk, ievērojami palielinājies arī to cilvēku skaits, kuri labprātāk tirdzniecības vietās izmanto pašapkalpošanās iespējas. Būtisks tehnoloģiskais lēciens vērojams arī tirdzniecības analītikas jomā.

Ieguvums visiem

Liela daļa pircēju jau šobrīd labprāt veikalos izvēlas pašapkalpošanās kases, tiek prognozēts, ka šādu cilvēku skaits katru gadu palielināsies par aptuveni 10 līdz 13%, teic D. Lapienis. “Arī StrongPoint veiktais pētījums Latvijā apliecina – šis pirkumu apmaksas veids kļuvis par daļu no mūsu sabiedrības ikdienas. Aptaujājot 1000 respondentu, noskaidrots, ka jau pašlaik 60% cilvēku pašapkalpošanās iespējas izmanto bieži vai vienmēr. Pieprasījuma pieauguma ietekmē attīstās arī tehnoloģijas. Datora redzes funkcija pašapkalpošanās kases kā norēķinu veidu padara drošāku no tirgotāju un ērtāku no pircēju skatupunkta. Tā ir viena no novitātēm, kas pašlaik pieejama gan pasaulē, gan tepat kaimiņos, Lietuvā, un drīzumā varētu tikt ieviesta arī Latvijas tirgū. Ar datora redzes palīdzību iespējams preci atpazīt bez svītru koda, tas nozīmē, ka pircējam vairs nebūs nepieciešams iedziļināties sarežģītās izvēlnēs, mēģinot saprast, tieši kuru preci viņš ir izvēlējies. Savukārt no pārdevēju aspekta tas nozīmē, ka vizuāli līdzīgas preces vairs nevarēs tikt sajauktas un dārgākas preces nebūs iespējams iegādāties par zemāku cenu. Šis risinājums palīdzēs izvairīties arī no apzinātas krāpšanas. Reāls piemērs – kāds pircējs veikalā uz svariem bija uzlicis dārgu alkohola pudeli, bet atzīmējis, ka tie ir kartupeļi. Ar datora redzes funkciju šāda krāpniecība nebūs iespējama,” pauž D. Lapienis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirdzniecības tehnoloģiju risinājumu piegādātājs StrongPoint kopā ar humanoīdu robotu piegādātāju pasaulē Halodi Robotics izstrādās pārtikas mazumtirdzniecības veikalu robotikas risinājumus.

Pirmo humanoīdu robota prototipu plānots izveidot līdz šī gada nogalei, savukārt no 2023. gada varētu jau sākt masveida ražošanu un pielietošanu veikalu ķēdēs. Partnerības vērtība ir aptuveni 800 000 eiro – pusi finanšu piešķirot pētniecībai un attīstībai, bet otru pusi – ieguldījumā Halodi Robotics.

Humanoīda jeb cilvēkveidīga robota izveide, kas plānota tieši mazumtirdzniecības sektoram, tiek īstenota pirmo reizi. Tā mērķis nav aizvietot cilvēkus, bet gan palīdzēt mazumtirdzniecībā strādājošajiem pārprofilēties un veicināt darbinieku piesaisti sarežģītākiem uzdevumiem, piemēram, procesu plānošanai vai komunikācijas uzdevumiem. Savukārt roboti veiktu ikdienišķākas darbības, kas rada mazāku pievienoto vērtību, bet ir neizbēgamas jebkurā tirdzniecības darbībā, piemēram, monotonas darbības preču izvietošanai, pārkārtošanai un sakārtošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Future Retail konference fokusēsies uz tehnoloģiju inovācijām tirdzniecībā

DB,10.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdevniecība Dienas Bizness sadarbībā ar StrongPoint, Tiki-Taka PAY, 220.lv, Excellent Latvia un Nielsen IQ 12.augustā aicina uz tiešsaistes konferenci Future Retail 2021: Tehnoloģijas un to inovācijas tirdzniecībā.

Dienas Biznesa organizētajā nozares konferencē, kuru moderēs Dienas Biznesa žurnāliste Armanda Vilciņa, pieredzē dalīsies labi zināmi speciālisti no ievērojamiem tirdzniecības un tehnoloģiju nozares uzņēmumiem: StrongPoint, Datakom, 220.lv u.c. Konferences dalībnieki rosinās paskatīties uz Latvijas tirdzniecības nozari un aktuālajiem izaicinājumiem tehnoloģiju progresa ietekmē.

"Mazumtirdzniecības nozare piedzīvo nepārtrauktu transformācijas procesu. Pēdējais gads ir bijis patiess izaicinājums, ar pastāvīgo dinamiku un nepieciešamību pielāgoties mainīgajai situācijai. Pandēmija vēl vairāk paātrināja noteiktu tehnoloģiju attīstību un lietošanu," par mazumtirdzniecības tehnoloģiju inovācijām un kādu tehnoloģisko progresu veicinājusi pandēmija, tiešsaistes konferences skatītājiem pastāstīs Darjus Lapienis, StrongPoint pašapkalpošanās risinājumu direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumiem pielāgojoties arvien augošajām patērētāju prasībām un vajadzībām, mazumtirdzniecības nozare šobrīd piedzīvo būtiskas pārmaiņas.

“StrongPoint" organizētajā "Baltic Retail Forum 2024" pasākumā tehnoloģiju uzņēmums “Zebra Technologies” stāstīja par mazumtirdzniecības veikalu transformāciju, uzsverot, ka ikreiz, kad patērētājs gūst uzlabotu iepirkšanās pieredzi, viņa gaidas no mazumtirdzniecības uzņēmumiem tiek paceltas jaunā, augstākā līmenī.

Mazumtirdzniecības nozare šobrīd piedzīvo būtiskas pārmaiņas, kas galvenokārt saistītas ar darbaspēka izmaksu pieaugumu un nepieciešamību darīt vairāk, izmantojot mazāk resursu. Uzņēmumi izjūt spiedienu paaugstināt efektivitāti un samazināt izmaksas, vienlaikus uzturot augstu pakalpojumu kvalitāti. Tehnoloģiju uzņēmums "Zebra Technologies" uzsver, ka tirdzniecības tehnoloģijām ir būtiska loma darbības procesu racionalizēšanā un klientu pieredzes uzlabošanā. Mazumtirgotāji konkurē gan tradicionālajā, gan tiešsaistes tirgū, un “izdzīvo” tie, kas spēj ātri pielāgoties mainīgajām tirgus tendencēm un ieviest inovatīvus risinājumus. Tāpēc tradicionālie mazumtirgotāji aktīvi investē tirdzniecības tehnoloģijās un uzlabo veikalu darbību, lai saglabātu konkurētspēju un atbilstu patērētāju augošajām prasībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Ko varam mācīties no iepriekšējā gada e-komercijā?

Uģis Začs, StrongPoint klientu servisa vadītājs; Jēkabs Tutiņš, Barbora.lv komunikācijas speciālists,31.01.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pandēmijas ietekmē iepirkšanās internetā ir kļuvusi par teju pašsaprotamu ikdienas paradumu. Pulcēšanās ierobežojumi un vēlme pasargāt savu un apkārtējo veselību ir radījusi labvēlīgu augsni pircēju paradumu maiņai, tādējādi paātrinot e-komercijas attīstību divas līdz pat piecas reizes.

Pagājušais gads ir iezīmējis paliekošas mazumtirdzniecības tendences, kas arī turpmāk būtiski attīstīs e-komercijas nozari un radīs jaunus pircēju paradumus.

Pircēji sagaida aizvien ātrākas piegādes

“E-komercija jau ir kļuvusi par plaši zināmu un apspriestu tematu un teju katrs uzņēmums meklē iespējas, kā attīstīt savu tirdzniecības platformu. Taču, pirkumiem internetā kļūstot aizvien populārākiem, pieaug arī pircēju vēlmes. Lielu pieprasījumu ir guvusi ātrā piegāde jeb q-komercija (quick commerce) – pircēji ne tikai vēlās saņemt savus pirkumus tajā pašā dienā, bet jau tuvāko stundu laikā,” stāsta Uģis Začs, StrongPoint klientu servisa vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Iepirkšanās paradumu maiņa: ko izvēlas šodienas pircējs?

Anda Daliņa, NielsenIQ Latvia mazumtirdzniecības pakalpojumu vadītāja; Uģis Začs, “StrongPoint” klientu servisa vadītājs,15.06.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirdzniecības nozare vienmēr ir sinhroni līdzdarbojusies pircēju iepirkšanās paradumiem, kurus, savukārt, ietekmē dažādi ārējie notikumi un apstākļi. Pēdējo gadu laikā ir notikuši daudzi negaidīti pavērsieni, kas ir ietekmējuši sabiedrības noskaņojumu un veidu, kā tiek veikti ikdienas pirkumi.

Pandēmijas radītie ierobežojumi un Krievijas izraisītais karš Ukrainā ir “sašūpojis” gan ekonomiku, gan arī mazumtirdzniecības nozari, kā arī licis pircējiem pārdomāt savus tēriņus un pielāgot iepirkšanās paradumus.

Latvija – atlaižu kultūras eksperti

Baltijā Dzeltenas vai sarkanas, lielāka izmēra, ar uzrakstu treknrakstā – tā izskatās tipiskas preču cenu zīmes, kuras liela daļa pircēju ar acīm vienmēr sameklē, veicot savus ikdienas pirkumus. Pēc Strategic Planner Global apkopotajiem datiem gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju (48 %) izvēlas preces, kurām ir atlaide, tādējādi ierindojot Latviju un tās atlaižu kultūru trešajā vietā starp visām 28 Eiropas valstīm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai mākslīgais intelekts veikalā var noķert garnadzi?

Uģis Začs, StrongPoint klientu servisa vadītājs,04.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirdzniecība ir viena no jomām, kurā strauji ienāk jaunākās tehnoloģijas – sākot no mākslīgā intelekta un ar to darbināmiem robotiem, līdz pat inteliģentiem automatizācijas risinājumiem un paplašinātajai realitātei. Kā šie mazumtirdzniecības risinājumi tuvākajā nākotnē ietekmēs pircēju iepirkšanās paradumus un Latvijas veikalu darbību, un vai tie spēs cīnīties ar zādzību pieaugumu?

Jāuzsver, ka ekonomiskie apstākļi un augstā inflācija Latvijā ir bijis katalizators veikalu automatizācijas uzplaukumam. Šis process ne tikai optimizē resursus, bet arī nodrošina klientiem augstas kvalitātes un efektīvu iepirkšanās pieredzi. Abu minēto faktoru mijiedarbībā ir radīta uzlabota un tehnoloģiski piesātināta mazumtirdzniecības vide, kurā uzņēmumi sasniedz savu maksimālo efektivitāti, bet pircējiem tiek nodrošinātas ērtības un personalizēta apkalpošana.

Mākslīgais intelekts cīņā ar zādzībām

Mākslīgā intelekta risinājumi arvien biežāk tiek izmantoti mazumtirdzniecībā, nodrošinot pašapkalpošanās kasu netraucētu darbību, palīdzot efektīvāk pārvaldīt preču piegādi, labāk izprast patērētāju uzvedību un pasargāt no zādzībām. Jāatzīst, ka zādzības šobrīd ir viena no aktuālākajām problēmām mazumtirdzniecības nozarē, turklāt inflācijas apstākļos tā ir kļuvusi vēl izplatītāka.

Komentāri

Pievienot komentāru