Pēdējie gadi Latvijas mazumtirdzniecības tirgū bijuši aktīvi un gana raibi. Iepirkšanās centru nozarē ienāk jauni spēlētāji un nesnauž arī esošie, rūpīgi domājot, kā uzlabot un attīstīt piedāvājumu saviem klientiem.
Laikā, kad iepirkšanās internetā arvien pieaug un pircējiem ir vairāk iespēju, zīmoli nevar atļauties konkurēt tikai ar cenu. Būtiska nozīme ir spējai nodrošināt neatkārtojamu pieredzi kā klātienē, tā arī tiešsaistes platformās. Tieši pircēji ir tie, kas definē, kādā virzienā nozarei ir jāattīstās, bet konkurences līmenis nosaka attīstības tempu.
Kopumā mazumtirdzniecības tirgus (bez auto degvielas tirdzniecības) pieaugums Latvijā ir stabils, 2019. gadā sasniedzot +5,3% pieaugumu. Šis rezultāts, manuprāt, ir vērtējams kā ļoti labs, ņemot vērā to, ka ir saistīts ne tikai ar inflācijas ietekmi (2019.gadā visu preču un pakalpojumu inflācija sasniedza 2,8%), bet gan arī ar apjoma pieaugumu.
Tas nozīmē, ka pircējs dažādu preču vai pakalpojumu pirkuma grozā ieliek vairāk vienību nekā tas bija pērn. Analizējot tirgus situāciju attiecībā uz iepirkšanās centriem, jāsaka, ka nepārtikas tirdzniecībai iepirkšanās centros ir daudz lielāka daļa no pārdošanām, nekā vidēji valstī. Tieši tādēļ lielāku akcentu veltām nepārtikas preču tirgus situācijas analīzei, kur 2019. gadā bija vērojams vēl lielāks pieaugums jeb +5,9% nekā kopējā mazumtirdzniecības tirgū (nepārtikas preču inflācija 2019. gadā – 2,1%).
Īpaši vēlos atzīmēt apģērbu un apavu mazumtirdzniecības izaugsmes datus, kur salīdzinājumā ar kritumu, kas tika piedzīvots 2018.gadā, pērn jau bija vērojams stabils pieaugums +5,4% apmērā (2018. gada inflācijas līmenis – 1,5%). Kā vienu no straujāk augošajām nozarēm 2019. gadā, kas ir saistīta ar iepirkšanās centriem, jāmin ēdināšanas pakalpojumu nozari, kur vidējais pieauguma temps ir 16% robežās(1).
Visi šie rādītāji vien apstiprina to, ka vidējais labklājības līmenis valstī pieaug un pircējs ir gatavs tērēt vairāk, kā arī pievērš uzmanību dārgākām precēm nekā iepriekš.
2019. gads viennozīmīgi var tikt atzīmēts kā pārmaiņu sākuma gads iepirkšanās centru sfērā. "Akropolei" ienākot Latvijā, ievērojami aktivizējās pārējie tirgus spēlētāji – rosība iepirkšanās centros notiek gan daudz aktīvākā mārketinga darbībā, gan tādos jautājumos kā interjers, papildu izklaides un atpūtas iespējas, piedāvāto zīmolu un pakalpojumu plašums un klāsts. Turpmākajos gados arī citi iepirkšanās centri Latvijā plāno attīstīties piedāvājuma klāsta plašumā, ierīkojot izklaides un atpūtas zonas vai kopumā renovējot, pārveidojot centra konceptu.
Lai gan konkurence iepirkšanās centru vidū ir gana sīva, uzskatu, ka tikai aktīvā konkurences vidē ir iespēja visātrāk un efektīvāk attīstīties, jo nav laika snaust. Nepārtraukti ir jādomā par klientu vajadzībām, jāpēta tirgus un pircēju uzvedība, jāievieš inovācijas... Šādā tirgus situācijā vinnētājs vienmēr ir klients, kas gala rezultātā stimulē arī konkrētās mazumtirdzniecības sfēras kopējo izaugsmi.
(1) Centrālās statistikas pārvaldes dati par nepilnu 2019. gadu.