Tradicionāli e-komercijā vasaras mēneši tiek asociēti ar tirdzniecības apjomu samazināšanos, jo pircēji dodas tuvākos un tālākos ceļojumos, kā arī rēķinās ar papildu izdevumiem, piemēram, vasaras nometnēm.
Tomēr jaunākie dati par patērētāju iepirkšanās paradumiem vasaras mēnešos rāda kontrastējošu ainu, atklājot uzņēmumiem jaunas iespējas izmantot mainīgās patēriņa tendences savā labā un mazāk sāpīgi pārdzīvot vasaras lejupslīdi.
Jaunas vēsmas patērētāju iepirkšanās paradumos
Nesen veiktā “TRY Dig Latvia” aptauja liecina, ka vairāk nekā puse jeb 58 % Latvijas iedzīvotāju vasaras laikā tiešsaistē iepērkas tikpat bieži, kā citos mēnešos, bet teju katrs desmitais – un jo sevišķi jaunieši – tiešsaistē iepērkas pat biežāk . Šāda tendence ir sastopama ne tikai Latvijā, bet arī citviet pasaulē.
Piemēram, ASV pētījums par iepirkšanās paradumiem vasarā atklāja, ka 22 % aptaujāto vasaras iepirkšanās vajadzībām plāno atvēlēt lielāku budžetu kā pērn . Redzam arī interesantas tendences patērētāju uzvedībā ar acīmredzamu spontanitātes un stratēģiskas iepirkšanās sajaukumu. 8 % respondentu norādījuši, ka vasaras izpārdošanu laikā bieži veic pirkumus, ko citādi neveiktu, bet katrs trešais izmanto vasaras izpārdošanu periodus, lai veiktu jau iepriekš plānotus pirkumus ar mērķi ietaupīt. Turklāt vairums respondentu atzīst, ka viņu pirkumi, salīdzinot ar citiem gadalaikiem, būtiski nemainās.
Modinātājzvans e-komercijas uzņēmumiem
Manuprāt, aptaujas rezultātiem vajadzētu kalpot kā modinātājzvanam e-komercijas uzņēmumiem, uzsverot nepieciešamību saglabāt modrību un pielāgoties. Pastāvīgā patērētāju aktivitāte tiešsaistē, neskatoties uz ekonomiskām svārstībām, inflāciju un atvaļinājumu laiku, apliecina tiešsaistes iepirkšanās pastāvīgo lomu cilvēku dzīvē. Pat vasarā, kad tiek pieņemts, ka cilvēki labprātāk atrastos ārā, nevis tiešsaistē, e-komercijas uzņēmumi var sagaidīt stabilu iepirkšanās aktivitāti. Padomājiet – ja 22 % patērētāju palielina savu budžetu vasaras mēnešos, kā jūsu uzņēmums var izmantot šo pieaugumu savā labā?
Šī mainīgā patērētāju dinamika liek uzdot jautājumu – vai “vasaras kritums” patiesi ir tendence vai tomēr nozares uzturēts mīts, kas vairs neatbilst mūsdienu iepirkšanās paradumu realitātei? Dati liecina par otro scenāriju, skaidri norādot uz patērētāju gatavību iepirkties un viņu atsaucību uz sezonālām izpārdošanām.
Kā vasaru pārvērst par iespēju laiku?
Kā tad īsti e-komercijas uzņēmumiem vasarā rīkoties? Pirmkārt, radot aktuālu un sezonai atbilstošu saturu. Otrkārt, pārliecināties, ka tīmekļa vietne ir pieejama un ērti lietojama no mobilās ierīces, jo vasaras pirkumi nereti tiek veikti, esot ceļā. Treškārt, izanalizēt pārdošanas un mārketinga datus no iepriekšējiem periodiem, lai gūtu vērtīgu ieskatu patērētāju uzvedībā un interesēs.
Vasara arī kalpo kā ideāls laiks, lai sagatavotos gaidāmajām rudens un ziemas sezonām. Piemēram, tīmekļa vietnes lietojamības audits var būt lielisks sākumpunkts tālākai analīzei un klientu uzvedības izpētei. Pat, ja konkrētam interneta veikalam vasara ir klusākā sezona, šo periodu var izmantot stratēģiski. Resursu ieguldīšana vietnes uzlabošanā un izpratne par to, ka interneta veikals ir dinamiska vienība, kurai nepieciešama pastāvīga uzmanība, var dot ievērojamu atdevi.
E-komercijas ainavai attīstoties, uzņēmumiem ir pienācis laiks izvērtēt un pārdefinēt savu pieeju vasaras mēnešiem. Izpratne par patērētāju sezonālo uzvedību ļaus pielāgoties un palielināt savu klātbūtni tiešsaistē, pārvēršot vasaras "pagrimumu" par izaugsmes potenciālu. Tas attiecas arī uz klasisko “rudens-ziemas” produktu un pakalpojumu pārdevējiem, jo ir vērts atcerēties, ka patērētāji bieži izmanto šo laiku, lai nodrošinātos ziemai, gūstot labumu no vasaras īpašajiem piedāvājumiem. Galu galā ieguvēji būs tie, kuri nebaidīsies investēt, iepazīt savus klientus un proaktīvi reaģēt.