Ģimenes uzņēmumus, kas veido aptuveni divas trešdaļas no pasaules biznesa, bieži viens spēcīgāk virza ģimenes vērtības un emocijas, nevis finanšu apsvērumi, saka PricewaterhouseCoopers (PwC) partneris Stevs Klops.
Cilvēki mēdz domāt, ka visi ģimenes biznesi ir mazi. Patiesībā tā nav. Tiek lēsts, ka aptuveni divas trešdaļas no pasaules biznesa veido ģimenes uzņēmumi. Te var minēt bērnu rotaļlietu ražotāju Lego, autoražotāju Porcshe, tirdzniecības kompāniju Wall - Mart u. c. Ģimenes uzņēmumus vienojošā iezīme ir nevis lielums, bet dibinātāja vai īpašnieka ietekme uzņēmuma darbībā. Tajos pārklājas dažādas intereses - ģimenei, īpašniekam un kompānijai svarīgais.
Veiksmīgākās kompānija spēj atrast līdzsvaru starp šiem interešu laukiem, un tas atspoguļojas profesionālā kompānijas menedžmentā, atbildīgā īpašnieka uzvedībā un harmoniskās attiecībās ģimenē. «Parasti šādām kompānijām ir skaidri aprakstīta procedūra par vadītāja/līdera iecelšanu, balsošanas veidu, nosacījumiem, kad ģimenes locekļi var strādāt kompānijā utt.,» norāda PwC aprakstā par ģimenes uzņēmumiem.
«Ģimenes uzņēmumos daudz ko nosaka ģimenes filozofija, vērtības, kas ne vienmēr ir saistītas ar naudu. Biržā kotētajiem uzņēmumiem galvenais atskaites punkts ir finanšu rezultāti, kas regulāri jāpublisko. Ģimenes biznesam nav jāpaskaidro tirgum, kāpēc viņi izdomāja ieguldīt jaunā iekārtā vai ieviest jaunu produktu līniju,» pieredzē dalās S. Klops.
Viņaprāt, interesantākā ģimenes biznesu iezīme ir emociju un jūtu ietekme biznesa vadīšanā. «Ja runāsiet ar kādu īpašnieku par produktu, kas ilgstoši nenes peļņu, atklāsiet, ka aiz tā stāv emocijas. Maz ticams, ka kaut ko tādu jūs atradīsiet biržā kotētās kompānijās.» Emocijām un jūtām kā virzošajam spēkam ir gan labā, gan sliktā puse, norāda konsultants, jo tās var kaldināt veiksmi un panākumus, bet var mudināt riskēt vairāk, nekā prāts ļauj. «Vienmēr esmu pārsteigts, kad strādāju ar šiem uzņēmumiem: īpašnieks uz līdzenas vietas var pieņemt svarīgu lēmumu - darām tā. Cita veida uzņēmumos tik viegli tas nenotiek - tur kā siets, piemēram, darbojas padomes,» saka S. Klops.