Jaunākais EY un Sanktgallenes Universitātes pētījums Family Business Index 2023 atklāj, ka indeksā iekļauto pasaules 500 lielāko ģimenes uzņēmumu pagājušajā gada ieņēmumi bija 8.02 triljoni ASV dolāru, kas ir par 10% vairāk kā gadu iepriekš.
Proti, indekss parāda, ka ģimenes uzņēmumi kopumā ir veiksmīgāki un aug straujāk par ekonomiku kopumā – pērn pasaules ekonomikas izaugsme bija 3.2% saskaņā ar OECD datiem.
Pasaules 500 lielākajos ģimenes uzņēmumos pērn strādāja 24.52 miljoni cilvēku un tie darbojās 47 dažādās jurisdikcijās. Lielāko ģimenes uzņēmumu īpatsvars pasaules ekonomikā ir tik liels, ka šie uzņēmumi kopā veidotu trešo lielāko ekonomiku pasaulē – pēc ASV un Ķīnas. Divas trešdaļas Indeksā iekļauto pasaules lielāko 500 uzņēmumu jeb 66% strādā vai nu plaša patēriņa preču ražošanā (37%) vai mašīnbūves un mobilitātes nozarēs (29%). Enerģētikā strādā 8% šo uzņēmumu, bet finanšu pakalpojumu nozarē – 6%.
“Ģimenes uzņēmumu uzņēmējdarbības veiksmi raksturo dažādi faktori, piemēram, izteikti augsta mērķtiecība un motivācija saglabāt un attīstīt ģimenes “lietu”, kā arī vērtību un zināšanu audzināšana no mazotnes. Tāpat veiksmīgi ģimenes uzņēmumi spēj tirgū izcelt savu tradīciju nozīmi, kas palīdz mārketingā, kā arī tie veiksmīgi nosargā un attīsta kādu vēsturiski izveidotu tirgus priekšrocību. Šo uzņēmumu lielākais izaicinājums nereti ir tieši līderības nodošana nākamajām paaudzēm, taču arī šajā ziņā veiksmīgākie ģimenes uzņēmumi spēj rast stratēģiski pārdomātus risinājumus”, stāsta Guntars Krols, EY Partneris, Stratēģijas un Darījumu konsultāciju nodaļas vadītājs Baltijas valstīs.
Saskaņā ar pētījumu, vecākais no Indeksā iekļautajiem lielākajiem pasaules ģimenes uzņēmumiem ir Japānas Takenaka Corporation, kas strādā jau 412 gadus. Kopumā 31% no Indeksā iekļautajiem uzņēmumiem ir vairāk kā 100 gadus vecs un 57% no tiem ir bāzēti Eiropā un 25% tieši Vācijā. Trīs ceturtdaļas (76%) šī gada Indeksā iekļauto uzņēmumu ir vairāk kā 50 gadus veci.
Pētījums atklāj, ka 45% gadījumu šo ģimenes uzņēmumu valdes priekšsēdētājs joprojām ir kāds no īpašnieku ģimenes locekļiem, bet gandrīz ceturtdaļā uzņēmumu – 23% - visi valdes locekļi ir īpašnieku ģimenes pārstāvji. Vidējais lielāko ģimenes uzņēmumu valdes locekļu vecums ir 62 gadi un tikai 19% gadījumu valdes pozīcijās ir kāds no ģimenes jaunākās paaudzes – proti, zem 40 gadu vecuma.
EY un Sanktgallenes Universitātes pētījums arī atklāj, ka ģimenes uzņēmumi nav veiksmīgi dzimumu lomu līdztiesības ievērošanā. Piemēram, šī gada Indeksā tikai 5.8% (29 uzņēmumos) valdes priekšsēdētāja ir sieviete un kopumā apskatītajā lielāko ģimenes uzņēmumu lokā tikai 23% dažādās valdes pozīcijās ir sievietes.