Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild optikas salonu tīkla Metropole īpašnieks Jānis Kossovičs. «Uzņēmums, kas balstās uz ģimenes vērtībām. Īsts ģimenes uzņēmums. Uzņēmumus, kas balstās uz cilvēcīgajām vērtībām. Biznesu rada un veido cilvēki, ar kuriem strādāju,» tā savu uzņēmumu raksturo J. Kossovičs. 23 optikas saloni Metropole izvietojušies 18 Latvijas pilsētās.
- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Mums ģimenē vienmēr ir bijusi spēcīga saikne. Stāsts, kādēļ kopā ar savu ģimeni esam optikas nozarē – saistīts ar manu jaunāko brāli. Viņam, pavisam mazam esot, ārsti piedēvēja skarbu diagnozi – viņš būs redzes invalīds. Paši to nespējām pieņemt, jo brālis - gluži tāpat kā visi bērni – bija dzīvespriecīgs, spēlējās ar mantām – nekas neliecināja, ka diagnoze varētu būt tik «smaga». Tolaik ar optiku bijām stipri uz «jūs» – nevienam ģimenē brilles nebija nepieciešamas. Turklāt optikas nozare nebija tik attīstīta, kā tas ir šobrīd, tostarp arī informācijas trūkums. Braucām uz Maskavu, lai atrastu un izgatavotu brālim nepieciešamās brilles ar neiedomājami biezām briļļu lēcām. Tas arī bija pirmais solis ceļā uz optikas nozari.
Jau vēlāk arī mana pirmā darba vieta bija LU Optometrijas centrs, savukārt mana mamma Lonija, kura šobrīd tur rūpi par viņas vārdā nosaukto optikas studiju Lonija, tolaik strādāja par konsultanti optikas salonā. Mūsu zināšanas auga, mēs vēlējāmies piepildīt mūsu pašu vēlmi – palīdzēt cilvēkiem kvalitatīvi ieraudzīt. Tādēļ vienā dienā sarīkoju ģimenes sapulci un pār visām varēm, dažādus argumentus minot, centos «pielauzt» ģimeni ieķīlāt bankā mūsu vienīgo īpašumu – dzīvokli, lai varētu saņemt aizdevumu biznesa uzsākšanai. Manī dzīvoja jaunības maksimālisms, tik tikko biju pabeidzis Rīgas Komercskolu un studēju LU biznesa vadību, un ar šādu priekšlikumu šokēju ģimeni. Viņu sākotnējās bažas bija milzīgas – un kas būs, ja neizdosies?
Es esmu tas, ko es daru. Un man patīk tas, ko daru.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Mani priecē nozares attīstība kopumā, arī pasaulē - tā ir attīstījusies neiedomājami ātri, un nav salīdzināms, piemēram, tas, kādas optikas preces bija iespējams iegādāties pirms 10 gadiem. Tomēr vienlaikus ir arī stagnācija domāšanas līmenī – katrs domā par savu izdevīgumu, bet nedomā par ieguvumu, ko var saņemt, ja varētu apvienoties, piemēram, dažādos projektos. Ir informācijas laikmets – cilvēks pirms ko iegādāsies, par to centīsies uzzināt informāciju no 10 avotiem – aprunāsies ar kaimiņu, palasīs avīzi, sameklēs internetā, palasīs atsauksmes utml. Citi optikas nozares spēlētāji tā pa īstam nav vēlējušies apvienoties, piemēram, kopīgos sabiedrības izglītošanas projektos par dažādām preču grupām – te ieguvēji būtu abi ikdienā savstarpēji konkurējoši uzņēmumi. Varu lepoties, ka atsevišķi optikas nozares spēlētāji ir ņēmuši piemēru no optikas Metropole aktivitātēm un pat «špiko» tās. Piemēram, ik gadu pie mums norisinās īpaša akcija – «Cik gadu – tāda atlaide!» – ir kāda optika, kas regulāri to «špiko» un pat pamanās izveidot līdzīgu vizuālo noformējumu uz saviem skatlogiem. Tāpat mūsu redzes aprūpes speciālisti gatavo informatīvus rakstus, un redzu, ka salīdzinoši nesen šo pieredzi ir pārņēmuši arī citi – veiksmīgi vai mazāk veiksmīgi, tas ir cits jautājums!
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Mans prieks ir mani ilggadējie kolēģi – tie, ar kuriem «es varu iet partizānos». Mani iepriecina mūsu uzņēmuma radošais mārketings – mēs spēcīgi un pārliecināti laužam stereotipu, ka optikas nozare tāds «sausiņu bizness» vien ir.
Mani apbēdina tas, ka, godīgi atzīšos, vairs sejā neatpazīstu katru uzņēmuma darbinieku. Kad bijām mazs uzņēmums – visi bija «savējie», visus varēju apzvanīt – apsveikt dzimšanas dienās, ar bērna piedzimšanu, tāds individuāls un sirsnīgs kontakts. Šobrīd, tiekoties ikgadējā lielajā darba pasākumā, man ir jāsasprindzina savas pelēkās šūniņas, lai atcerētos, kuras pilsētas Metropolē darbinieks strādā. Iemesls tam ir gluži vienkāršs – uzņēmums strauji aug un mums ir piebiedrojušies jauni censoņi, kurus vēl neesmu paguvis iepazīt.
- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?
Jā, protams, var! Kā jau minēju iepriekš – optikas bizness nav «sausiņi» vien. Mums ir ļoti daudz, ko stāstīt un rādīt saviem sekotājiem. Turklāt esam izveidojuši arī savu īpašo Facebook darbinieku grupu, kurā aicināti tiek tikai darbinieki – pārspriežam un dalāmies, par ko vien vēlamies - šādi cenšamies būt viens otram tuvāki. Piemēram, salona darbinieki Ventspilī var uzzināt, ko piedzīvojis optometrists Rēzeknē.
- Vai uzņēmumā izjūtat problēmas, kas saistītas ar darbaspēku?
Jā un vienlaikus – nē. Varu apgalvot, ka mums ir «noturīgs» darba kolektīvs. Taču dažbrīd rodas grūtības atrast profesionālus redzes aprūpes speciālistus. Pabeidzot augstskolu un iegūstot maģistra grādu optometrijā, jaunajiem augstskolu absolventiem tā pa īstam nav pieredzes darbā optometrista kabinetā – katrs ir jāapmāca individuāli koriģēt redzi. Šis darbs tad paliek vairs, nevis augstskolas ziņā – kā tam loģiski būtu jābūt, bet gan darba devēja ziņā. Ir grūti atrast redzes speciālistus - optometristus reģionos, kas tieši ir mūsu biznesa lielākā specifika, jo viņi atbrauc studēt uz Rīgu no lauku reģioniem, bet galvaspilsētā satiek savu otro pusi, iemīlas un paliek tepat uz dzīvi. Tad mēs viņus dažādi motivējam, lai viņi nāktu atpakaļ uz reģioniem.
- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Viņam ir jābūt ar «zaļām asinīm» :) Ņemot vērā to, ka optiku Metropole raksturo zaļā krāsa, tad vēlamies, lai cilvēks, kurš vēlas būt viens no mūsējiem, tāds arī jūtas un pierāda to darbos. Viņam ir jābūt ne tikai labam darbiniekam, bet arī «savējam» - mūsu uzņēmumā valda sirsnīgas darba kolēģu attiecības, tādēļ iejusties te ir viegli, protams, ja tiek pieņemta uzņēmuma kultūra un ir sapratne par mērķiem, uz kuriem kopīgi ejam. Mēs meklējam un novērtējam cilvēkos mums līdzīgās vērtības. Kuras ir: spēt pieiet lietām netradicionāli. Lai patīk nozare. Būt koleģiālam un draudzīgam. Parējo spējam iemācīt.
- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Vienu no svarīgajiem mērķiem jau esam piepildījuši – kļūstot par vienīgo leģendārā Carl ZEISS briļļu lēcu pārstāvi Latvijā, tātad - jūtamies novērtēti.
Protams, vēlamies kļūt plašāki un ienest Metropoles dvesmu aizvien jaunās Latvijas pilsētās. Tāpat mums ir vairāki draudzīgie grupas uzņēmumi kā optikas saloni Outlet Optika, interneta veikals kontaktlēcu lietotājiem Manaslecas.lv, optikas studija Lonija – kāds no tiem dosies iekarot ārzemju tirgus.
Plānojam aktivitātes Lietuvas un Igaunijas tirgos. Šobrīd strādājm pie optikas veikala internetā opticroom.nl, kas savu startu piedzīvos Dānijā un Nīderlandē, jo ir uzticami partneri.
Esam izveidojuši principiāli jaunu projektu Latvijas tirgū – Manaslecas.lv Spot jeb kā to paši dēvējam «tirdzniecības kapsulu» kontaktlēcu lietotājiem, kuri steigā, dodoties uz tirdzniecības centru, turpat var iegādāties visu, kas nepieciešams kontaktlēcu lietotājam.
Meklējam savu izaugsmi ārzemju tirgos.
- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Neko, izņemot tirgot brilles nemāku :) Darba gaitas sāku kā kurjers LU Optometrijas centrā. Kur sekoja paaugstinājums par instrumentu speciālistu jeb tehniķi, kas uztur un labo optiskās un oftalmiskās iekārtas. Šis bija, kamēr mācījos, pēc tam konkursa kārtā izturēju un darbojos kā Bausch&Lomb tirdzniecības pārstāvis. Vēlāk tirdniecības direktors Baltijas valstīs tajā pašā kompāniijā. Tālajā 2003. gadā sapratu un pārzināju Baltijas optikas tirgu. Sapratu, ka reģionos uz to brīdi nav pieejama kvalitatīva optikas pakalpojuma/ koncepta. Tā radīju optiku Metropole. Viss pārējais secīgi. Esmu no tiem uzņēmējiem, kam nav noteiktas stingras stratēģijas un politikas, pie kuras pieturos un ne par kādu cenu neatkāpjos. Vēlos un spēju reaģēt uz dažādām biznesa iespējām, tā secīgi radās pārējie uzņēmumi jeb zīmoli, saskatot brīvās tirgus nišas.
- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?
Tā kā optika Metropole tika radīta kā koncepts reģionos, doma bija ienest lielo metropoļu (Milānas, Parīzes, Berlīnes) garšu šajās vietējās - mazākās un lielākās - reģiona pilsētās. Modes garšu. Profesionalitātes garšu. Servisa garšu.
- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
Atverot pirmo optikas Metropole veikalu Ogrē – es pats slīpēju briļļu lēcas un izgatavoju brilles. Savukārt, mana kolēģe – optometriste Dace, kura bija pirmais redzes aprūpes speciālists, ko pieņēmu darbā, joprojām strādā pie mums.
Manuprāt, interesanti, ka uzņēmums tapa no nekā. No nieka atlaišanas pabalsta un maziem iekrājumiem. Un partneriem, kas bija gatavi piegādāt preci, un labiem apmaksas nosacījumiem. Tie bija pāris tūkstoši latu. Tā tapa pirmais optika Metropole salons Ogrē, kuru pats ar draugiem un ģimeni remontēju. Bizness, kas pārauga ķēdē un konceptā.
- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?
Ļoti novērtēju, ka optikas precēm ir samazināta PVN likme. Tādas īpašas un specifiskas vēlmes nav. Kā jau lielākoties vietējiem uzņēmējiem, arī man šķiet, ka nodokļu slogs, īpaši darbaspēka nodokļi, ir salīdzinoši lieli. Būtu PAR progresīvo nodokli, kas ļautu arī vairāk darbiniekam «saņemt».
Bet principā par valsti un likumdošanas orgānu vēlos uzteikt un teikt to labāko. Uzskatu, ka mēs pārāk daudz čīkstam un vainojam citus pie savām neveiksmēm. Lepojos ar savu valsti un to, ko mēs kā neatkarīga valsts tik īsā laika periodā esam sasnieguši. Urrā Latvijai!
- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Man katra diena sākas un beidzas ar vieniem vienīgiem pārsteigumiem, gan ģimenes, gan profesionālā dzīvē. Esmu trīs dēlu tēvs. Viņi mani spēj pārsteigt katru dienu :) Profesionālajā dzīvē tāpat. Man ir mīļi kolēģi. Ik pa laikam viņi man sagādā dažādus pārsteigumus. Pārsvarā patīkamus. Dažreiz gadās pa kādam nepatīkamam. Kāds uzskata, ka dzīvē ir jāmeklē jauni profesionālie izaicinājumi. Tas citreiz saskumdina. Īpaši patīkami, kad patīkami pārsteidz bijušie darba kolēģi. Atceras Tevi kā labu vadītāju, lepojas ar uzņēmumu, kurā ir strādājis.
Mācos dzīvot dzīvi pēc kosmiskajiem likumiem. Ja Tu dari labas lietas, dod cilvēkiem labu, māci, attīsti un dalies ar viņiem, tad šīs lietas pēcāk notiek arī ar mani. Par to esmu pārliecināts. Viss mūsu uzņēmums ir uzcelts pēc šādiem likumiem un ar šādiem cilvēkiem :) Piemēram, šobrīd organizējam pozitīvisma kampaņu Palīdzi ieraudzīt!, kad aicinām ikvienu iedzīvotāju iesaistīties un atdāvāt saulesbrilles, ko paši vairs nelieto. Tālāk šīs saulesbrillītes saremontēsim un dosim tālāk senioriem uz pansionātiem. Viņu acis ir īpaši jāsargā no kaitīgajiem UV stariem, jo acis piemeklējušas dažādas slimības. Tas ir viens no vasaras labajiem darbiem, un gribas dot iespēju pēc iespējas vairāk cilvēkiem tajā līdzdarboties.
- Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?
Manas ideālās pusdienas varētu būt jebkur un jebkad ar manu līgavu- topošo sievu Līgu. Vienmēr pietrūkst divvientulības ar viņu :)
- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Tādu ļoti izteiktu līderu man nav. Protams, sekoju un iedvesmojos no daudz un dažādiem. Patīk Robins S. Šarma, John Assaraf. Simpatizē un iedvesmojos arī no vietējiem uzņēmējiem. Es patiesībā iedvesmojos un mācos katru dienu no saviem kolēģiem - tajā skaitā no mūsu vadītājiem: Maritas Johansenas, Armīna Graudiņa. Iedvesmojos no sava brāļa Mārtiņa Kossoviča, kas, protams, ir arī mans kolēģis.
- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?
Ģimene ir tā, kas saprot, noslauka asaru, samīļo. Viennozīmīgi.
Patīk aktīvs dzīvesveids. Maritas iespaidā pēdējā laikā daudz nodarbojos ar orientēšanās sportu. Orientēšanās laikā spēju pilnībā atstāt nevajadzīgās domas ārpusē un domāt tikai par orientēšanos, citādāk no purva ārā netikšu.
Ļoti patīk ūdens sporti. Kaitsērfings un veiks.
Katru gadu sezonā braucu uz kalniem slēpot.
Patīk ar ģimeni ceļot. Šo daram bieži un regulāri. Tuvāk un tālāk.
- Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?
Viens no motīviem, pēc kā dzīvē vados, ir - kas viegli atnāk, tam viegli būtu jāaiziet. Nedarītu neko fundametālu. Iztērētu kādā izpriecā/ paceļotu. Nopirktu kaut ko savai Līgai :). Noteikti kaut kādu daļu ziedotu labdarībai.
- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Šajā nakts stundā neko smieklīgu nevaru izdomāt. Viss šķiet nesmieklīgs :)
- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Dariet lietas citādi! Radiet savu «veiksmes stāstu», bet dariet to ar sirdi un vadoties pēc savām iekšējām sajūtām! Ir svarīgi lietas padarīt pa savam un piešķirt savu garšu. Mēs pārāk bieži domājam, ka vajag radīt/ darīt kaut ko ārkārtēji unikālu.
#2/9
Kopā ar topošo sievu Līgu, abu dēliem Jēkabu un Jurģi. Jēkabs - konkursa «Rembates Cīrulis» laureāts.
#7/9
Jānis - Dienas Biznesa rīkotā konkursa «Biznesa Tīģeris 2013» laureāts.