Neskatoties uz mēreno ekonomikas izaugsmi un politiskajām neskaidrībām Eiropā, ģimenes uzņēmumi Latvijā un Eiropā kopumā jūtas pārliecinoši par savām nākotnes izredzēm, liecina jaunākais starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG ģimenes biznesu monitoringa pētījums (Eiropas ģimenes biznesu barometrs).
Latvijā teju gandrīz visiem aptaujātajiem ģimenes uzņēmumiem bija pārliecinošs skatījums par nākotni, kamēr Eiropā kopumā šāds pozitīvs redzējums bija 72% respondentu. «Salīdzinoši augstāks Latvijas uzņēmēju optimisms skaidrojams ar Latvijas ekonomikas izaugsmi, kas, lai arī ir palēninājusies, tomēr joprojām apsteidz Eiropas valstu vairākumu. Tāpat Latvijas ģimenes uzņēmumi ir vairāk vērsti uz iekšējo tirgu, kas tos padara mazāk jutīgus pret svārstībām citos Eiropas tirgos,» norāda KPMG Baltics korporatīvo finanšu pakalpojumu vadītājs Gints Sloka.
Pētījums liecina, ka ģimenes uzņēmumi labprātāk izvēlas stabilitāti un ilgtermiņa izaugsmi, nevis tiecas pēc ātrām un mazāk stabilām iespējām palielināt savus biznesa apjomus. «Šajā gadījumā gan stabilitāti nevajadzētu jaukt ar stagnāciju,» uzsver G. Sloka. «Bieži, izvēloties mērenu riska toleranci, ģimenes uzņēmumi ilgtermiņā tiecas pēc augstāka ienesīguma, nevis apgrozījuma pieauguma. 57% no Eiropā aptaujātajiem ģimenes uzņēmumiem kā savu mērķi minēja pelnītspējas uzlabošanu, kamēr tikai 34% uzskatīja, ka jāpalielina apgrozījums. Arī Latvijas ģimenes uzņēmumi savās atbildēs priekšroku deva tieši rentabilitātes, nevis apgrozījuma palielināšanai.»
Tomēr, atšķirībā no Eiropas, kā svarīgāku pat par rentabilitāti Latvijā aptaujātie ģimenes uzņēmumi uzskata darbības un eksporta paplašināšanu ārpus vietējā tirgus – vairākums aptaujāto ģimenes uzņēmumu Latvijā nosauca šo kā prioritāti nākamajiem diviem gadiem. Eiropā kopumā tikmēr jaunu tirgu apgūšanu un eksporta palielināšanu kā būtisku minēja vien 20% aptaujāto ģimenes uzņēmumu. «Latvijas uzņēmēju lielāka interese par eksportu varētu būt skaidrojama ar salīdzinoši mazo vietējo tirgu un vēlmi diversificēt savu darbību,» norāda G. Sloka.
Kā galvenie šķēršļi ģimenes uzņēmumu ilgtermiņa panākumiem Eiropā tiek minēti talantīgu darbinieku trūkums, nestabilā politiskā vide, paaugstināta konkurence un rentabilitātes samazināšanās. Latvijas ģimenes uzņēmumi arī atsaucas uz apsīkušo rentabilitāti un «cīņu par talantiem», tomēr kā visbūtiskākos izaicinājumus min paaugstinātas darbinieku izmaksas un nodokļu slogu. Latvijā aptaujātie uzņēmumi vēlētos stabilāku un paredzamāku nodokļu regulējumu, kā arī samazinātu administratīvo slogu, kas kopumā veicinātu biznesa izaugsmes iespējas.
Ģimenes uzņēmumi visā pasaulē veido valstu ekonomiku mugurkaulu. Tie rada aptuveni 70% no pasaules gada IKP. Pētījumā ir apkopota informācija par ģimenes uzņēmumiem 42 Eiropas un pasaules valstīs. Plašāk ar pētījuma rezultātiem iespējams iepazīties KPMG mājaslapā: https://home.kpmg.com/xx/en/home/insights/2016/09/european-family-business-barometer-successful-and-resiliant-fifth-edition.html