Ekonomika

75% uzņēmumu vadītāji ir optimistiski par ekonomikas izaugsmi šogad

Db.lv,24.02.2025

Guntars Krols, EY Partneris, Stratēģijas un Darījumu konsultāciju nodaļas vadītājs Baltijas valstīs.

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunākais EY Parthenon uzņēmumu vadītāju sentimenta pētījums CEO Outlook Survey, kas tiek veikts katru ceturksni visā pasaulē, atklāj, ka šī gada janvārī 75% uzņēmumu vadītāji bija optimistiski noskaņoti par kopējo globālās ekonomikas izaugsmi tuvāko 12 mēnešu laikā, kas ir pieaugums salīdzinājumā ar pērnā gada septembri, kad šādu noskaņojumu pauda 70,5% vadītāju.

Jāatzīmē, ka šis sentiments būtiski neatšķiras dažādu reģionu un valstu griezumā, piemēram, Vācijā šis optimisma rādītājs ir 73,5%, bet Eiropas Ziemeļvalstīs – 74%, Francijā – 72%. Tāpat vidēji 72,5% uzņēmumu vadītāji ir optimistiski par savas valsts ekonomikas izaugsmi tuvākā gada laikā pretēji 70% pagājušā gada septembrī.

“Vadītāju sentiments uzlabojas pat neskatoties uz to, ka makroekonomiskās prognozes šim gadam caurmērā paredz tikai zemu vai mērenu izaugsmi. Uzņēmumu vadītāji pozitīvi novērtē inflācijas stabilizāciju, arvien zemākas finansējuma procentu likmes un kopumā piemērojas jaunajai ekonomikas realitātei, kurā joprojām lielu lomu spēlē ģeopolitiskie konflikti. Tieši spēja piemēroties ir tas, kas ļauj uz tuvāko gadu raudzīties optimistiski un domāju, ka tas raksturo arī uzņēmumus Latvijā – mēs pierodam un saprotam, kā strādāt lēnas ekonomikas attīstības laikā.

Tomēr jāskatās, kādu ietekmi uz pasaules ekonomikām atstās pavisam nesen ASV un virknes citu valstu ieviestie tirdzniecības tarifi. Teorētiski tie rada jaunu nenoteiktību par veselu virkni makroekonomikas indikatoru un var samazināt ekonomiku izaugsmes ātrumu, radīt jaunu un inflācijas vilni. Tomēr tarifu ietekme nebūs vienmērīga visas valstīs un reģionos. Praktiski par to pagaidām ir pāragri spriest,” saka Guntars Krols, EY Partneris, Stratēģijas un Darījumu konsultāciju nodaļas vadītājs Baltijas valstīs.

Jāatzīmē arī, ka ekonomikas sektoru griezumā visoptimistiskākie par tieši sava uzņēmuma izaugsmi tuvākā gada laikā ir vadītāji tehnoloģiju nozarē (82% ir optimistiski), veselības jomā (81,5%) un mazumtirdzniecībā (81%), bet vismazāk optimistiski par izaugsmi ir uzņēmumi izklaides jomā (60,5%) un mobilitātes nozarēs (66%).

EY pētījums atklāj, ka pēdējā ceturkšņa laikā ir būtiski augusi uzņēmumu vadītāju gatavība īstenot uzņēmumu pirkšanas un apvienošanās darījumus jeb Mergers and Acquisitions (M&A) – šī gada janvārī 56% uzņēmumu vadītāju pasaulē (un 55% Eiropā) atzina, ka tuvāko 12 mēnešu laikā plāno īstenot kādu M&A darījumu pretēji tikai 37% pērnā gada septembrī. Šāds pieaugums skaidri signalizē, ka uzņēmumu vadītāji arvien vairāk gaida jaunu izaugsmes cēlienu pasaules ekonomikā. M&A darījumu galvenais virzītājs ir digitalizācija un uzņēmumi meklē iespējas iegādāties jaunas tehnoloģiju spējas, it sevišķi AI (mākslīgā intelekta) risinājumu jomā.

“Jau pagājušajā gadā bija vērojama lielāka M&A aktivitāte– kopējā darījumu vērtība pieauga par 14%, bet darījumu skaits par 8% salīdzinājumā ar 2023. gadu. Mūsu pētījums rāda, ka šogad būtu jābūt turpmākam darījumu apetītes pieaugumam, kas izskaidrojams gan ar arvien zemākām procentu likmēm un attiecīgi lētāku darījumu finansējumu, gan galvenokārt ar to, ka uzņēmumi nevēlas palaist garām jaunas tehnoloģiju iespējas. Tieši satraukums, ka konkurenti inovāciju jomā virzās ātrāk ir svarīgs iemesls, lai uzņēmumi meklētu jaunas M&A darījumu iespējas,” saka G. Krols.

Savukārt, 48% uzņēmumu vadītāji pasaulē (un 39% Eiropā) tuvākā gada laikā plāno kādu savu uzņēmumu aktīvu pārdošanu, nodalīšanu vai ir iecerējuši īstenot kādu sākotnējo akciju piedāvājumu (IPO). 62% vadītāju pasaulē (64% Eiropā) tuvāko 12 mēnešu laikā plāno veidot stratēģiskas alianses vai kopuzņēmumus. Interesanti, ka tikai 4% EY pētījuma dalībnieku gan pasaulē, gan Eiropā tuvākā gada laikā neplāno nekādus uzņēmuma aktīvu darījumus.

EY CEO Outlook Survey pētījumu veic EY sadarbībā ar FT Longitude, kas ir Financial Times Group socioloģisko pētījumu nodaļa. Pētījuma ietvaros tiek aptaujāti 1200 lielo uzņēmumu vadītāji visā pasaulē, iegūstot datus par katru pasaules reģionu. Pētījums tiek veikts katru ceturksni.

Komentāri

Pievienot komentāru