Tā uzņēmuma SIA Peruza, kas specializējas nestandarta iekārtu projektēšanā un ražošanā, darbības pamatprincipus ar humoru raksturo valdes loceklis Roberts Dlohi: «Cilvēka faktors un uzticēšanās ir mūsu veiksmes noslēpums.»
Peruza veidotās iekārtas ir uzstādītas Krievijā, Lielbritānijā, Horvātijā, Igaunijā, Bulgārijā, Grieķijā, Lietuvā, Zviedrijā, Ukrainā, un visvairāk klientu ir zivju pārstrādes rūpniecībā. Piemēram, kaviāra ražošanas līnijas Astrahaņā, kastu un kārbu mazgāšanas iekārtas Horvātijā. Latvijā ir tapušas vairākas šprotu ražošanas līnijas, jaunas zivju pārtsrādes rūpnīcas projekts Liepājā. Patlaban izstrādē ir tehnoloģisko iekārtu ražotne Kamčatkā.
«Katra iekārta ir unikāla. Tās radīšana - māksla, ar kuru bezpersoniska dzelžu un cauruļu kaudze pārvēršas par kaut ko dzīvu, kas darbojas,» stāsta vadītājs.
Iekārtas pirkšana - revolūcija
Vairums Peruza klientu ir vidēji lielie zivju ražotāji, un vairums no viņiem sākuši no pavisam nelielām ražotnēm. «Jāsaprot, ka mūsu ražoto tehnoloģiju iegāde viņiem ir revolucionārs lēmums,» skaidro R. Dlohi, spriežot, ka šādā brīdī uzņēmējs ir attīstījis savas iespējas tiktāl, ka nākamais loģiskais solis - jāliek kompleksas iekārtas. Ja uzņēmēja pieredze līdz ar šādām izmaiņām ir pozitīva - tas iedrošina saņemties pārmaiņām arī citus.
Divi galvenie ceļi, kā Peruza atrod pasūtītāju, ir izstādes un atsauksmes. «Izstādēs runājamies ar visiem interesentiem,» stāsta R. Dlohi. «Tūliņ jau nav jānoslēdz līgums. Ar katru dalāmies savās zināšanās - no tā jau tās mantas mazāk nepaliek. Tieši otrādi - ar jautājumiem varam labāk izzināt klientu vēlmes un vajadzības. Turklāt laba izrunāšanās arī ir vērtība - tevi atcerēsies un, kad radīsies vajadzība, meklēs rokā,» viņš dalās pieredzē.
Cenu ziņā Peruza piedāvājums ir līdzvērtīgs veco Eiropas valstu piedāvājumam, taču tur daudzi ražojot ļoti specifiskas iekārtas ar šauru specializāciju. Taču vidējam zivju pārstrādātājam tas neesot īsti vajadzīgs. «Pēc pieredzes zinām, kuru firmu ražotie autoklāvi, kuri vākotāji ir labākie, nemēģinām tos kopēt vai atdarināt, bet darbojamies gan kā sistēmu būvnieki, gan integratori,» skaidro R. Dlohi.
Noder arī padomju mantojums
Tomēr, šādas iekārtas pērkot, nav jautājuma par to, kurš atlaidīs kādu latu lētāk. Svarīgākais esot garantija, ka būs ieplānotā efektivitāte, ka iegādātā iekārta darbosies ilgi un labi, kā arī uzticība un biznesa drošība. «Turklāt jābūt pārliecībai - ja nu kāda problēma gadīsies, to kopīgiem spēkiem atrisināsim,» tā uzņēmējs.
Viens no Peruza trumpjiem pasaules tirgū ir Latvijas unikālā pieredze. Baltijas jūras zvejniecībā mazo zivju pārstrāde iegūst arvien lielāku nozīmi, jo zivju krājumi kvalitatīvi un kvantitatīvi sarūk. Protams, esot iespējams rīkoties kā dažās bagātajās ziemeļvalstīs - smelt brētliņas no jūras un izmantot lauku mēslošanai, taču Peruza piedāvā iespēju tās pārvērst kvalitatīvā produktā.
Vēl viena unikāla uzņēmuma meistaru pieredze ir padomju gadu rūdījums. Tolaik zvejnieku kolhozos visas iekārtas nācies izdomāt pašiem, turklāt izgatavot no materiāliem, kādi nu bija.
Šī pieredze ļauj uzņēmumam arī piedāvāt izdevīgus risinājumus sadarbības partneriem, saglabājot daļēji jau esošo tehnoloģiju. «Piemēram, kāds vācu ražotājs, ienācis dažā labā cehā, uzstādītu diagnozi - visu veco prom, angāru atbrīvot! Bet tādu greznību var atļauties retais,» aizrāda R. Dlohi, uzsverot, ka Peruza speciālisti prot ieteikt tādus risinājumus, kas atbilst šābrīža rocībai, piemēram, aizvietojot tikai dažus nozīmīgākos mezglus ražotnē, jau panākams ievērojams darba uzlabojums. «Gan jau pēc laika radīsies vēlme un iespēja pamazām nomainīt arī pārējās ietaises. Un tad uzņēmējs atkal nāks pie mums, jo jau reiz esam piedāvājuši izdevīgu risinājumu, kas tik labi atpelnījies,» viņš skaidro.
Krīze lēnam atkāpjas
Spriežot pēc situācijas tirgū un Peruza apgrozījuma, R. Dlohi secina, ka krīze zaudē savu spēku. Divi iepriekšējie gadi uzņēmumam, līdzīgi kā citiem, gan iecirtuši robu, taču nu esot jūtami pozitīvi procesi. «Visa rūpniecība jau saistīta ar banku sektoru. Nav uzņēmēja, kurš varētu strādāt, neizmantojot kreditēšanu. Ja bankas naudu nedod - nekas nenotiek,» stāsta vadītājs. «Taču, cik ilgi nedosi - nocietušās arī bankas,» viņš piebilst. Pieredze liecinot, ka labiem projektiem naudu var dabūt.
Dažkārt rodoties bažas par sadarbību ar Krievijas tirgu - gadās, ka pasūtītājs nemaksā. Tomēr katrs gadījums esot jāizvērtē īpaši. «Turklāt, jo pazīstamāki mēs šajā reģionā kļūstam, jo vairāk ar mums rēķinās. Ar nenokārtotām saistībām uzņēmums pats sev ceļ neslavu un apgrūtina sadarbību ar citiem uzņēmējiem, jo slikta slava jau izplatās ātri. Tāpat arī laba,» uzsver R. Dlohi.
Biznesa fakti
SIA Peruza
Dibināšanas gads: 1991.
Valdes priekšsēdētājs: Arnis Petrānis
Darbinieku skaits: 33
Apgrozījums 2009. gadā: 761 tūkst. latu
Apgrozījums 2010. gada pirmajos deviņos mēnešos: 963 tūkst. latu