Mašīnbūves uzņēmums Sennebogen Maschinenfabrik GmbH tirgū ieved ekonomiskākus Green Efficiency Drive (GED) modeļus, kas palīdz ietaupīt gandrīz 30 % degvielas.
Vācijas mašīnbūves uzņēmums Sennebogen Maschinenfabrik GmbH ražo īpaši zāģētavām un citiem baļķu apstrādātājiem paredzētas pick and carry kokapstrādes mašīnas, kurām ir īpaša pamatnes platforma un augšējā platforma jeb tornis, kas rotē 360 grādu leņķī. Sennebogen pārstāvis Matiass Ibelakers [Matthias Übelacker] stāsta, ka pēdējo divu gadu laikā tirgū ievestā modernā Green Efficiency Drive (GED) modeļa pamats ir novatoriska, elektriska pamatnes platforma, ar kuras palīdzību degvielas patēriņu izdevās samazināt par gandrīz 30 %. Tas bija iespējams, pateicoties viedajai ritošās daļas elektropiedziņas enerģijas pārvaldes sistēmai, kas iejaucas, ja tiek konstatēta neizmantota enerģija – piedziņa darbam izmanto enerģiju, kas rodas bremzējot. Rezultāts ir labāk vadāma mašīna ar mazāku motoru, kas izmanto mazāk enerģijas un mazāk piesārņo vidi – tomēr ar tādu pašu efektivitāti un efektivitāti kā iepriekšējie modeļi. Elektriskās piedziņas enerģiju dīzeļmotoram ražo ģenerators.
GED modelis, pateicoties elektropiedziņai, ir klusāks nekā iepriekš – elektropiedziņa samazina vibrāciju un troksni kabīnē, bet tajā pašā laikā mašīna ir droša un ērti izmantojama. “Pateicoties iespējai pagriezt augšējo daļu par 360 grādiem, vadītājam ir ideāls skats visos virzienos, pateicoties elektriskajam motoram, sistēma mašīnas iedarbināšanas un pozicionēšanas laikā reaģē optimāli, kas nodrošina lielāku dinamiku un precizitāti, kā arī drošu braukšanas iespēju arī slīpumos,” raksturo Ibelakers.
Sennebogen Maschinenfabrik GmbH, kas saskatīja nepieciešamību izveidot īpaši zāģētavām piemērotas kokapstrādes mašīnas, pirmo pick and carry kokapstrādes mašīnu izlaida jau 2005. gadā. “Zāģētavām piemērotā īpašā dizaina, kompaktā pick and carry kokapstrādes mašīna piedāvāja pilnīgi jaunu pieeju, jo iepriekš kokapstrādes uzņēmumi izmantoja stacionāras mašīnas, Sennebogen modelis kraušanas darbiem nav jānovieto stacionāri jeb stāvam,” stāsta Sennebogen pārstāvis Igaunijā, Risto Kipasto [Risto Kippasto] no ScanBalt Crane OÜ.
Firma ScanBalt Crane OÜ jau kopš 2000. gada ir oficiāls Sennebogen mašīnu pārstāvis visā Baltijā, viņu pieredzējusī komanda strādā Igaunijā, Lietuvā un Latvijā.
Igaunijā pick and carry apstrādes mašīnas ir maz izplatītas, lai gan, piemēram, Eiropas zāģētavās un arī kaimiņos Lietuvā un Latvijā to ir daudz vairāk.
Combiwood grupā ietilpstošā OÜ Combimill Sakala vadītājs Aimars Krēvalds [Aimar Kreevald] stāsta, ka ieraduma spēks ir liels, un Igaunijā, galvenokārt pēc Skandināvijas parauga, zāģētavās tiek izmantoti riteņu iekrāvēji. “Somija un Zviedrija attiecībā uz labu tehnisko bāzi ir vistuvāk Igaunijai, tām ir pieredze Igaunijas uzņēmumi tām uzticas, pārsvarā dažādas zāģētavu mašīnas dodas apskatīties uz turieni, tādēļ arī šādas izvēles. Turklāt riteņu iekrāvēji ir piemēroti nedaudz citiem nosacījumiem – kā pirmo ieguldījumu neprasa uzreiz asfaltu," pamato Krēvalds, kādēļ mašīna, kas ir gandrīz divreiz smagāka nekā riteņu iekrāvējs, nav paredzēta darbam mīkstā laukumā. “Sennebogen pick and carry ir labi piemērots asfalta vai cietajai virsmai, kāda mums ir.”
Konkrēti, Combiwood grupā ietilpstošais OÜ Combimill Sakala darbojas 11 ha lielajā agrākajā Suure-Jaani mežsaimniecības teritorijā. “Esam vecās mežsaimniecības šaurajos apstākļos, tāpēc mūsu zāģētavā nav daudz vietas, kur uzglabāt nepieciešamās izejvielas, un pick and carry mums ir ievērojami efektīvāks nekā tradicionālais riteņu iekrāvējs, īpaši mūsu vietas specifikas dēļ,” saka Krēvalds.
Viņš apraksta, ka, ja ar riteņu iekrāvēju bija jābrauc apkārt baļķu līnijai, lai pielāgotu un iztukšotu t. s. kabatas, ar pick and carry mašīnu materiālu var pacelt arī pāri līnijai, nekur nebraucot. “Sennebogen pick and carry ir labi sabalansēts un ar citādu uzbūvi, kas ļauj materiālu arī pacelt pāri līnijām, tas ļauj pārcelt baļķus tālāk un augstāk, un, pateicoties tam visam, ar jauno mašīnu mūsu nobrauktais attālums, salīdzinot ar iepriekšējo, ir samazinājies par aptuveni 20 procentiem.”
Mašīnai var arī pievienot piekabi, lai brauktu garākus attālumus, tomēr kompaktā, īpaša dizaina kokapstrādes mašīna galvenokārt ir paredzēta darbam laukumā. “Sennebogen 735 ir zāģētavām, papīra ražošanas nozarei, finiera ražošanas nozarei un visiem citiem uzņēmumiem, kas šķiro baļķus, paredzēta jaudīga, īpaši augstas celtspējas mašīna, ar kuru, pateicoties visu riteņu vadīšanai, baļķi var transportēt un kraut arī īpaši šauros apstākļos,” saka Sennebogen pārstāvis Matiass Ibelakers.
Tas, ka Sennebogen tirgū laida jaunu, Green Efficiency Drive (GED) pick and carry mašīnu, ar vēlmi klientiem uzlabot darbu un samazināt izmaksas, pēc Krēvalda teiktā, ir ļoti svarīgs aspekts, jo visi uzņēmēji vienmēr meklē iespējas ietaupīt un mazākus izdevumus.
Izvēloties jauno 735E GED, galvenais arguments arī bija solītais degvielas ietaupījums. “Pašlaik vēl nav gatavas mašīnas, kas strādātu ar ūdeņradi, lai gan mēs tās jau gaidām, tāpēc izdarīsim šobrīd iespējamo izvēli, lai padarītu zāģētavu ilgtspējīgāku un videi draudzīgāku. Un, ja var nopirkt mašīnu, kas ir par 30 % ekonomiskāka nekā iepriekš, tad jebkurā gadījumā ir viegli aprēķināt un izlemt. Šīs investīcijas ātri atmaksāsies," saka Krēvalds, kurš kokapstrādes jomā strādā vairāk nekā divdesmit piecus gadus.
Tā kā iepriekš izmantotajai pick and carry mašīnai jau bija daudz darba stundu – tā strādāja jau ceturto gadu – tad, kā saka Krēvalds, nebija grūti veikt izmaiņas, kas ļautu ietaupīt izmaksas. “Jo katra mašīna taču nolietojas. Un, lai gan jaunas mašīnas iegāde uzņēmumam vienmēr ir saistīta ar lielākām finansiālām izmaksām, tomēr, ja vajadzīgajā brīdī nav strādājošas mašīnas, un nav iespējams strādāt, tās ir vēl lielākas izmaksas.”
Tajā pašā laikā kokapstrādes mašīnai, saskaņā ar Krēvalda pieredzi, no autovadītāja prasa arī lielāku kvalifikāciju. “Ja ar riteņu iekrāvēju var likt strādāt vadītājam ar salīdzinoši vienkāršu apmācību, kas varbūt aizņems dažas nedēļas dienas, tad, lai pierastu pie pick and carry mašīnas, būs nepieciešams vairāk laika,” viņš turpina, piebilstot, ka pick and carry gadījumā nepieciešams vairāk vingrinājumu un analīzes, kā visefektīvāk izmantot mašīnu. “Darbs notiek augstu – kabīne ir augstāk nekā pierasts, kas nav gluži ierasts, plus jaunas darba kustības. Lai sasniegtu maksimālu degvielas ietaupījumu, vēl mašīna jāiepazīst. Daudz nozīmē autovadītāja prasmes, un, lai sasniegtu maksimumu, mašīnas apguvei nepieciešams vairāk laika, nekā mums ir bijis – mašīna strādā aptuveni mēnesi. Bet zināms ietaupījums jau ir sasniegts un mašīna ir sevi attaisnojusi," ir gandarīts Krēvalds. Starp citu, mašīna, kas tika pasūtīta, rezervējot bija sestā saražotā mašīna visā Eiropā.
OÜ Combimill Sakala strādā viena pick and carry kokapstrādes mašīna un tā apmierina galvenās vajadzības. “Šobrīd tā apmierina mūsu vajadzības, mūsu izmērs un mašīnas izmērs ir līdzsvarā. Tā kā šī nav lētākā mašīna, tad pēdējo vajadzību apmierināšanai izmantojam vienkāršāku mašīnu, ja darbu patiešām ir ļoti daudz," saka Krēvalds.
Vēl viens līdzīgs pick and carry, lai gan vecāks modelis, tiek izmantots citā Combiwood grupas zāģētavā, Combimill Reopalu, kas arī atrodas bijušajā mežsaimniecības teritorijā un šauros apstākļos.
Krēvalds arī pats ir vairākas reizes apmeklējis Sennebogen ražotni Vācijā. “Tikko apmeklējām jauno Sennebogen noliktavu un loģistikas centru, kas tikko tika pabeigts un no kurienes tiek nosūtītas rezerves daļas, tas viņiem tikko bija gatavs. Investīcijas 25 miljonu apmērā. Tas viss ir lieliski, ko viņi dara. Vairākkārt esam apmeklējuši arī Sennebogen rūpnīcu un redzējuši, kā uz vietas tiek plānotas lietas un gribas klientam sniegt drošību un būt vēl tuvāk, kādas ir noliktavas un darbības ātrumi, kā būvē un investē. Ar to arī tiek iegūta uzticība.”
Krēvalds novērtē komunikācijas personiskumu. “Tas ir vācu ģimenes uzņēmums, kas ir ļoti nodevušies biznesam un vēlas darīt lietas iespējami labi.”
Pēc viņa teiktā, ģimenes uzņēmuma mērķis vienmēr ir arī strādāt ar iespējamajiem trūkumiem. “Ja tu no viņiem pērc mašīnu, viņi no vienas puses vēlas tev parādīt arī ražošanu no virtuves puses. Bet ar to arī noteikti grib saņemt atgriezenisko saiti no klientiem,” Krēvalds norāda, ka saziņa ražotājam ir attīstīšanas sastāvdaļa. “Sazinoties ar klientiem viņi apkopo bažas un problēmas, lai iegūtu atgriezenisko saiti. Lai salabotu, ja kaut kas ir slikti, to patiešām var saukt par attīstīšanu.”
Vairāk informācijas: https://www.scanbaltcrane.com/lv/par-mums/sennebogen