Pirms pāris mēnešiem es pārvācos dzīvot no Jūrmalas uz Rīgu. Nenoliedzami, kad dzīvo Jūrmalā un strādā Rīgā, mašīna ir nepieciešama, taču, pārvācoties uz Rīgas centru, mašīna man kļuva apgrūtinoša un dārgi uzturama. Apdrošināšana, uzturēšana, maksa par stāvvietām, nodevas un degviela, tās visas ir ar mašīnu saistītās izmaksas.
Neilgi pēc pārvākšanās es uzzināju par inovatīvu jaunu mašīnu iznomāšanas uzņēmumu Rīgā. Uzņēmums parūpējas par apdrošināšanas, uzturēšanas, degvielas u.c. izmaksām par 21 centu minūtē, kamēr mašīna tiek izmantota braukšanai, un vien par 1 centu minūtē, kamēr mašīna ir novietota auto stāvvietā. Sākotnēji maksa par minūti man šķita samērā liela, taču, kad pats pamēģināju, kā šī sistēma strādā, sapratu, ka man itin nemaz nav taisnība.
Lai lietotu pakalpojumu, vispirms ir jālejupielādē aplikācija CarGuru (der gan iOS, gan Android sistēmām). Reģistrācija aplikācijā notiek ar braukšanas tiesībām un bankas karti. Pēc apstiprinājuma saņemšanas tiek dota pieeja kartei, kurā ir norādīta atrašanās vieta visām pieejamajām CarGuru mašīnām Rīgā. Lai rezervētu mašīnu, aplikācijā ir jānospiež poga. Rezervācija ilgst 20 minūtes – ja 20 minūšu laikā klients līdz mašīnai netiek, rezervācija tiek atcelta. Nokļūstot pie mašīnas, tās durvis var attaisīt ar aplikācijas palīdzību, savukārt mašīnas atslēgas var atrast cimdu nodalījumā. Laiku un attiecīgi naudu sāk skaitīt no brīža, kad tiek iedarbināta mašīna, un izmaksas visu laiku ir skaidri redzamas telefona ekrānā. Brauciena beigās tiek saņemts gala rēķins, un rēķina apmaksa notiek no aplikācijā reģistrētās bankas kartes. Izmēģinot CarGuru pakalpojumus, vispirms devos no Vecrīgas līdz ASV vēstniecībai, novietoju mašīnu un pēc aptuveni pusotras stundas devos uz Jūrmalu pusdienās, kur atkal novietoju mašīnu uz veselu stundu. Pēc tam devos atkal atpakaļ uz Vecrīgu, novietoju mašīnu un telefona aplikācijā nospiedu pogu pakalpojuma apturēšanai. Es, beidzot lietot pakalpojumu, uzreiz ieraudzīju brauciena izmaksas – 12,89 EUR par 4 stundām, ko kopumā izmantoju mašīnu. Turklāt, es ietaupīju naudu par degvielu, mašīnas novietošanu stāvvietā, kā arī atsevišķi nepiestāju maksāt nodevu par iebraukšanu Jūrmalā. (Tiesa, tas notika septembrī, kad darbojās akcijas tarifs, proti, laikā, kad mašīna bija novietota stāvvietā, bija jāmaksā 1 cents par minūti, nevis 2 centi minūtē.)
Es sazinājos ar 32 gadu veco Rīgas iedzīvotāju Vladimiru Reskāju, kurš ir šīs idejas autors un īpašnieks kopā ar savu partneri Vilni Lovniku. Vladimirs mani mazliet iepazīstināja ar CarGuru un tā darbības principiem. Idejas aizsākums meklējams pirms diviem gadiem, savukārt šobrīd CarGuru ir jau 22 Toyota Yaris Hybrid 2017. gada mašīnas. Savukārt drīzumā ir paredzēts iegādāties vēl 300 mašīnas. Tā kā visas mašīnas ir jaunas, tās tiek uzturētas nevainojamā tehniskajā un estētiskajā kārtībā. CarGuru darbinieki parūpējas par to, lai mašīnās būtu degviela, vienlaikus pārbaudot, vai mašīnas ir fiziskā un mehāniskā kārtībā. Ja mašīnas lietošanas laikā ir nepieciešamība pēc papildu degvielas, cimdu nodalījumā ir atrodama Circle K degvielas karte, ar kuras palīdzību ir iespējams papildināt degvielas daudzumu mašīnā. Ja nākas pašam papildināt mašīnu ar degvielu, klients saņem atlaidi par braucienu.
Visu pieredzes stāstu Pirkt mašīnu vai tomēr īrēt? lasiet 25. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.
*kļuvis pasaulslavens, pateicoties savam izgudrojumam - līmlapiņām Post-it
LASI ARĪ:
Digitāla valūta, tik vienkārša kā e-pasts, – izgudrota Latvijā