Šajā rudenī darbību sāks Latvijā pirmā virtuālās realitātes (VR) spēļu dizaina skola “Dateks Gaming School” (DGS).
Tajā jaunieši, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, varēs apgūt virtuālās realitātes spēļu dizaina prasmes. Skolu izveidojis un aprīkojis Latvijā lielākais datoru komplektēšanas un sastāvdaļu tirdzniecības uzņēmums “Dateks Grupa”, piesaistot virtuālās realitātes jomā atzītus speciālistus.
Jaunā ārpusskolas interešu izglītības programma “Dateks Gaming School” pirmo audzēkņu apmācības uzsāks jau šī gada septembrī, un mācību kurss plānots deviņu mēnešu garumā. Šajā laikā jaunieši, izmantojot jaunāko tehnoloģiju sniegtās iespējas, apgūs 3D dizainu un animāciju, lai, kopīgi sadarbojoties un strādājot, mācību noslēgumā izveidotu katrs savu datorspēli.
“Interešu izglītība ir viens no nozīmīgākajiem veidiem, kā palīdzēt bērniem un jauniešiem virzīt savu zinātkāri un entuziasmu uz jēgpilnu personības attīstību. Turklāt virtuālās realitātes žanram šobrīd ir milzīgs izaugsmes potenciāls, jauniešiem Latvijā līdz šim nav bijušas pieejamas iespējas padziļināti apgūt zināšanas par dizaina, objektu interakciju un animācijas veidošanu virtuālajā vidē,” savu motivāciju izveidot skolu skaidro DGS izveidotājs un “Dateks grupas” valdes loceklis Imants Mūrnieks, uzsverot, ka skola palīdzēs jauniešiem pārorientēties no satura patērētājiem uz tā radītājiem, sniedzot viņiem gandarījumu no jaunrades procesa.
DGS apmācību programma ir saņēmusi Rīgas domes akreditāciju un aptver gan AGILE programmatūras izstrādes metodoloģiju, gan STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika) izglītības mācību disciplīnas un SMART problēmu risināšanas pieeju. Tas veido efektīvu mācību procesu un palīdz jauniešiem strukturēt un risināt sarežģītas situācijas, izmantojot konkrētus uzdevumus un stratēģijas. Tādējādi bērni tiek iesaistīti, motivēti un iedvesmoti strādāt kopā, lai sasniegtu kopējus mērķus.
Programmas izstrādē piedalījies Vidzemes Augstskolas Virtuālās realitātes virziena vadošais pētnieks un VR-Lab vadītājs asoc. prof. Arnis Cīrulis un VREACH un VETVR vadošā dizainere un vairāku veiksmīgu virtuālās realitātes spēļu autore Alise Čukova.
Asoc. prof. Arnis Cīrulis: “Latvijā jau ir izveidotas un sekmīgi darbojas vairākas programmēšanas skolas bērniem un jauniešiem, bet līdz šim nebija skolas virtuālās realitātes izstrādes prasmju apgūšanai. “Dateks Gaming School” izmanto jaunāko no virtuālās realitātes un mākslīgā intelekta tehnoloģijām, kas jauniešiem sniedz lielisku iespēju apgūt prasmes, kam jau ir milzīgs potenciāls un pieprasījums darba tirgū.”
DGS mācību programmas ir piemērotas jauniešiem vecumā no 10 līdz 18 gadiem, un mācību process trīs dažādās grupās divreiz nedēļā tiks pielāgots atkarībā no audzēkņu vecuma, nodrošinot atbilstošu sarežģītības līmeni. Jauniešiem ar jau iepriekš iegūtām zināšanām, piemēram, programmēšanā, būs pieejama atsevišķa apmācību grupa. Mācības paredzētas latviešu un angļu valodā, un pirmajā gadā tās norisināsies tikai Rīgā, Dateks mācību centrā Zemitāna ielā 9.
“Lai aprīkotu DGS mācību telpas ar jaunākās paaudzes spēļu datoriem un Meta Quest 3 virtuālās realitātes brillēm, kā arī pielāgotu telpas efektīvai mācību procesa apguvei, ir nepieciešamas lielas investīcijas. Tādēļ pirmajā mācību gadā nodarbības plānojam tikai Rīgā. Ja redzēsim lielu interesi un vēlmi apgūt nākotnes tehnoloģijas arī no citu pašvaldību jauniešiem, domāsim risinājumus, kā sadarbībā ar pašvaldībām vai izglītības iestādēm nodrošināt šo unikālo iespēju arī plašākai auditorijai,” uzsver I. Mūrnieks.
Pirms jaunā mācību gada sākuma interesentiem būs iespēja apmeklēt arī DGS piecu dienu mācību nometnes “Virtuālās realitātes spēļu dizaina pamati”. Tās plānotas augustā, un to laikā 11‒16 gadus veciem jauniešiem būs iespēja iegūt izpratni par spēļu dizaina pamatiem, stāsta un koncepcijas attīstīšanu, kā arī, sadarbojoties grupās, izstrādāt savas spēles struktūru un apgūt “Unity Engine” programmas pamatus. Jaunieši varēs arī baudīt kopīgu atpūtu virtuālās realitātes vidē.
DGS mērķis ir sniegt jauniešiem nepieciešamās prasmes un zināšanas, lai viņi varētu ne tikai attīstīt savas spējas virtuālās realitātes vidē, bet arī kļūtu par nākotnes tehnoloģiju izstrādātājiem.