“1 37 digital agency" ir uzņēmums, kas nodarbojas ar Rīgas vēsturisko ēku un tajos esošo dzīvokļu atjaunošanu un piedāvāšanu nekustamo īpašumu tirgū. Šobrīd esam jau atjaunojuši ap 150 vēsturisko dzīvokļu vairākās ēkās, tādēļ man šķiet, ka mēs varam pretendēt uz būtiskākā tirgus dalībnieka statusu Rīgas renovēto vēsturisko ēku un dzīvokļu tirgū. Tādēļ spējam arī izteikt viedokli par dažām šī tirgus tendencēm un iespējām.
Ja 2021. gadā pieprasījums pēc renovētiem dzīvokļiem Rīgas vēsturiskajā centrā un vēsturiskajās ēkās sasniedza gandrīz 50% no visa pieprasījuma tirgū, tad šobrīd pieprasījums pēc dzīvokļiem daudzdzīvokļu ēkās atkal apsteidzis pieprasījumu pēc dzīvesvietām vēstures un labas arhitektūras apdvestajās vietās. Kādēļ tā noticis, nav liels noslēpums, jo pēdējo gadu grūtības visvairāk skārušas tieši sabiedrības viduslāni, kas ir galvenais šādu īpašumu pircējs. Pie vainas ir gan “Euribor” likme, kas sadārdzinājusi hipotekāros kredītus un gan arī pēdējo gadu inflācija, kas palielinājusi dzīves dārdzību un, tātad, samazinājusi to naudas daudzumu, kādu pircējs var novirzīt hipotekāro kredītu maksājumiem. Piemēram, ja agrāk saņemot vienādu algu pircējs varēja atļauties 120 tūkstošus eiro lielu kredītu, tad tagad vairs tikai 80 tūkstošus lielu. Nevar noliegt, ka abu šo faktoru iedarbība šobrīd mazinās – inflācija ir nokritusi zem viena procenta robežas un “Euribor” likme slīd lejup - nekustamo īpašumu tirgus tomēr pagaidām nav atjēdzies no pēdējo gadu šokiem.
Ko šajā situācijā darīt attīstītājam? Manuprāt atbilde meklējama labāka produkta piedāvāšanā par to pašu cenu – tieši par šādām pircēju vēlmēm liecina sarunas ar tiem. Proti, cilvēki šobrīd vairāk nekā jebkad agrāk vēlas par savu naudu iegūt maksimālu rezultātu. Taču vieglāk ir pateikt “labāks produkts par to pašu cenu” nekā to izdarīt, jo šāda pieeja var viegli radīt finanšu problēmas pašam attīstītājam. Laimīgā kārtā risinājums pastāv un tas balstās idejā, ka pircējs pērk ne tik daudz konkrēto nekustamo īpašumu, kā sajūtu, kas viņam rodas, ienākot šajā īpašumā. Un sajūtas radīšanai nekustamo īpašumu attīstītāja rīcībā ir virkne rīku, kas nemaksā daudz, bet spēlē lielu lomu pozitīvu emociju radīšanā. Pie tādiem rīkiem pieder telpaugi, apgaismojums, smarža un klusa mūzika mājas kāpņu telpā, mājas koplietošanas lietussargu statnis, kurus katrs iedzīvotājs var izmantot pēkšņa lietus gadījumā, un citi līdzīgi rīki. Neviens no tiem neizputinās attīstītāju, taču tie visi patiks pircējiem un mājas iedzīvotājiem.
Runājot par vēsturisko ēku un dzīvokļu tirgu, jāpiebilst 100 gadus atpakaļ būvētajās ēkās dzīvokļi bija krietni atšķirīgi no tā, kādus mēs tos vēlamies šodien. Piemēram, raksturīga dzīvokļa platība bija 200 – 250 m2 un tikpat raksturīgs bija apļveida plānojums, kurā visam dzīvoklim varēja apiet apkārt un visas telpas bija caurstaigājamas. Skaidrs, ka mūsdienās dzīvokļu plānojuma ideāli ir mainījušie, tādēļ atjaunojot šādus dzīvokļus otra būtiskā iespēja, kas ir attīstītāja rīcībā, ir šādu dzīvokļu rūpīga un pārdomāta pārplānošana, radot daudz pievilcīgākus nekustamos īpašumus. Mūsdienu pilsētnieks nedz vēlas 250 kvadrātmetru dzīvokli, nedz arī spēj to atļauties. Atbilde uz šim izaicinājumam ir dzīvokļi, kuros viss ir izplānots un pārdomāts līdz pat centimetram – mūsuprāt mazi, kompakti, ergonomiski un labi pārdomāti dzīvokļi ir vērtīgāki par milzīgiem, bet slikti izplānotiem, kuri turklāt vēl jāapsilda par dārgu cenu un jātīra.
Visbeidzot trešā atbilde sarežģītajiem tirgus apstākļiem meklējama tehnoloģiju izmantošanā. Jāsaka, ka tehnoloģijas ir pavērušas jaunas iespējas šajā tirgū. Piemēram, ir kļuvušas iespējamas virtuālās tūres pa nekustamajiem īpašumiem – dzīvokļiem, mājām un to pagalmiem. Pateicoties šīm un citām attālinātajām iespējām, tagad dzīvokli iespējams nopirkt to pat klātienē neapskatot un “1 37 digital agency” šādas tūres veido jau no pirmajiem objektiem, kuru atjaunošanā esam bijuši iesaistīti. Virtuālās tūres piedāvātie rīki ļauj ne tikai apskatīt dzīvokļus, bet arī izmērīt dažādus attālumus tajos, ļaujot izvērtēt dažāda izmēra mēbeļu izvietošanas iespējas un citus telpu plānojuma elementus. Un, jāsaka, nesen tiešām bija pirmais gadījums, kad dzīvoklis tika nopirkts pilnībā attālināti – tas tika apskatīts ar virtuālās tūres palīdzību, visi dokumenti tika parakstīti attālināti ar elektroniskā paraksta palīdzību un pircēja pirmo reizi ienāca dzīvoklī tikai tad, kad tas viņai jau piederēja.
Laiks, kad nekustamo īpašumu tirgus nav labā sportiskā formā izvirza paaugstinātas prasības nekustamo īpašumu attīstītāja sportiskajai formai. Minētās iespējas ir tikai dažas, kas ļauj palielināt attīstītāja noturību grūtos apstākļus, taču vienlaikus tās spēj būt arī būtisks pienesums Rīgas vēsturisko īpašumu tirgū.