Ekonomikas problēmas Eiropā ir sasniegušas kafijas biznesu - sevišķi eirozonas tā sauktajā perifērijā. Augošais bezdarbs, algu samazinājumi un nodokļu palielināšana samazina mājsaimniecību pirktspēju. Tas savukārt lauž Eiropas dienvidu valstu kafijas dzeršanas paradumus - kafija tiek dzerta mazāk, un tai ir sliktāka kvalitāte.
The Wall Street Journal apkopojis veselu lērumu Spānijas iedzīvotāju bēdu stāstu par to, ka tie vairs nevar atļauties pēc sirds patikas nodoties kafijas dzeršanas vai pasniegšanas baudai - izdzerto tasīšu daudzums restorānos daudzviet esot samazinājies pat divas reizes. Piemēram, kādas kafejnīcas El Escudo vadītājs Madridē klāsta, ka ieņēmumi no kafijas pārdošanas sarukuši par 50%.
Protams, šī situācija prasa izmaiņas, ko kafijas pārdevēji arī mēģina veikt. Pēdējā laikā arvien biežāk tiek ziņots, ka, lai samazinātu izmaksas un patērētājiem arvien spētu piedāvāt joprojām pievilcīgas kafijas cenas, dzēriena ražošanā kvalitatīvāko arabika pupiņu vietā tiek izmantotas robusta kafijas pupiņas. Šādu tendenci lieliski atspoguļo arī tendences pasaules preču biržā. Piemēram, arabica kafijas pupiņu cena kopš šā gada sākuma ir sarukusi jau par 30%. Savukārt robusta kafijas pupiņu cena šajā laika posmā pieaugusi par 18%. Tas ir tāpēc, ka kafijas pupiņu pircēji Eiropā pārorientējas uz lētāko variantu. Tiek ziņots, ka atsevišķu marku robusta kafijas pupiņu cena jau sasniegusi zemas vai vidējas kvalitātes arabica kafijas pupiņu cenu. Līdz ar to var teikt, ka ačgārnības notiek ne tikai Eiropas obligāciju tirgū, kur, piemēram, atsevišķos gadījumos par tiesībām aizdot Vācijai naudu investori ir gatavi pat piemaksāt (runa ir par īsāka termiņa Vācijas parādzīmēm).
Turklāt šāda tendence kafijas tirgū var turpināties, ziņo The Wall Street Journal. Jāpiebilst, ka Eiropā importē vairāk nekā pusi no visā pasaulē saražotās kafijas.
Vietējie kafijas nozares pārstāvji gan norāda, ka Latviju šādas pārmaiņas neskar. «Baltijas reģions vienmēr ir bijis arabica reģions, robusta šķirnes kafijas mūsu patērētājs uzskata par rūgtām, turklāt tajās ir vairāk kofeīna nekā arabica. Robusta objektīvi ir zemākas raudzes kafija. Latvijā arvien vairāk cilvēku izvēlas arabica, jo Latvijā ir zema pirktspēja, bet klientiem ir ļoti laba gaume. Līdzīgi kā vīnam - cena ir objektīvākais kvalitātes rādītājs. Tie cilvēki, kas ir pieraduši pie kvalitatīva vīna, nekad nepazemina savu kvalitātes latiņu, tāpat ir ar kafiju. Ja mūsu patērētājs var dienā atļauties iztērēt vidēji divus latus par kafiju ārpus mājas, tad labāk izvēlēsies vienu ļoti labu nekā trīs sliktas. Turpretī Spānijā, Portugālē, Grieķijā kafiju dzer piecas un pat vairāk krūzītes dienā (espresso kultūra), tāpēc viņiem ir daudz vairāk jādomā, kā ietaupīt,» kafijas dzeršanas paradumus apraksta SIA Innocent Cafe īpašnieks Mārtiņš Staķis.