Projekta Earth Space Agency autori interneta vidē izveidojuši «Kosmosa tirgu» (Space Marketplace) ar mērķi palīdzēt kosmosa nozares uzņēmumiem savā starpā tirgoties ar rezerves daļām, pakalpojumiem un patentiem, kas nepieciešams kosmosa kuģu, satelītu un kosmosa zonžu būvniecībai.
Šodien kosmosa industrijas komercializēšanās rada apstākļus mazajiem uzņēmumiem attīstīties un nodarbināt augsti kvalificētus darbiniekus, kuri citādāk būtu spiesti piemērot savu specifisko izglītību ierastākās darba vietās.
Ir skaidrs, ka šādi uzņēmumi paši nespēj uzbūvēt veselu kosmosa kuģi no pašiem pamatiem. Earth Space Agency «Kosmosa tirgus» mērķis ir palīdzēt šiem uzņēmumiem sākt ar atsevišķu noderīgu komponentu modelēšanu, ražošanu un pārdošanu. Šīs komponentes var būt noderīgas gan valdību kosmosa aģentūrām, gan privātiem projektiem.
«Pašreizējā Earth Space Agency versija darbojas apmēram divus mēnešus, un patlaban to sākts reklamēt arī plašākai auditorijai. Pirms trīs gadiem bija pirmais mēģinājums, un kopumā šai idejai esmu veltījis laiku kopš 2003. – 2004. gada,» stāsta uzņēmuma dibinātājs Sandijs Aploks.
Projekta mērķa pirmā stadija ir panākt, lai portāls iekaro savu nišu sabiedrības apziņā kā kopīgs, starptautisks projekts, kas ir noderīgs ne tikai jau esošajai industrijai, bet arī visiem tiem, kuri arī gribētu darboties kosmosa nozarē, taču, piesakoties darbā NASA, ESA, un citur, saņem atteikumus. Tālākie mērķi ir pamēģināt izveidot reāli eksistējošu, privātu zinātnisku institūtu. «Tur gan ir vajadzīgas lielas investīcijas, kādas Latvijā var arī nedabūt, tāpēc nākotnē var nākties pārvietot projekta juridisko personu tuvāk pie investoriem, lai viņi par savu investīciju justos patiesi droši,» tā S. Aploks.
«Patlaban finansēju visu no savas kabatas, kas naudiskā izteiksmē nav daudz. Kopš 2003. gada esmu ieguldījis ļoti daudz laika un privātas naudas, pārsvarā tās ir mācības, kas ļauj šoreiz startēt jau pavisam citā līmenī, nekā sanāca ar pirmo mēģinājumu 2005. gada sākumā. Man ļoti paveicies izmaksu ziņā, ka pats esmu programmētājs,» stāsta Earth Space Agency dibinātājs un vadītājs.
S. Aploks skaidro, ka tikko palaistā Space Marketplace ideju patiesi objektīvi novērtēt varēs tikai pēc dažām nedēļām, jo aerokosmiskā un aizsardzības nozare starptautiskas sadarbības ziņā ir ļoti sarežģīta vide, jo visur ir militārie noslēpumi, eksporta atļaujas utt. Bet par spīti tam, tomēr pastāv kaut kāds patiesi starptautisks tirgus kaut vai tai pašā satelītu segmentā, un zinātnieku projektos.
Runājot par projekta partneriem, S. Aploks norāda, ka ir bijušas «izmēģinājuma» komunikācijas, kas rezultējušās sākotnējā portāla satura ievākšanā. «Vislabāk jau sokas ar kosmosa industrijas darba piedāvājumu iegūšanu. Citu biznesa partneru patlaban nav, un investorus ir paredzēts pamēģināt piesaistīt nākamajos projekta etapos, kad gribētos pamēģināt izveidot privātu zinātnisku institūtu. Bet, lai līdz tam nonāktu, priekšā ir netipiski daudz darba,» saka S. Aploks.
Projekta veidotājs skaidro, ka pēc citu valstu publikācijām, šāda institūta izveide un pirmo gadu darbināšana izmaksā ap 2 miljardiem ASV dolāru.