2013. gada pirmajā ceturksnī Latvijā lielāko saldumu ražotāju Laima un Staburadze produktu eksports pieaudzis par 22%, salīdzinot ar šo laika posmu pērn.
Būtiskāko eksporta apjoma pieaugumu izdevies sasniegt Izraēlā, noslēdzot līgumu ar jaunu sadarbības partneri. Papildus jau esošajam Laima šokolādes produkcijas un Selga cepumu eksportam, uzsākta Laima zefīru un ar jauno eksporta zīmolu Laima Old Town Bakery (Laima Vecpilsētas Beķereja) produktu - Staburadze ražoto kūciņu un toršu - eksportēšana. Tā rezultātā eksports uz šo valsti palielināts 2,5 reizes. Turpmāku perspektīvu un izaugsmes iespējas dod arī saņemtie Košera sertifikāti Laima asorti septiņu veidu konfektēm, informē kompānija. Jau šobrīd tas devis rezultātu - Laima produktu paplašināta sortimenta pārdošanu arī Ben Guriona starptautiskajā lidostā Izraēlā.
Savukārt par 19% pieaudzis eksporta apjoms uz Vāciju. Šī gada pirmajā ceturksnī izdevies sasniegt pirmskrīzes eksporta apjomu, ko sekmējusi Laima šokolādes jaunā identitāte, ko uzņēmums ieviesa pērn.
Ārpus Eiropas Savienības būtiskākais eksporta pieaugums sasniegts uz ASV. Laima zefīrs tagad veido 30% no eksporta uz šo valsti, bet kopā ar Laima šokolādes produktiem eksports pieaudzis par 5%, kas ASV tirgum ir labs rādītājs. Kopš 2011. gada Laima šokolāde un Selga cepumi un vafeles ir pieejami Mongolijas tirgū un tagad sasniegtas stabilas, regulāras piegādes šim tirgum, kas liecina par tirgus pozīciju nostiprināšanos. Uņēmumu eksporta direktore Ieva Jonsone komentē: «Eksportu uz Mongoliju saldumu ražotājs Laima uzsāka «pa ceļam» uz Ķīnu, kad konstatējam, ka Mongolijas tirgus ir atvērts jauniem piedāvājumiem, uzsākām eksportu, kas tagad nostiprināts. Savukārt Ķīnas tirgus pēc būtības ir sarežģīts, tirgus pozīciju iegūšanā jāapbruņojas ar pacietību un mērķtiecīgi jāstrādā. Būtiskākais rezultāts – saņemti kvalitāti apliecinošie sertifikāti produkcijas tirdzniecībai Ķīnas lielveikalu tīklos. Astoņi Laima produkti jau ir pamats zīmola pozicionēšanai.» Pagājušajā gadā nogalē tika uzsākts Gutta sulu eksports uz Lībiju. 2013. gada trīs mēnešu laikā eksportēti 36 tūkstoši litru Gutta saražotās sulas. Šogad tiek plānots paplašināt produktu portfeli, eksportējot arī Selga cepumus. I. Jonsone stāsta, lai spētu aktīvi attīstīt eksportu, nepieciešams valsts atbalsts ārējo tirgu apguvē. Jau otro gadu iesniegti pieteikumi Ārējo tirgu apguves projektiem un saldumu ražotājs saņēmis pieejamo ES atbalstu: 2011./2012. gadā - ap 50 000 Ls, 2012./2013. gadā - 80 000 Ls.
Tas paver mums iespēju aptvert vairākas no tālajām valstīm kā ASV, Ķīna, kuru apguvē izdevumi ir lieli. Šogad gada sākumā saldumu ražotājs bija lielāko starptautisko saldumu izstāžu dalībnieks ISM Ķelnē un Prodexpo 2013 Maskavā, kur Laima šokolāde ieguva trīs sudraba medaļas. Tikko I. Jonsone atgriezusies no Orlando (ASV) izstādes International Association of Airport Duty Free Stores (IAADFS), kurā dalības mērķis bija panākt Laima produktu tirdzniecību lidostu Duty free zonās. Rezultāta sasniegšana dotu jaunas iespējas arī citu valstu kā Panamas, Urugvajas, Kanādas, Argentīnas un Čīles lidostās. «Starptautiskā mērogā esam mazs ražotājs, tāpēc valsts sniegts atbalsts jaunu eksporta mērogu sasniegšanai ir vajadzīgs kā gaiss elpošanai,» atzīst Ieva Jonsone.